Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard spaanse gitaar kopen

    Normaal geproken ben ik wat meer actief op bij het elektrische gitaren deel en bij zelfbouw (veel meer), maar het lijkt me heerlijk om er ook een nylon achtige bij te hebben. Nou heb ik er de ballen verstand van en ik zie het niet echt zitten om meer dan 200 euro uit te geven voor een gitaar. Vandaag ben ik bij Keymusic geweest en heb ik even op een (volgens mij) Yamaha CS40 gespeeld. Het beestje was iets kleiner van formaat dan de meeste akoestische gitaren maar was voor mij daarom juist aantrekkelijker.

    That say'd, wat is er verder nog meer eigenlijk? Op zich staat deze gitaar mij erg aan en ik denk er serieus over om er een aan te schaffen, maar welke andere interessante opties zijn er?

    Mijn eisen aan een gitaar zijn verder dat de topkam niet mega breed is, mijn Strat is iets kleiner dan 43 mm en dat vind ik erg lekker spelen. Dus alles wat daar ver boven zit valt voor mij eigenlijk al af. Daarbij moet de actie niet enorm hoog zijn (EVH spanish fly moet te spelen zijn) en moet ze redelijk tegen een stootje kunnen. Ik ga op kamers dus de kans bestaat dat ze af en toe nog wel wat te verduren krijgt. Nou was ik niet van plan om erop te gaan zitten of om ermee te smijten, maar als ze een keer uit het standaard valt moet in ieder geval niet meteen de kop afbreken.
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Laat ik je dan maar uit de droom helpen, je gaat minimaal op 48mm uitkomen en dan heb je een crossover model.. Of je die voor 200 gaat krijgen? Ik betwijfel het, maar het zou kunnen...

    Succes!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Ik heb even snel mijn Alhambra gemeten en die zit op 52mm met een snaarbreedte van zo'n 47mm van E naar e.
    Ik speel zelf ook voornamelijk elektrisch of staalsnarig akoestisch maar zo'n nylon snarige wen je snel aan hoor, de nek lijkt breed maar dat betekend dat je lekker ruimte hebt voor je vingers

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Ik denk dat de aanpassing van een smalle naar een bredere stringspacing beter te doen is dan andersom. Ik ben pas vrij laat elektrisch gaan spelen vanaf Spaanse gitaar en dan is voor m'n gevoel eigenlijk alles al te smal. Ik speel nu alleen nog op westerns en daar heb ik ook nog minimale eisen qua stringspacing.

    Andersom redenerend denk ik dat je zeker je ogen niet moet sluiten voor alles wat breder dan 43mm breed is. Je hebt dan geen keuze meer over en de aanpassing naar breder is denk ik minder problematisch.

    Volgens mij hebben nylonsnarige gitaren ook nog andere aspekten als geen radius (vlakke toets) wat ook al een andere 'feel' geeft.

    Er zijn merken die 'crossovers' maken. Had Alhambra ook niet iets nylonsnarigs mét radius en wat meer 'elektrische' feel?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Een Spaanse gitaar is een volkomen ander instrument dan een staalsnarige gitaar, laat staan vergeleken met een elektrische gitaar. De linkerhand werkt ongeveer hetzelfde, alhoewel ook daar al de veel bredere toets is, maar vooral het maken van een goede toon met de rechterhand gaat heel anders.

    Zelfs gitaristen die regelmatig beiden soorten bespelen hebben vaak moeite met overschakelen. Ikzelf merk het, maar ook een betere akoestische gitarist als Harald heeft daar last van.

    Dus mijn punt is: geweldig dat je eens iets anders probeert, maar bereid je erop voor dat het ook écht heel anders is

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Google anders even op nylon string guitar slim neck en er komen wel wat merken/modellen voorbij. Wel boven je budget. Aantal zijn gedateerd, dus 2dehands misschien binnen je bereik?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7

    Standaard

    Het klinkt misschien vreemd maar een smalle hals maakt de omschakeling van staal naar nylon snaren eigenlijk alleen maar lastiger. Dat komt omdat de actie bij nylon snaren een stuk hoger ligt. Nylon snaren hebben bij het trillen nu eenmaal meer ruimte nodig dan stalen.
    Als je een snaar indrukt zullen daardoor de open snaren eerder per ongeluk worden gedempt. Om dat te compenseren moet je je vingers onder een rechtere hoek op de hals zetten dan je bij staalsnarigen gewend bent. Dus even met je duim meespelen op de lage E gaat ook bij zo'n crossover spaanse gitaar met smalle hals niet lukken. Hoe kleiner de spacing tussen de snaren is hoe rechter de hoek tussen je vingers en de hals moet zijn. Daarom zie je bij crossover spaanse gitaren zelden een hals die smaller is dan 48 mm.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    Dat klinkt wel enigszins logisch. Thnx voor alle tips
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top