Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 69
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Cool HNAD: EVH 5150 III 50W. Scheuren geblazen!

    Het zat er al een tijdje aan te komen, na hem ooit bij een maat getest te hebben...sluimerende GASaanvallen, maar na van het weekend afscheid te hebben genomen van een gitaar, waren de centjes er weer voor nieuwe GEAR!


    EVH 5150 III 50W




    Ik heb m'n Engl Ironball ook nog steeds (nog steeds te gek!), maar ik zocht een wat volwaardiger gigging-alternatief naast m'n Invader, wat wel handzamer was. (De Ironball is dan prima voor thuis en repetities).
    Vereisten waren:
    -redelijk handzaam (<15kg)
    -meer dan 40W.
    -minimaal 3 kanaals, of 2 kanaals met schakelbare gain-boost)
    -goeie high gain sound
    -goed clean
    -schakelbare fx-loop

    Dan blijft er ineens niet heel veel meer over (heb nog een Egnater Renegade 65 en een AMT Stonehead overwogen), en tja, van de 5150 III 50W *wist* ik dat ie bruut klonk.

    Er is online al veel over te lezen, dus ik zal deze mini-review beperkt houden.

    Pro's:
    Lekker handzaam.
    Clean is echt mooi en breed inzetbaar.
    Channel 2 (blue) kan zeer Marshall-esque klinken, zowel bij lagere als hogere gainsettings.
    Channel 3 (red) is echt insane gain, maar wel vet. Alléén al dit kanaal heeft 3,5 preamp-buis tot z'n beschikking!
    Zeer breed, dik, duwend geluid, zonder modderig te worden. Waarschijnlijk dankzij o.a. de 2x 6L6 eindtrap.
    Schakelbare FX-Loop is zeer praktisch
    Resonance knop op de achterkant (welke ontbreekt bij de 100W versie, behalve de 100W Stealth) is zeer nuttig en laat 'm goed klinken.

    Cons:
    -Als je niet oppast, wordt ie erg fel. Presence boven de 7, als de treble ook zo hoog staat, is eigenlijk een no-no.
    -Die volume-jump bij Channel 1/2 is inderdaad aanwezig, zeker bij Gainstanden onder de helft. Ga ik misschien ooit nog modden als de garantie verlopen is. Kanaal 2 (blue) is dus een klap harder nu.
    -Eigenlijk had er -aangezien het een EVH-endorsed product betreft- een galm op moeten zitten.

    In vergelijking met de Ironball, kan ie zeker harder (maar ja, dûh...50W 2x 6L6 vs. 20W 2x EL84), heeft ie meer gain on tap, is het clean iets mooier (Fender designed hè?) en is de schakelbare fx-loop top.
    Wat de Ironball weer voor heeft is de schakelbare galm, schakelbare gain-boost en 2e master volume, überhaupt een overall Master volume (in plaats van dat je bij optredens 2 kanalen individueel moet gaan lopen matchen), en de Engl-sound vertaalt zich in een soort strakkere,maar vollere saturation in het laag. Niet dat de 5150 III 50W modderig klinkt, verre van zelfs (daar hebben we de Mini Rectifier voor ), maar de gainstructuur onderscheidt zich het meest in het laag. De 5150 klinkt daar ietsje opener, breder, maar dat zal veel te maken hebben met de eindbuizen.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Nice, gefeliciteerd. Ik heb ooit eens de 100w geprobeerd bij dijkmans in breda toen deze net uitkwam. Erg gave versterkertjes!
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Gaaf man, mooie dikke versterker. Specs zien er goed uit....... Veel plezier ermee!

    Robin.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Lijkt me een mooie veelzijdige amp. Alleen ja, jammer van die volumejump. Daar zou ik live toch problemen mee hebben, tenzij dat idd simpel te modden is.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard

    Thanks guys.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    Lijkt me een mooie veelzijdige amp. Alleen ja, jammer van die volumejump. Daar zou ik live toch problemen mee hebben, tenzij dat idd simpel te modden is.
    @Telerocker; wat ik nu doe is Gain op 5 of 6 van CH1/CH2, dan klinkt blue gewoon tof, en clean heeft met humbuckers een licht randje. Maar ik split dan m'n hals-humbucker, schakel daarnaartoe en dan is het wel clean-clean, maar met veel volheid en ballen. Nauwelijks volume-jump dan. Deze work-around zou ik nu ook live toepassen.

