Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard oude (thinline) body met binding kaalschuren

    Joepie, een nieuw winter project:
    ik heb zojuist een thinline tele body van iemand gekregen. 3 tone sunburst top op zwarte body. Waarschijnlijk een kopie (de top is van gelamineerd hout, de body niet - of dat elzenhout is? De frezing ziet er door het klankgat bezien nogal grof uit. En verder staat er geen info op (en de gulle gever kon mij er ook niks over vertellen).

    Mijn idee is deze kaal te schuren, de scheef geboorde gaten t.b.v. het doorhalen van snaren te vullen en hem uiteindelijk opnieuw te lakken, of - indien het hout dat optisch toelaat, te olien. Een toploader-brug moet e.e.a. dan af kunnen maken.

    Ik heb echter geen ervaring met het kaalschuren van een gitaar met binding. Kan ik daarbij de binding voorzichtig meeschuren om de transparante lak erop te verwijderen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    In ieder geval niet nat schuren, grote kans op scheuren met F gaten.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3

    Standaard

    nee, sowieso droog - ik wil proberen hem kaal te maken, en gezien de hoeveelheid verf is droog dan effectiever. Ik wilde nog foto's posten, maar die moet ik eerst ergens anders posten om ze hier te linken - beetje omslachtig...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Je kan kijken of afbijtmiddel werkt. De bindingen kan je ook schuren maar voorzichtig. Misschien kan je met een mesje de lak eraf halen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Geen afbijtmiddel gebruiken: dan smelt de binding weg.
    Nat schuren doe je alleen als je wil polijsten dat heeft geen nut met schuurpapier met een grit van minder dan 200.

    Als je met een schuurmachine in de weer gaat: niet te lang op 1 plek blijven = warmte = slecht voor een plastieken binding = vervorming.


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Meestal is binding gemaakt van redelijk zacht ABS, een soort plastic. Voorzichtig schuren mag geen probleem zijn.

    Ik denk dat je diepe krassen wel minder goed weggewerkt krijgt in de binding dan in het hout, dus niet met korrel 60 eroverheen.


    Voor de rest zou ik adviseren om als je gaat krabben of schuren het eerst voorzichtig te proberen op een plekje een beetje uit het zicht.


    Bij nieuwe gitaren wordt de binding meegeschuurd/ geslepen met de lak. (iig als ik kleurlaag doe, wordt ie geslepen, binding geschraapt, nogmaals geslepen en dan blanke lak erover), ik raak binding aan met fijn grit (alle lak met fijn grit, het is immers geen verwijderen van lak) en dat trekt ie prima.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #7

    Standaard

    wow, bedankt - daar kan ik weer mee verder.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    En neem een stuk rondhout van ongeveer 10 cm lang. Zaag een inkeping en zet een Stanley mesje klem. Zo kan je schrapen zonder de lak te raken. Klein schroefje door het rondhout om het mesje vast te klemmen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top