Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 74
  1. #21

    Standaard

    in totaal kost het nu 113 euro voor de top, maar waarschijnlijk komen er dan nog inklaringskosten bij.

    echter kan ik nog niet echt de rest van het hout omdat ik nogsteeds niet weet wat de dikte moet zijn voor de hals zonder toets, hals met toets en de toets alleen.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    We kunnen natuurlijk niet alles voorkauwen he teken zelf even een zij aanzicht en bedenk hoe dik de body is, hoe diep je de hals wil hebben, of je een scarfjoint gaat gebruiken of een hals uit een stuk.
    De hoek van de kop is belangrijk als je een hals uit een stuk gaat maken... Als je voor de scarfjoint gaat dan kun je met een plank van 21mm uit de voeten. Betekend dat je het hielblok op dikte krijgt door er een stuk aan te verlijmen.

    Voila! Even de handen uit de mouwen, want ook het voorbereidend werk hoort er bij succes!

  3. #23

    Standaard

    nou, vandaag dan eindelijk echt begonnen.

    heb een groot deel uit getekend en delen afgezaagd. Klinkt niet groots, maar voor mij is het al iets.

    alleen voordat ik echt verder kan gaan, moet ik een paar dingen bestellen op guitarsupplies.nl, maar aangezien je nog niet met ideal kan betalen zal dat wel even duren.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David de Hartogh Bekijk bericht
    maar aangezien je nog niet met ideal kan betalen zal dat wel even duren.
    Welnee joh. Geld overmaken en klaar. Binnen enkele dagen ploft het op je deurmat.

  5. #25

    Standaard

    Vandaag ben ik naar een meubelmaker geweest. Ik heb zelf geen lintzaag of dergelijke om op dikte te maken en uit te zagen, dus laat ik hem dat doen.

    Nu mag ik ook gebruik maken van zijn machines, werkplaats en gaat hij me ook dingen uitleggen en begeleiden bij het project.
    Laatst gewijzigd door David de Hartogh; 26 juli 2014 om 13:33

  6. #26

    Standaard

    Nou, vanmiddag mijn hout opgehaald bij de meubelmaker, hals zit nog in de klemmen. maar.... nu heeft hij de top verkeerd uitgezaagd, te weinig rekening gehouden met de middellijn. Denk je dat het wel goed zou gaan als je het bij de meubelmaker laat doen, waarschijnlijk was het mij nog gelijkt om dat goed te krijgen(al zal wel veel langer hebben geduurd).


    Op de foto is het niet heel goed te zien, zal dat morgen even overnieuw doen. Dus, de mal loopt over bij de linker bolling en bij de hoorns wanneer juist geplaatst. Gelukkig is dit maar een kleine 1-2 millimeter.

    Om toch die middellijn goed te krijgen ga ik bij de hoorns een stuk hout er aan plakken, daar valt het nar mijn gevoel minder op en ga ik bij de linker bolling de schade zoveel mogelijk beperken.

    Komende twee weken ga ik hard doorwerken om morgen echt te beginnen met alles.

    Wat zouden goede volgorde zijn om dingen te doen? Ik had dit in gedachten:
    Toets:
    1. In vorm zagen
    2. Op dikte schuren
    3. Fret gleuven zagen
    4. Inlay's
    5. Radius schuren
    6. Fret's plaatsen?(of eerst op de hals lijmen?)

    hals:
    1. Kophoek uittekenen en plakken
    2. Halspen
    3. Tenon aanplakken
    4. Hals in vorm zagen
    5. Kop op dikte schuren
    6. Toets er op plakken
    7. Achterkant van de hals en de tenon vormen
    8. Fret's vormen

    Body:
    In dit geval ->
    1. Body en top basaal uitzagen
    2. Extra hout bij hoorns van de top lijmen
    3. Opnieuw top basaal uitzagen
    4. Body en top lijmen
    5. De top een carve geven
    6. Nodige holtes, boren en frezen

    Daarna:

    1. Hals lijmen
    2. Alles 'test passen'
    3. Body waterverven
    4. Toets oliën
    5. Lakken

    Ik heb al het schuurwerk en de kleine dingetjes er uit gelaten. Enige opmerkingen?

    En dan komt hier weer zo´n vraag: Hoe dik moet de kop zijn om goed uit te komen met de mechanieken?(Ik krijg mijn stemmechanieken pas over een week binnen)
    Laatst gewijzigd door David de Hartogh; 1 augustus 2014 om 23:48

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Zou je voor dit minimale verschil wel blokken hout gaan aanlijmen?
    Lijkt me bijna niet de moeite waard?

    Heb je zelf geen gitaar waar je de kop dikte van op kunt meten?
    Volgens mij is ca. 14mm redelijk standaard, bij een strat tenminste.

  8. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Zou je voor dit minimale verschil wel blokken hout gaan aanlijmen?
    Lijkt me bijna niet de moeite waard?

    Heb je zelf geen gitaar waar je de kop dikte van op kunt meten?
    Volgens mij is ca. 14mm redelijk standaard, bij een strat tenminste.
    De middellijn loopt verkeerd aan de bovenkant 2 mm naar links en ook aan de onderkant verkeerd 3 mm naar rechts. Dus loopt deze schuin. Ik weet zeker dat ik me daar over een jaar echt kapot aan gaat ergeren of wanneer de gitaar af is.
    Laatst gewijzigd door David de Hartogh; 2 augustus 2014 om 13:02

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Blokken eraan lijmen gaat nog wel een klusje worden hoor. Exact die radius om de lijmnaad onzichtbaar te maken en dan ga je het ws. nog zien. Als het alleen om de top gaat, zou ik toch overnieuw beginnen en de meubelmaker minstens mee laten betalen, hij heeft het tenslotte verpest!

    Edit:
    En als dat niet kan, je verlies nemen. Het is je eerste gitaar, je kan niet verwachten dat alles in 1 keer goed gaat, of je had het zelf moeten doen. Ik vraag me af of je het ook daadwerkelijk gaat zien als je de body op de top aanpast.. Klein beetje offset, maar verder wel een prima gitaar...
    Laatst gewijzigd door Rizz; 2 augustus 2014 om 13:09
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Zijn de body en de top tweedelig?
    Dan zou ik er denk ik voor kiezen om de hartlijn van de hals over deze deellijn te laten lopen.
    Het is toch al geen super symmetrisch ontwerp, dus dat je ten opzichte van de mal dan 2mm mist op het breedste punt van de body, gaat denk ik niemand opvallen.
    Alleen dan wordt het met de hand schuren ipv frezen langs de mal op die punten.
    Maar opnieuw beginnen kan natuurlijk ook....

    Maar om nou de meubelmaker mee te laten betalen, dat zou mijn keuze ook niet zijn, tenzij je dik betaalt om daar te (laten) werken aan je gitaar, maar daar zullen de meningen ook wel over verdeeld zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top