Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard hoger volume door 12ax7 dus speakers opgeblazen?

    Hee allemaal

    Heb de eerste voorversterker buis van mijn twin copie vervangen. Hier zat een 12at7 terwijl er een 12ax7 in had moeten zitten.
    Vond t al raar dat hij pas rond het volume op 8 wat ballen begon te tonen.

    Maar goed dat is verholpen nu.

    Nu komt de vraag:
    Er zitten 2x gh12-30 70th anna ersay speakers in. Deze zijn samen 60watt rms terwijl de versterker 85W is. De bouwer had me verteld dat dit geen kwaad kan want 85w haal je nooit uit de amp. Dus dit was goed te gebruiken.

    Alleen nu er een 12ax7 ipv de 12at7 inzit gaat ie stukken harder.
    Natuurlijk blijft t aantal watt t zelfde maar t volume in db is hoger.
    Kan dit kwaad voor de speakers? ( is er een kans van opblazen ) zal k maar zeggen.

    Of heeft het aantal db niks te maken met het wattage van een speaker?

    Hoor graag van jullie.

  2. #2

    Standaard

    De versterker zal uiteindelijk niet harder gaan, hij is beperkt tot wat de voeding kan leveren en de eindtrap kan versterken. Echter, jij ervaart dat hij nu sneller dan eerst harder klinkt. Speakerkeuze klinkt mij wat vreemd, al is 65 wat natuurlijk heel erg hard.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Je zal echt de eerste niet zijn die zijn speakers in zijn twin opblaast, laat staan als het niet maximaal de amp belasting kan hebben.
    De eindtrap kan, wat GJ zegt, niet meer leveren door een ander preamp buisje maar voluit zetten en hard rammen op je bassnaren en dan moeten het flinke jongens zijn die een twin kunnen hebben.

    Dat zou ik dus niet doen met die celestions.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4

    Standaard

    Ze waren door gemeten en konden 40 / 45w per stuk aan is mij verteld

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.337

    Standaard

    Don't take the risk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mennen08 Bekijk bericht
    Of heeft het aantal db niks te maken met het wattage van een speaker?
    Zo is het maar net. Elk type speaker heeft een eigen rendement. Dat is het aantal dB's wat deze afgeeft, gespecificeerd bij 1 Watt vemogen, gemeten op 1 meter afstand bij een frequentie van 1 kHz. Dat kun je vergelijken.

    Bij iedere vermogensverdubbeling komt er dan een stap van 3 dB meer herrie uit.

    Stel een speaker heeft een rendement van 90db/W/m.
    Dan is het aantal afgegeven dB's op 1 meter afstand bij 1 kHz:

    90 dB bij 1 Watt
    93 dB bij 2 Watt
    96 dB bij 4 Watt
    99 dB bij 8 Watt
    102 dB bij 16 Watt
    105 dB bij 32 Watt
    108 dB bij 64 Watt
    111 dB bij 128 Watt

    Let op: een hoop fabrikanten geven een 'rendement' op in alleen de dB getal zonder meetvoorwaarden. Dat is dan een waardeloos getal, want dat kan ook bij 2 Watt gemeten zijn, op een andere afstand of een andere frequentie. Een rendement is dus alleen maar te vergelijken als deze in dB/W/m is gespecificeerd.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Nah... gewoon geen SRV nadoen, die lepelde er SRO's in omdat ie elke week een speaker opblaasde maar dat is vrij uitzonderlijk.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mennen08 Bekijk bericht
    Ze waren door gemeten en konden 40 / 45w per stuk aan is mij verteld
    Ik wist niet dat dat non-destructief mogelijk was. Wat een leerzaam forum is het toch.

  9. #9

    Standaard

    jep, arie jan van marble heeft de amp gebouwd.
    Volgens hem konden de speakers t aan. ze waren 30rms per stuk (212) met een hoger piekvermogen.
    Volgens hem kon je de 85 watt nooit uit de versterker halen (tenzij je pups met veel output hebt en je amp tot de max zet) maar aangezien k alleen strats bespeel en hij nooit verder dan stand 9 gaat (toen de 12at7 erin zat).

    Maar er zit nu dus een 12ax7 in. Dus het aantal Watt is t zelfde maar t aantal db niet.. vandaar dat k me dit afvroeg

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Je hebt het iedee dat je amp luider gaat, maar is het ook zo? Je preamp vervormt waarschijnlijk nu eerder. Ga terug naar de bouwer met jouw versterker, en laat het meten....... Ennuh, vermogen en luidheid gaan hand in hand.

    Robin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top