Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Kromme hals redden

  1. #1

    Standaard Kromme hals redden

    Dag,

    Met de meeste zaken redt ik me wel maar af en toe loop ik eens tegen iets aan waarvoor ik een klankbord nodig heb, en vandaag is het weer zover. Hoop dat ik hier wat goede suggesties kan vinden.

    Recent kocht ik een nieuwe ongelakte esdoorn hals, helaas bleek deze wat bol te staan. Trussrod werkt maar één kant uit dus daar kon ik de bolling niet mee wegdraaien. Hulde voor de leverancier want ik kreeg zonder gedoe een nieuw exemplaar, maar nu zou ik toch eens een poging willen wagen de oude te redden.
    Nu begreep ik ooit (lang geleden) dat de truuk om een bolle kant vlak te krijgen is om juist díe nat te maken (dus de toets) en dan rustig laten drogen, klopt dat? Is het ook aan te bevelen de hals op een vlakke ondergrond te leggen en midden op de bolling bijvoorbeeld een lijmklem te plaatsen om de hals wat te helpen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Staat de hals onder snaarspanning ook bol? want het is niet abnormaal dat een losse hals wel es wat bol kan staan.
    Verder idd de hals met klem enkele weken onder (over)spanning zetten. Of dikkere snaren monteren, doen hetzelfde

  3. #3

    Standaard

    Dag Barno,

    Inderdaad staat de hals ook nog een tikje bol onder spanning (setje 010). Dus wat jou aangaat is het gewoon enkele weken klemmen en niks doen met bevochtigen?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Wanneer de truc van Barno niet werkt, kan je later altijd nog de hals opnieuw vlakken, eventueel onder extra spannin

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    vocht is mss wat tricky en niet nodig als je t genoeg tijd geeft. warmte zou ook helpen. er bestaan verwarmbare klemmen voor dit probleem. maar zonder lukt ook.

  6. #6

    Standaard

    Tabula, ik had inderdaad al eens gehoord van opnieuw vlakken, maar dat zou wel bewerkelijk zijn: frets eruit, vlakken, frets er weer in. Warmte-element had ik ook al van gehoord lang geleden maar nog nooit iemand gevonden die zo'n ding heeft, dus ik probeer de tip van Barno en leg het geklemde geheel vandaag (en morgen, en overmorgen..) lekker in de zon. Ben benieuwd! Dank voor de reakties heren!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Ik heb zoiets een keer gehad met een hals van een ibanez RG die twee jaar lang zonder body in de hoek van een oefenruimte had gelegen. Niet meer recht te krijgen met de trussrod of snaarspanning. Hendrik van den Broek van http://www.muzicalis.nl/ heeft die hals toen weer goed gekregen mbv een stoomcabine oid.. Mischien een idee?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Door de toets nat te maken ga je het alleen nog verergeren: door het water zet die kant van de hals namelijk nog meer uit, waardoor die nog boller komt te staan.

    Ik heb ooit een hofner hals gered door die 6 maanden met 2 klemmen op een balk te forceren in een holle curve.
    Het werkte wonderwel.


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  9. #9
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Opnieuw vlakken is minder lastig dan je op het eerste gezicht denkt, en het is trefzekerder en minder een lapmiddel dan werken met verwarmde klemblokken, infraroodlampen e.d..
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  10. #10

    Standaard

    "Door de toets nat te maken ga je het alleen nog verergeren: door het water zet die kant van de hals namelijk nog meer uit, waardoor die nog boller komt te staan."

    Ik meende destijds te hebben begrepen dat juist het nadien opdrogen zorgde voor een extra krimping, dus juist weer rechttrekken.

    @Javaca: het opnieuw vlakken van de toets in de juiste radius is me een wat te groot risico om te proberen. Dan zet ik de hals liever een tijdje weg in een dwangbuisje :-)

    @MrWeird: dank voor de tip, ik zal eens informeren naar de kosten

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top