    Men zegt dat de verschillen verkleinen naarmate naast de gain, het channelvolume omhoogt gaat (dus theoretisch zou het bij optredens minder moeten opvallen). Ook zou het helpen als je V6 (12AX7A) vervangt met een 5751 (ook JJ, 70% gain ipv 100), zodat de gainstaging in channel 1/2 iets anders ligt.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    Thanks guys.


    @Telerocker; wat ik nu doe is Gain op 5 of 6 van CH1/CH2, dan klinkt blue gewoon tof, en clean heeft met humbuckers een licht randje. Maar ik split dan m'n hals-humbucker, schakel daarnaartoe en dan is het wel clean-clean, maar met veel volheid en ballen. Nauwelijks volume-jump dan. Deze work-around zou ik nu ook live toepassen.

    Men zegt dat de verschillen verkleinen naarmate naast de gain, het channelvolume omhoogt gaat (dus theoretisch zou het bij optredens minder moeten opvallen). Ook zou het helpen als je V6 (12AX7A) vervangt met een 5751 (ook JJ, 70% gain ipv 100), zodat de gainstaging in channel 1/2 iets anders ligt.
    Snel een andere buis op V6 dan en horen wat dat doet, zou ik zeggen.
    Kun je trouwens channel Blue met een lichte crunch instellen, of kun je beter clean pushen?
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    Kun je trouwens channel Blue met een lichte crunch instellen, of kun je beter clean pushen?
    Beide kan. Zelfs CH3 met de gain op 1 klinkt gewoon mooi classic hard rock.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    Beide kan. Zelfs CH3 met de gain op 1 klinkt gewoon mooi classic hard rock.
    Dat klinkt veelbelovend. Mijn ervaringen met threechannelamps is dat niet elk kanaal me geeft wat ik zou willen. Of het clean is niet lekker, of een mooie breakup zit er echt niet in. Of kanaal drie heeft veel te veel gain en compressie, of niet de goede voicing voor mij. Het is toch vaak een compromis, althans in mijn geval, omdat ik allerlei stijlen (moet) spelen.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 januari 2009
    Locatie
    Brussel
    Berichten
    566

    Standaard HNAD: EVH 5150 III 50W. Scheuren geblazen!

    Deleted by poster
    It sounds good but it's about as loud as an annoying child.
    I want "pissed off Grizzly bear"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard

    Paar weekjes verder, nog steeds te gek.
    Wel merk je dat CH3 (rood) erg compressed (en sustainy) is. Hier geldt qua gain met name al snel 'less is more'.

    Ik kan de 5150III redelijk als de Ironball laten klinken en vice versa, met de verschillen dat de Engl klankmatig iets veelzijdiger kan zijn, maar de 5150III meer 'dikke duw' (waarschijnlijk door de 2x 6L6) heeft.
    Wel is het zo dat het bij de 5150 meer jeukt om wat andere -mildere- buizen erin te gooien; kanaal 3 wat minder gain (want echt, gain boven 5-6 wordt insane nu) en mag iets opener, terwijl ik dat minder heb bij de Ironball.
    Ze klinken trouwens beide het beste op dezelfde speakercab; ik heb een Harley Benton 2x12V, die ik verticaal plaats, met een Vintage 30 onderin en een G12-65 Heritage bovenin; strak, dik en vet smeuïg tegelijkertijd.
    Waar de Ironball eerder middy gaat klinken op andere kasten, wordt de 5150 meer aggressief/pinnig/scherp. Bij CH3 heb ik de treble op 4 en de (overall) presence op 2 of 3, dus erg laag, terwijl beide bij de Ironball op 7 staan met gemak. Pas als de Ironball echt hard moet, zet ik de presence terug naar 5.

    Ik heb de 5150III wel met een doel gekocht (een draagbaar live-alternatief voor m'n Invader 100), maar voor mensen die een goedklinkende veelzijdige amp willen (die ook nog excelleert in metal) voor slaapkamer/repetities, zou ik licht neigen om de Ironball aan te raden boven de 5150III. Dat is echt een amp die je moet kunnen temmen. Beetje 't verschil tussen een Porsche 911 GT3 (verrekte snel, veelzijdig, maar nog te besturen) enerzijds en een Hennessey Viper Venom 1000 Twin Turbo anderzijds (pure, high powered insanity). (ja, ik heb bewust Duits vs. USA cars gekozen. )
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top