Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 december 2005
    Locatie
    Temse,Oostvl, Belgie
    Berichten
    974

    Standaard Gaat gain altijd ten koste van Dynamiek?

    Hey

    Ik speel momenteel vele genres door elkaar maar mijn 'roots' liggen bij Heavy Metal/Hardrock, maar door andere genres te leren kennen merk ik dat er tegenover die genres maar heel weinig dynamiek in mijn 'metal' sound zit.

    Dus is mijn vraag eigenlijk of er manieren zijn om (bij hard aanslaan) een dikke overdrive te hebben, en toch nog (mits wat volume wegnemen op de gitaar) een mooie definitie en volle akkoorden te verkrijgen.

    Ik speel momenteel door een boss power stack (st-2) om makkelijk 'metal in a box' te toveren.. en anders door Full-drive 2 met super overdrive ervoor.

    Maar om nu mijn Boss ST-2 als voorbeeld te nemen, daar zit dus echt 0 dynamiek in, als ik mijn dunne E snaar aantik met een plectrum klinkt dat even luid door mijn amp als een barré akkooord ..

    Thanks!

  2. #2

    Standaard

    ik heb daar geen last van, maar ik gebruik dan ook geen pedalen voor mijn gain. zou ik mogen weten welke versterker jij gebruikt?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 december 2005
    Locatie
    Temse,Oostvl, Belgie
    Berichten
    974

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kirito Bekijk bericht
    ik heb daar geen last van, maar ik gebruik dan ook geen pedalen voor mijn gain. zou ik mogen weten welke versterker jij gebruikt?
    Momenteel Fender HRD

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.529

    Standaard

    Vervorming voegt compressie toe en daar lever je dynamiek voor in. Zolang je nog een clean signaal krijgt dmv opschonen heb je nog maximale dynamiek lijkt me, daarna word het steeds minder.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Elders
    Berichten
    11.283

    Standaard

    Al eens met de gain-knop op je pedaaltjes/versterker gespeeld? Gain is over het algemeen niet voor niks regelbaar. Zelfs al heb je de gain niet vol open staan: draai hem nog een stukje terug. Wat je wint aan dynamiek maakt het "verlies" aan gain vaak ruimschoots goed. Hoewel ik bij dat "metal in a box" doosje daar wel wat twijfel over heb, die hebben vaak een heel specifiek toepassingsgebeid.
    Turn it up • Bring the noise

  6. #6

    Standaard

    kijk eens naar dit filmpje
    (ik meen het serieus...is geen grap) hij doet een beetje raar maar volgens mij heeft deze jongen veel zinnigs te melden

  7. #7

    Standaard

    Wat Pepe zegt. En als ik die mp3's van je band check moet ik zeggen dat het gain-technisch allemaal niet zo heftig is toch? Wel lekker dikke sound die volgens mij nog steeds goed op aanslag zou moeten reageren. Hoewel dat bij opnames altijd moeilijk te beoordelen is uiteraard. Het is in ieder geval geen Periphery of Meshuggah of zo, qua gain.

    Goeie zanger ook!
    Current Gear: Prs Custom 24 Black Cherry 10-top, Fender 90's Thinline Tele (CS), Ibanez RG 3770, Eastman AC122CE, Squier Hello Kitty Strat (HELLZ YEAH). Mesa Tremoverb en Recto 2x12", Bogner Alchemist 1x12"

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2002
    Locatie
    friesland
    Berichten
    1.733

    Standaard

    Ik heb een Blackstar HT Dual, met name kanaal 1 op crunch heeft echt wel dynamiek hoor. Het hangt van veel dingen af, je gitaar, elementen, effectpedalen, (pre)amp, speelstijl. Luister eens naar de echte ouwe rockers uit de 60s, Hendrix, Jeff Beck, die speelden op ouwe Marshalls met weinig preamp gain.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 december 2005
    Locatie
    Temse,Oostvl, Belgie
    Berichten
    974

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Max W. De Vries Bekijk bericht
    Wat Pepe zegt. En als ik die mp3's van je band check moet ik zeggen dat het gain-technisch allemaal niet zo heftig is toch? Wel lekker dikke sound die volgens mij nog steeds goed op aanslag zou moeten reageren. Hoewel dat bij opnames altijd moeilijk te beoordelen is uiteraard. Het is in ieder geval geen Periphery of Meshuggah of zo, qua gain.

    Goeie zanger ook!
    Thanks, het eerste nummer is wel niet echt een referentie Refugee en Moonstruck daarintegen wel moest je die ook beluisterd hebben.

    Veel interessante reacties hier, nice! exact wat ik zocht. Ik heb een ehx LPB liggen, die gebruikte ik vroeger in mij loop om volume te boosten, maar kan ik deze ook als 'clean boost' gebruiken? Of ben ik dan beter met min Boss SD-1

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Wat Pepe zegt. Meer gain is meer compressie, is minder dynamiek.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top