Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard Pickup cavity voor brug

    Gisteren nadat ik de frees langs de top heb gehaald van mijn thinline dacht ik: Laat ik eens kijken hoe de brug straks valt op basis van de figuur van de mal.
    Dus even snel alles erop gelegd en een potlood lijntje getrokken. Daarna de brug erop gelegd zodat de rondingen precies overeen kwamen.

    Alleen dan krijg ik dit:
    Voor het duidelijke even op de mallen gelegd omdat je daar de middellijn beter ziet.






    Als ik dus de pu cavities zou frezen, zou de brug uiteindelijk scheef komen te zitten. Dit is uiteraard natuurlijk niet zoals het hoort..

    Komt dit vaker voor? Of ligt dit aan de brug zelf (Fender Am standard tele bridge)?

    Om dit op te lossen moet ik dan denk ik eerst de brug op de juiste positie bepalen en dan de vorm, pickup gat van de brug, op het hout tekenen waarna ik de mal zo draai dat deze gelijk is aan de ronding van de brug?? Of zie ik iets over het hoofd?

    Rik

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Brugpositie nooit vanaf de mal frezen. Eerst de buitenkant, dan uitlijnen, dan de mal op de juiste plek plaatsen, zonder te kijken of de buitenkant van de body wel gelijk loopt met de mal, want dat is niet interessant.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Oh crap! Ik tik een heel verhaal, maar simpel "ja" was voldoende geweest.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Brugpositie nooit vanaf de mal frezen. Eerst de buitenkant, dan uitlijnen, dan de mal op de juiste plek plaatsen, zonder te kijken of de buitenkant van de body wel gelijk loopt met de mal, want dat is niet interessant.
    Thanks! Was ook inderdaad wat ik dacht, maar beter om even te dubbel checken

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Kijk wel ff goed uit met frezen. Er is maar een heel smal randje langs de brug en het element. Je hebt weinig marge om te rommelen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rikkert Bekijk bericht
    ....Daarna de brug erop gelegd zodat de rondingen precies overeen kwamen.
    .....
    Dit lijkt me erg onwaarschijnlijk, tenzij ik een enorm stomme fout gemaakt zou hebben met de mallen maar dit zit allemaal in de cnc machine dus is niet erg waarschijnlijk. Je zegt "zodat de rondingen precies overeen kwamen". Je zou eigenlijk even een tele brugpickup in je brug moeten doen en dan in het gat laten zakken. Dan zie je pas hoe de brug positioneert. Jammer dat ik nu net geen tele brugpickup hier heb liggen anders zou ik het even op een mal op de foto zetten.

    (en als het toch fout is herstel ik vanzelfsprekend alles gratis).
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Brugpositie nooit vanaf de mal frezen. Eerst de buitenkant, dan uitlijnen, dan de mal op de juiste plek plaatsen, zonder te kijken of de buitenkant van de body wel gelijk loopt met de mal, want dat is niet interessant.
    Dit klinkt logisch....maar...bij een telecaster brug moet je dan wel even goed het volgende beseffen : Stel dat je de brug zo uit lijnt zoals je beschrijft. Dus de brug ligt op de body en het enige dat je dan kunt aftekenen (behalve de buitenkant) is dus de vorm van de pickup. Dan haal je de brug er af. Daarna leg je de mal op de body maar hoe ga je nou de getekende pickup vorm uitlijnen binnen het grotere pickup-gat in de template? Stel dat je denkt dat je hem goed hebt maar de mal toch net iets scheef hebt liggen, dan zal bij het installeren van de pickup, deze pickup dus de brug weer scheef duwen! Ik weet niet of dit te volgen is maar oppassen aub! Ik zou echt zeggen : pickup in je brug en die in de mal doen. De bodemplaat van de pickup hoort te passen in het gat van de mal en daarbij hoort de brug dus automatisch op de middenlijn gepositioneerd te zijn. Als je ziet dat dat inderdaad zo is, kun je dus met een gerust hart gaan frezen
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 2 juli 2014 om 22:36
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    [/QUOTE]
    Als ik het zo zie zijn het geen onbekende mallen voor mij, of althans van de maker. Ik heb inmiddels een stuk of 25 body`s gemaakt. Je moet gewoon de lijnen aftekenen op het hout. daarna alles uitfrezen en de middellijn op de body zetten. Je zal zien dat je de brug inclusief element goed kunt plaatsen en makkelijk uitlijnt. Ervaring leert wel dat je beter een echte Fender (die heb je dus)of andere merk brug kunt nemen dan een brug uit China of wakkie wakkie land.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  9. #9

    Standaard

    Met jou mallen is niets mis Cocobolo, tenminste niet bij mij. Ik heb het per ongeluk precies gedaan zoals je hierboven beschrijft: pickup in de brug, dat geheel weer in de mal en kijken wat er gebeurt. Ik heb de frezing, en dus de mal, iets naar de hals moeten verschuiven (1,5-2 mm) in verband met de aansluiting op de (gekochte) slagplaat en de mensuurlengte. Dat heeft denk ik ook met het type brug te maken. Mijn brug lijkt trouwens verdacht veel op de brug hierboven. Maar draaien/scheef zetten van de mal was niet nodig. De slagplaat en control cavity cover pasten bij mij prima, en ook de afstand van de brug tot de slagplaat ziet er netjes uit. Zowel links/rechts als in de lengte. Tenminste dat vind ik:


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Kijk wel ff goed uit met frezen. Er is maar een heel smal randje langs de brug en het element. Je hebt weinig marge om te rommelen.

    +1, da's alles. En ja de cavity zit "scheef"
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top