Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1

    Standaard Overdrive/Distortion/Fuzz

    Overdrive/Distortion/Fuzz ... termen die ik veel hoor/lees.
    Maar wat het is, eigenlijk geen idee.

    Wat zijn nu precies de verschillen (qua geluid/techniek/wave-shape)

    (Heel) kort zoeken op het forum (en www) gaf mij niet de antwoorden die ik zoek.

    Wat ik tot nu toe wel begreep (al dan niet terecht) overdrive is eigenlijk het aanbieden van een te grote amplitude op de ingang van een versterker. Distortion is het echt toppen/clippen van de amplitude.

    Als er op het forum, of op het boze wijde web toch wel iets te vinden is...graag wat pointers.

    --edit:
    Als dit niet het juiste sub-forum is...excuus. Dan graag verplaatsen heren moderatoren.
    Laatst gewijzigd door maboc; 5 augustus 2014 om 12:01

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.517

    Standaard

    Het zijn gradaties van vervorming. De termen worden losjes door elkaar gebruikt en overlappen dus heel nauwkeurig het boxen zal niet gaan.
    Fuzz is terug te voeren op de germanium/sillicon hoewel wanneer een tweed amp over zijn nek gaat je het gewoon over een fuzz sound kan hebben (of je zendrive pedaal helemaal naar links zet)
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Zoek gewoon op youtube filmpjes over overdrive/distortion/fuzz pedalen. Kijk eens wat merken en types op het www, bijv. Fuzzface, Big Muff, Distortion+, en ga zo maar door......

    Robin.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Het zijn gradaties van vervorming. De termen worden losjes door elkaar gebruikt en overlappen dus heel nauwkeurig het boxen zal niet gaan.
    He...da's jammer. Toch denk ik/hoop ik dat er in de techniek verschillen zijn. Nuja ik zoek gewoon verder.

    Fuzz is terug te voeren op de germanium/sillicon hoewel wanneer een tweed amp over zijn nek gaat je het gewoon over een fuzz sound kan hebben (of je zendrive pedaal helemaal naar links zet)
    ahum....geen idee wat je zegt. (Dat ligt overigens meer aan mij dan aan jou....speel nog maar een half jaartje gitaar, en weet (nog) niet zo gek veel van pedalen en versterkers )

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door miyaru Bekijk bericht
    Zoek gewoon op youtube filmpjes over overdrive/distortion/fuzz pedalen. Kijk eens wat merken en types op het www, bijv. Fuzzface, Big Muff, Distortion+, en ga zo maar door......

    Robin.
    Tsja...dat heb ik ook wel gedaan, maar over de achterliggende techniek wordt niet zoveel gerept.
    Nouja....ik zoek vrolijk verder.

    tnx

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.517

    Standaard

    Het is geen technisch verhaal. Het begint met non clipping clean en eindigt met distortion. Daartussen zitten gradaties als edge, low drive, overdrive, crunch en waarschijnlijk kan je er nog een paar verzinnen. Allemaal benamingen voor een mate van oversturing.
    Hoe die vervorming technisch tot stand komt is niet relevant; (mos)fet, transistors of buizen.

    Fuzz is een beetje een vreemde eend in de bijt. Origineel komt de term van een pedaal dat werkt op germanium of sillicon transistoren. Maar die sound kan dus ook heel erg lijken op iets dat bijvoorbeeld uit een buis of transistor komt. Of andersom, een germanium kan ook een sound geven die meer op overdrive lijkt.

    Technisch kan je er alle kanten mee op dus houden we het bij de klank benaming.

    Of wil je het in het vlak trekken wat een scoop laat zien?
    Laatst gewijzigd door Pepe; 6 augustus 2014 om 14:39
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Vlg mij was het woord fuzz in den beginne gewoon de term voor alles wat overstuurde. Over overlappen gesproken...
    -

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Het is geen technisch verhaal. Het begint met non clipping clean en eindigt met distortion. Daartussen zitten gradaties als edge, low drive, overdrive, crunch en waarschijnlijk kan je er nog een paar verzinnen. Allemaal benamingen voor een mate van oversturing.
    Tnx. Ik ga er maar eens een middagje (of een paar) voor zitten na de vakantie , en ga het grote wijde web op.

    Hoe die vervorming technisch tot stand komt is niet relevant; (mos)fet, transistors of buizen.
    Dat vind ik nu juist wel interessant (en relevant). Maar...dit is natuurlijk geen electronica forum, dus ik begrijp wat je bedoelt.

    Fuzz is een beetje een vreemde eend in de bijt. Origineel komt de term van een pedaal dat werkt op germanium of sillicon transistoren. Maar die sound kan dus ook heel erg lijken op iets dat bijvoorbeeld uit een buis of transistor komt. Of andersom, een germanium kan ook een sound geven die meer op overdrive lijkt.

    Technisch kan je er alle kanten mee op dus houden we het bij de klank benaming.
    Ha, volgens mij moet ik ook maar gewoon m'n oren de kost geven in een muziekzaak.

    Of wil je het in het vlak trekken wat een scoop laat zien?
    Ja...da's eigenlijk wel wat ik wil ja. Op een scoop de ingang en de uitgang vergelijken.

    Nuja...er is met goed zoeken ongetwijfeld wel wat te vinden door mijn faithfull companion google.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Vlg mij was het woord fuzz in den beginne gewoon de term voor alles wat overstuurde. Over overlappen gesproken...
    Ha dan wil ik gewoon een fuzz-pedal met een heeeeeel brede "range"

  10. #10

    Standaard

    Als het je om de elektronica er achter gaat meld je jezelf aan bij www.freestompboxes.org. www.diystompboxes.com en ons eiugen nederlandse kneuterforum (sorry) op www.newtone-online.nl.

    en in de tussentijd ga je de "technology of the" arikelen lezen op http://www.geofex.com/
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top