Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 mei 2007
    Locatie
    Het Hoge Noorden des Lands
    Berichten
    216

    Standaard Verschillende exemplaren zelfde model uitproberen?..

    Misschien een domme vraag, maar toch. Ik lees vaak dat het een goed idee is om, als je een gitaar gaat kopen, verschillende exemplaren van hetzelfde model uit te proberen, omdat niet alle exemplaren even goed klinken of spelen (bv. afhankelijk van het stuk hout dat je treft). Ik weet niet of dit echt zo belangrijk is, maar stel dat het zo is: hoe krijg je dat voor elkaar? Ik ben nog nooit een winkel tegengekomen waar meerdere exemplaren van exact hetzelfde model hangen (hooguit zelfde model in verschillende kleuren, maar ja, de kleur vind ik ook belangrijk). Is dat iets waar je gewoon ter plaatse om vraagt? Maar het lijkt me dat ze de meeste gitaren die op voorraad zijn, niet zomaar speelklaar hebben liggen. Kortom, ik ben benieuwd of dit een fabel is, of dat het bv iets is waar je van tevoren om moet vragen, of dat het heel gewoon is en ik dat gewoon niet weet. :-)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Als je een gangbaar model wilt (strat, tele, LP etc) kun je verschillende winkels afgaan bijvoorbeeld. Kies de gitaar die voor jou lekker voelt.

    Maar bij winkels is de afstelling en de leeftijd van de betreffende snaren vaak niet in optimale staat. Voelen hoe een bepaalde gitaar zich verhoudt tot een ander is meer een kwestie van ervaring (en subjectiviteit! Voornamelijk subjectiviteit)
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Je zegt het zelf heel treffend met het woordje 'hangen': winkels etaleren meestal niet meerdere exemplaren van dezelfde uitvoering. Ik vermoed dat vooral de grotere winkels toch vaak wel een voorraadje hebben, en dan is het een kwestie van ernaar vragen.

  4. #4

    Standaard

    En je zal je echt verbazen over de toch wel grote verschillen tussen "identieke" gitaren.
    Met name de grotere winkels hebben inderdaad vaak echt wel meer in stock dan in de winkel hangt.

    Staar je ook niet blind op je favoriete kleur, probeer gewoon zoveel mogelijk gitaren.
    Liefst met een open mind.
    Een zwarte of een sunburst? Who cares? Pak de gitaar waar je het meest door geïnspireerd raakt!

    Succes.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 januari 2012
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    404

    Standaard

    Je kunt er in de winkel inderdaad naar vragen of ze verschillende exemplaren hebben en of je ze mag testen. Het komt trouwens ook voor dat je in de winkel een gitaar helemaal te gek vind en je die wil kopen en dat ze vervolgens uit het magazijn een nieuwe in de doos pakken en je die mee willen geven.
    Aan jou om dan aan te geven dat je ook echt de gitaar wil hebben waar je op hebt gespeeld. Kan je misschien nog iets van de prijs afkrijgen ook.
    Mijn (beperkte) ervaring met nieuwe gitaren is dat ze toch altijd een goede afstelbeurt nodig hebben of in ieder geval een nieuwe set snaren.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Je koopt een gitaar toch omdat die fijn is? Niet vanwege het model? Ik heb een tijd geleden heel erg GAS gehad voor een gitaar. Bleek een afknapper, kreeg een andere gitaar in de handen gedrukt en dat was echt een geweldig ding. Ik zou me niet blind staren op dat specifieke model.
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    Je koopt een gitaar toch omdat die fijn is? Niet vanwege het model? Ik heb een tijd geleden heel erg GAS gehad voor een gitaar. Bleek een afknapper, kreeg een andere gitaar in de handen gedrukt en dat was echt een geweldig ding. Ik zou me niet blind staren op dat specifieke model.
    Wat heeft dat met de vraag in dit topic te maken?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Niet veel! behalve dat het allebei over gitaren gaat...
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Jawel, je hoeft je niet blind te staren op 1 model gitaar...
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    Jawel, je hoeft je niet blind te staren op 1 model gitaar...
    Ben het helemaal met je eens, maar dat staat toch los van dat 1) veel winkels vaak meerdere exemplaren van dezelfde gitaar zullen hebben en 2) het inderdaad verstandig is om zoveel mogelijk uit te proberen voordat je de knoop doorhakt?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top