Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1

    Standaard !2-snarige elektrische R-style gitaar zoals beoremd gemaakt door George Harrison. (2)

    In maart startte ik deze discussie al, maar toen lukte het me niet om foto's te plaatsen. Inmiddels ken ik het trucje en begin ik de discussie opnieuw en met foto's.

    Na een drietal steelstrings (het bouwproces van de eerste duurde bijna 30 jaar maar lag tussen het begin op een gitaarbouwcursus in 1977 en de voltooing ruim 25 jaar stil) en een Telecaster heb ik het afgelopen najaar de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met een 12-snarige elektrische waarvan George Harrison ooit een van de eerste exemplaren kreeg. Rickenbender vroeg mij een discussie te starten over dit bouwproces in ruil voor een tekening van zijn zelfbouw Rickenbender waar ik hem nog dankbaar voor ben. Ik vermijd het R-woord liever aangezien de fabrikant fanatiek elke immitatie probeert te stoppen. Een fullscale tekening op een Australische site was niet meer te koop vanwege een juridische procedure. De tekening van Rickenbender betrof een 6 snarig exemplaar, de 12-snarige wijkt in ieder geval voor de afmetingen van de kop af. Dat onderdeel trouwens pas ik aan aan mijn eigen wensen. Zo maak ik de hals in ieder geval een aantal millimeters breder. Tot mijn verbazing hing er in een plaatselijke gitaarwinkel zowaar ineens een 12-snarig voorbeeld. De eigenaar was zo vriendelijk mij wat maten te laten nemen. Hout kwam van de klankhouthandelaar, gitaarbouwer en goede kennis van me uit mijn woonplaats. Geen maple maar europees essen voor de body. Een enorme plank met de schors er nog aan van ruim 6 centimeter dik. Om daar zo efficient mee om te gaan liet ik bij een houtzagerij die plank in een dikkere en een dunnere plank zagen. Die ging zoals door de zager voorspelt flink werken en zo zag ik mij genoodzaakt het hele project rustig aan te pakken en eerst met de hals te beginnen. Binnenkort plaats ik de eerste foto's.

  2. #2

    Standaard

    [IMG][/IMG]

    Het wordt trouwens een heel internationaal project. Immitatie parelmoer uit Portugal (Guitars and Woods) dat nergens op leek maar na het schuren verrassend echt lijkt (en niets meer kitsch dan het origineel dat ook kunststof is). Het kost praktisch niets (€ 6 en € 2 verzendkosten) en ook nog eens in een halve week in huis.

    [IMG][/IMG]

    Ingelegd in het Bubinga fretboard
    Laatst gewijzigd door ton konijn; 9 juli 2014 om 09:36

  3. #3

    Standaard

    Na het schuren ziet het er zo uit.

    [IMG][/IMG]

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top