Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Ervaring met valkschuren/Rupes LD30

    Hallo gitaarbouwers,

    Op het moment ben ik zo ver dat ik een aantal gitaren gelakt heb en gereed zijn voor het polijst proces. Normaal gesproken doe ik dat met een padje, ietwat grove korrel en water en dan maar draaien. Dit om de gitaar helemaal vlak te schuren en gereed te maken voor het polijsten met pasta. Nou ja, dat duurt een eeuwigheid op deze manier. Er zou een manier moeten zijn waarmee dit makkelijker te doen is lijkt mij.
    Ik heb op internet gezocht en vond de Rupes LD30. Het is een schuurmachientje wat excentrisch schuurt (dus helaas niet roterend).
    Heeft iemand ervaring met de Rupes LD30? Of andere ervaring om dit proces te vergemakkelijken? Het is een relatief prijzig apparaatje en ook nog pneumatisch, dus er moet nog een compressor bij. Het lijkt me handig eerst even te vragen of andere ervaring hebben met de Rupes LD30.

    Alvast bedankt,
    Bas

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    De rupes LD30 ken ik niet direct. Maar je hebt ook genoeg elektrische vlakschuurders hoor, scheelt je weer een compressor.

    Mijn ervaring met machinaal schuren is dat je veel minder gevoel ermee hebt. Zeker aan de randen van de body zit je binnen no-time door de lak heen. Daarom vind ik met de hand polijsten nog altijd het fijnste. De tijd die het kost vind ik opzich ook wel meevallen eigenlijk, misschien zit er tijdswinst in het spuitwerk?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    helemaal mee eens, tenzij ik 2K lak gebruik schuur ik alles met de hand, ik gebruik dit enorm dure schuurpapier, Assilex (linnen) en daar heb ik nu ook rondjes voor voor op de Festool concentrische schuurmachine echter dat gebruik ik alleen in het begin maar de rest gewoon met het handje
    http://www.kovax.nl/dos/index.php?ma...38&language=nl
    life sucks and then you die

  4. #4

    Standaard

    Hallo Thiez,

    De vlakschuurmachines die ik kan vinden zijn allemaal zo groot. De Rupes LD30 heeft in ieder geval een diameter van 30mm. Dat komt al meer in de buurt van een padje. Een vlakschuurmachine met kleine afmeting heb ik nog niet gezien.
    Ik denk er overigens ook aan de kleinere delen zoals randen en uiteraard holle rondingen met de hand te doen.

    Bedankt voor je reactie,
    Bas

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    De rupes LD30 ken ik niet direct. Maar je hebt ook genoeg elektrische vlakschuurders hoor, scheelt je weer een compressor.

    Mijn ervaring met machinaal schuren is dat je veel minder gevoel ermee hebt. Zeker aan de randen van de body zit je binnen no-time door de lak heen. Daarom vind ik met de hand polijsten nog altijd het fijnste. De tijd die het kost vind ik opzich ook wel meevallen eigenlijk, misschien zit er tijdswinst in het spuitwerk?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Dat komt omdat het een vlakschuurmachine is. Hoe groter je oppervlak hoe vlakker je schuurt. Wanneer je een klein voetje hebt, kun je nog steeds 'hollingen' erin schuren. Dat is ook de reden dat je een schuurblokje in je schuurpapier doet. Omdat je vingers te weinig oppervlak hebben om het mooi vlak te drukken.

    Als je zoekt op deltaschuurmachine heb je wel een paar apparaatjes waar een kleiner voetje onder zit.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #6

    Standaard

    Het klinkt heel logisch dat een bij een groot schuuropppervlak het resultaat vlakker zal zijn. Echter, het padje met water en schuurpapier wat ik nu gebruik is zo groot als een gummetje. Als ik kijk op internet zie ik enkel delta schuurmachientjes die mijns inziens nogal groot zijn in vergelijking met het padje. Een langzaam roterende beweging lijkt me wenselijk i.p.v. relatief hoge toeren van een schuurmachine. Of misschien denk ik wel in het geheel verkeerd.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    http://www.nonpaintstore.nl/nl/geree...tsmachine.html

    Er zijn vast wel ander modellen te vinden, maar deze is uitermate geschikt voor jouw doeleinden. Bij mij op de cursus werd zoiets ook gebruiktop akoestische gitaren.. 75mm polijstvoet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #8

    Standaard

    Bedankt voor de tip Rizz, dat is ook een Rupes machientje. Ik heb contact gezocht met Rupes en ze willen zelfs op bezoek komen zodat ik het e.e.a. kan uitproberen. 75mm polijstvoet lijkt me nog steeds een beetje aan de grote kant. Ik heb de luxe dus om een afspraak te maken om te kijken wat goed is en werkt voor mij.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    hoi ik heb een Rupes en het is een prima ding maar het heeft niet mijn voorkeur. Wat het beste werkt tot nu toe is de goedkoopste optie in de vorm van een 3m pad gemonteert in boormachine met toerental regeling.
    Voordeel ten opzichte van de rupes is dat het minder knoeit en ik heb iets meer controle. Bovendien staat de compressor niet continue te loeien. Ik heb een grote compressor maar deze apparaten gebruiken echt heel veel lucht.

  10. #10

    Standaard

    Hallo Gengar. Die pad van 3M is ook een goed idee, in de accutol ermee en draaien maar. Misschien kun je een reduceerventiel plaatsen in de luchttoevoer richting je pneumatische schuurmachientje. Voor een klusje als deze heb je niet al het vermogen nodig lijkt mij. Dus als je de druk 50% verlaagd, dan hoeft de compressor ook een stuk minder werk te doen. En het polijsten gaat langzamer en daardoor ook gecontroleerder lijkt mij.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top