Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: buizen wissel

  1. #11

    Standaard

    Ik weet inmiddels van Peavey dat de buizen niet ge-biased hoeven te worden,
    Dan moet het dus wel een gematchte set van Peavey zelf zijn andere merken sets moeten toch gebiased worden maar er zit geen regeling daarvoor in de versterker.

    Dus als je flexibeler wilt zijn wat betreft buizenkeuze zou ik via een simpele modificatie er een biasregeling er in laten bouwen.

    Hier nog een plaatje van het schema:
    Laatst gewijzigd door guitaraddict; 17 augustus 2014 om 14:59

  2. #12

    Standaard buizen wissel

    Veel (de meeste?) EL84 versterkers zijn zgn cathode bias. Een weerstand, of een paar weerstanden zorgen dan altijd voor een juiste instelling. Bij de meeste van deze versterkers hoef je zelf dus niet te meten, rekenen en in te stellen. Een biasregeling laten inbouwen is in zo'n geval flauwekul omdat er ook tonaal verschil zit tussen cathode bias en fixed bias (de naam voor instelbare/regelbare)bias.

    Buizen hoeven echt niet van Peavey te zijn, al zouden die al buizen maken/matchen.

    Edit: deze Peavey is fixed bias, je moet dus de ruststroom (laten) instellen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Gearjunkie; 17 augustus 2014 om 15:44

  3. #13

    Standaard

    Deze amp is geen cathode biased amp maar een fixed bias.

    Daarom kun je er een set van Peavey in zetten zonder in te hoeven stellen maar bij elke andere set van een ander merk wel.

    Als je even naar het schema gekeken had ( als dit tenminste kunt lezen ( niet denigrerend bedoeld )) had je gezien wat ik bedoel.

  4. #14

    Standaard

    Op mijn telefoon was het schema niet te lezen, maar ik zag op groter scherm dat hij fixed bias is. Zou ik nog steeds een setje J/J oid gematched erin zetten en de bias goed instellen. Zeker omdat na een aantal uur gebruik de bias wel wat verlopen kan zijn.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  5. #15

    Standaard

    Zou ik nog steeds een setje J/J oid gematched erin zetten en de bias goed instellen.
    Kijk eens naar de voeding dan zie dat er geen biaspotmeter inzit !! Dus er valt niks in te stellen.
    Peavey verkoopt buizen sets die die de juiste bias stroom gebruiken maar een ander merk buizen b.v JJ kan een hele andere stroom trekken en moet dus daarom wel ingesteld worden.

  6. #16

    Standaard

    Dan werk je met een (tijdelijke) instelpot en verwerk je die gevonden waarde in het biascirquit. Ook de door Peavey grmatchte buizen zullen/kunnen verlopen en dan sta je met een versterker misschien veel te koud staat.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2006
    Locatie
    Molenhoek
    Berichten
    776

    Standaard

    Ik heb inmiddels ook een reactie van Peavey customersupport, en die zeggen dit: "...You may try different brands, as some may have better results than others.This amp does not have an adjustable bias, so just plug and play. …”. Dus… ik neem aan dat een gematched setje van 4 tubes zou moeten werken?

  8. #18

    Standaard

    zowieso gematches, Maar de bias laten instellen loont echt de moeite.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top