Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19

Discussie: Fretscale linialen

  1. #11
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Totaal en volledig onnodig.


    Ieder tekenprogramma kan PDF's maken met een centerline en precies alle fretlijntjes van nut tot de weetikveelhoeveelste fret erop.


    PM me en je krijgt een mooi PDF'je. Scale van 0.1 inch tot 1 kilometer. (dat gaat wel in de kosten lope bij de printshop)

    opplakken met verdunde houtlijm en zagen met die handel!

    Vergeet niet dat de afmetingen van papier onderhevig zijn aan de luchtvochtigheid.

    Ik zou graag linealen laten maken van oude maateenheden als de "Pied du Roi" (Franse Koningsvoet, in gebruik tijdens het ancien regime) en Venetiaanse Duim (gebruikt in luiten).
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    papier en printen vind ik ook niet zo'n goed idee, ik heb het wel es gedaan, altijd nameten na print ook, er zat een keer een kleine afwijking op, iets met autoscale, je zal dat maar es niet controleren...

    maar Javaca, ik was net van plan een protestmarch te houden tegen de Imperial scales, ga jij nog wat ouwere dingen terug oprakelen????

  3. #13
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    maar Javaca, ik was net van plan een protestmarch te houden tegen de Imperial scales, ga jij nog wat ouwere dingen terug oprakelen????
    Ik meet tegenwoordig met zeker vier maten. Met de meeting zal u begrijpen waarom... ;-)

    Leer trouwens met het imperial system denken en rekenen, ik zei het al toen je met die Stratotone en Dolphinnose begon. Het verandert je kijk op bouwen aanzienlijk. Die oude systemen rekene trouwens niet alleen in achtsten maar ook in twaalfden. Hoewel een Antwerpse voet uit de 17e eeuw (de Ruckers gebruikten deze voor de bouw van hun klavecimbels) weer in elf duimen verdeeld was...
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Javaca Bekijk bericht
    Ik meet tegenwoordig met zeker vier maten. Met de meeting zal u begrijpen waarom... ;-)

    Leer trouwens met het imperial system denken en rekenen, ik zei het al toen je met die Stratotone en Dolphinnose begon. Het verandert je kijk op bouwen aanzienlijk. Die oude systemen rekene trouwens niet alleen in achtsten maar ook in twaalfden. Hoewel een Antwerpse voet uit de 17e eeuw (de Ruckers gebruikten deze voor de bouw van hun klavecimbels) weer in elf duimen verdeeld was...
    Ik denk niet dat gij eraan lijdt, maar ik verzeker u, voor een geboren discalculist als ik is dat de hel

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Ik gebruik altijd FretFind2 ( http://www.ekips.org/tools/guitar/fretfind2d/ ). Print het PDF op grote stickervellen en plak die op het fretboard. En dan gewoon op de lijntjes zagen.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Javaca Bekijk bericht
    Vergeet niet dat de afmetingen van papier onderhevig zijn aan de luchtvochtigheid.

    inderdaad je moet er geen waterballet van maken. Maar tot nu toe altijd nog geen fret gehad die "off" zit.

    maar de invloed van luchtvochtigheid op de grootte van het papier lijkt me in het niet vallen met alle andere variabelen onder invloed van temperatuur en vochtigheid. Of zit ik daar verkeerd?
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 20 augustus 2014 om 00:11
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Papier krimpt toch wel behoorlijk als je er vocht aan onttrekt, maar of dat wat uitmaakt ten opzichte van de onnauwkeurigheid die je toch al hebt door met de hand te werken is de vraag. Met een beetje mazzel is het papier evenredig uitgezet of gekrompen en heb je dan ipv een 25,5 inch mensuur, een 25.51 inch mensuur of zo...

  8. #18
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    inderdaad je moet er geen waterballet van maken. Maar tot nu toe altijd nog geen fret gehad die "off" zit.

    maar de invloed van luchtvochtigheid op de grootte van het papier lijkt me in het niet vallen met alle andere variabelen onder invloed van temperatuur en vochtigheid. Of zit ik daar verkeerd?
    In houtlijm (zowel PVA als ARG) zit water, zeker als je het verdunt. Ook heeft hedendaags papier een 'vezelrichting' waardoor het in verschillende richtingen ongelijk uitzet en krimpt.

    Ik maak veel malletjes door prints op plexiglas te plakken met Pritt. De Pritt (basically Arabische gom en water) gaat dan op het plexiglas, waarna het papier er op gaat, anders zet het enorm uit. Achteraf (na het uitzagen en vijlen) was ik het malletje af onder water, waarna er een mooi plexi malletje overblijft.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard

    Nooit zo bewust geweest van het effect van houtlijm op papier. Dank voor de wijze lessen Javaca. In de regel gebruik ik voor dat soort dingen trouwens spuitlijm van 3m. Dit geeft een soort bisonkitnevel. Die inderdaad (tijdelijk) nog herpositioneerbaar is.


    Zou deze spuitlijm ook effect op de werking van het papier kunnen hebben? Ik heb namelijk het plan om een hals met fanned frets te gaan (ben nog ook op zoek naar een fretscale print daarvoor) en was van plan om dat net zoals Ike57 gewoon op het fretboard te plakken en dan uit te zagen.
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top