Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: Opgelicht tips !

  1. #1

    Standaard Opgelicht tips !

    Is het misschien wat om hier een sticky te maken met wat tips om oplichting te voorkomen en om, als het toch gebeurt, dit op te lossen.

    Uiteraard zijn er zaken als, telefoonnummer en adres vragen (en dan ook echt ff bellen), maar ik kan me voorstellen dat iemand handige tips om toch achter iemands nummer of adres te komen.
    Wat zijn b.v. de mogelijkheden via het rekeningnummer enz.

    Alle tips zijn welkom.

    O ja, de reden is dat ik vermoed dat ik deze keer aan de beurt ben.

  2. #2

    Standaard

    Ik heb zelf al wat verder gekeken en er zijn soms mogelijkheden om toch achter de naam en/of het adres te komen van de oplichter.
    Maar dat schijnt zeer te verschillen per bank(filiaal).

    In het kort komt het er op neer dat je een brief naar de bank moet sturen (de bank van de rekening waar op gestort is), deze neemt (als ze mee werken) contact op met de rekeninghouder met de boodschap om dit op te lossen.
    Als deze persoon binnen een week of drie niet reageert dan schijnt het wel eens te gebeuren dat jij de naw gegevens alsnog krijgt.

    Voorbeeld brief welke je kan sturen naar de bank.

    Websites met info:
    http://www.opgeletopinternet.nl/
    http://marktplaatsoplichting.nl/
    https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml

    Uiteraard aangifte doen en melden bij marktplaats.

    Hiermee heb je geen garantie, maar dat soort ratten moet opgejaagd worden (en ik zal alles doen om hem te krijgen).

  3. #3

    Standaard

    1 tip: zelf ophalen en dan pas betalen.

  4. #4

    Standaard

    Altijd om meer foto's vragen met hogere resolutie, en dan specifieke foto's vragen... niet 100% waterdicht, maar al wel een eerste horde voor de potentiële oplichter.
    coverband 'Alle 13 '

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Google is your friend. Niet altijd, maar zodra er enig kontakt met een (ver)koper is met een andere naam dan de adverteerdernaam trek ik alles aan info door de machine. Ook afbeeldingen van de produktnaam googlen om zo te zien of de foto's niet van het net zijn geplukt. Als er meerdere foto's gemaakt zijn kijk ook naar de 'omgeving' van het produkt. Als je op de foto's al kunt zien dat ze niet allemaal op dezelfde plek zijn gemaakt heb je waarschijnlijk bijeengeraapte foto's van verschillende exemplaren.

    Andersom kun je echter ook voor verrassingen komen, nl. dat foto's die jij van jouw produkt ergens online hebt staan gebruikt worden door een ander op een advertentiesite. Leuk als je dan zelf jouw eigen produkt wilt verkopen en de foto's die je zelf al online hebt staan wilt gebruiken. Mensen vinden dan jouw eigen foto op een andere verkoopsite en denken dat jij de boel probeert te flessen.

    En zodra een rekeningnummer om de hoek komt... check! Dure dingen koop ik nooit op afstand, dan neem ik altijd de moeite om erheen te gaan of ik wacht wel tot er een exemplaar dichter bij huis wordt aangeboden. Bij kleine bedragen zal men de moeite niet zo gauw nemen je te bedonderen en als dat wel zo is ben je niet veel kwijt.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Dat zie ik hier mensen vaker doen, dat Googlen op een afbeelding. Maar hoe werkt het precies?
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Huh echt?

    Als je op google een zoekterm hebt ingevuld in de balk en je drukt op enter, komen er bovenaan een aantal opties onder de balk: Web Afbeeldingen Maps ...



    Je klikt op Afbeeldingen et voilà, daar zijn de plaatjes.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Nee dat bedoel ik niet.

    Soms wordt er een gitaar aangekaart in het Twijfel-topic en dan worden er ooit razendsnel afbeeldingen gevonden van buitenlandse verkoopsites. Je kan schijnbaar via Google op één of andere manier achterhalen of een specifieke afbeelding ook op andere sites staat.
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Waterdicht is het niet, maar ik heb voor mijn laatste aanschaf de verkoper niet alleen gegoogeld, maar ook op facebook gezocht en toegevoegd. Zeker vanwege gebrek aan foto en relatief lage prijs (niet te mooi om waar te zijn, wel goeie deal). Natuurlijk ook om een foto gevraagd, en gekregen (via whatsapp).

    Goed contact mee gehad (bleek net als ik filosofie te studeren en bovendien toevallig aanwezig te zijn geweest bij een recente gig van ons), da's mooi meegenomen.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ace 1.15.19 Bekijk bericht
    Nee dat bedoel ik niet.
    http://www.google.com/insidesearch/f...chbyimage.html
    http://images.google.com/imghp?hl=nl
    Laatst gewijzigd door jan7; 27 juni 2014 om 02:08

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top