Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 83
  1. #1

    Standaard Opbouwen van de gemiddelde gitarist?

    Omdat ik vrij veel commentaar krijg van mijn mede bandleden even de volgende vraag: Hoe lang doen jullie over het opbouwen en neerzetten van je gear, stemmen, afstellen...kortom tot je ready bent?

    Ik ben meestal toch wel zo'n 35 minuten bezig en in de oefenruimte 15 minuten.

    En wat zijn jullie tips om zo snel mogelijk op te bouwen?

    Even de profs buitengesloten.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    707

    Standaard

    Bij optredens ben ik minimaal een uur bezig met opstellen: akoestisch, elektrisch en zang. Bij oefenruimte staat alles al, dus een kwartiertje voor effecten en stemmen in totaal. Commentaar altijd, vooral van degenen die zelf weinig te doen hebben. Ik maak me er niet druk om, zonder mij is er toch niet te beginnen en ik heb inmiddels wel geleerd dat haasten alleen maar averechts werkt. Je moet alleen wel gewoon ruim op tijd aanwezig zijn...
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Veel tijd hoeft t allemaal niet te kosten toch? Eerst even de geluidsman vragen waar ie de boel wil hebben. Dan alles uit de auto trekken, uit de koffers halen, neerzetten, de boel aan mekaar pluggen, even stemmen en klaar. Kan in een kwartiertje, maar t hangt ook wel van je hoeveelheid gear af en de situatie natuurlijk. Maar als je je gear kent weet je ook wel ongeveer hoe je t moet afstellen, en anders komt t bij de soundcheck wel aan de orde. Maak je niet druk om details want die hoor je alleen zelf, als t echt niet oke is hoor je t wel van de geluidsman.

    En als je een paar keer een festival of bandbattle gedaan hebt kun je t in 5 minuten
    Laatst gewijzigd door Rutger; 23 juni 2014 om 11:24
    -

  4. #4
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Ik kan nog wel sneller dan 5 minuten. Als ik kijk wat ik doe:
    1. versterker en effecten op stroom. Gebruik 4 kabel methode maar kabels zijn met stickers dus aansluiten zonder na te denken.
    2. versterker aan
    3. effecten aan
    4. gitaar erin, silent tuning. Klaar.

    35 minuten??? Wat doe je dan allemaal?
    Vriendelijke groet,

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    !?! We hebben het over gitaar-gear toch? Niet een hele zanginstallatie opbouwen?

    Versterker neerzetten, stekker in stopcontact, pedalenbordje uit z'n tas, stekker in stopcontact (zit al aan board), snoertje van board naar amp (zit al aan board), gitaar uit de tas, band eraan haken (straplocks), snoertje uit tas, inpluggen. Versterker aan, even akkoordje aanslaan. Klaar. Meestal hoef ik niet te stemmen, gitaar staat bijna altijd goed....... 3 minuten of zo? (En dat is inclusief opwarmtijd van m'n Twin).

    Waar heb je 35 minuten voor nodig? Moet je tussendoor nog poepen of zo? 35 minuten, echt? Ik zou je ontslaan uit m'n band, serieus
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 23 juni 2014 om 19:23 Reden: smiley vergeten, lijkt zo onaardig anders :D
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #6

    Standaard

    oke hier had ik al een beetje op gehoopt deze reacties.

    Even gemiddeld he, het is inderdaad afhankelijk van de situatie natuurlijk. Als ik mijn full setup meeneem dan heb ik twee cabinets en twee versterkers, een pedalboard, eigen monitor, gitaar, microfoon, gitaar en standaard ( uiteraard) en dan als laatste een furman power conditioner.

    Dit alles zit in (versterkers + cabs) 2 grote flightcases, (pedalboard) flightcase, gitaar, snoeren (flightcase), kleinmateriaal (flightcase).

    Dus 5 flightcases.

    Uit de auto halen ( of telt dat niet mee?) = 10 minuten.
    Uit flightcases halen en flightcases opbergen = 10 minuten.
    Kabels aansluiten = 5 minuten
    Stemmen en monitormix = 10 minuten.

  7. #7

    Standaard

    3 minuten vind ik een beetje overdreven eigenlijk. Maar als je het uitpakken tijdens het wachten doet en naast of achter het podium klaarzet scheelt dat ook alweer. Of minder spullen gebruiken....

  8. #8

    Standaard

    Tja, als je uitlaadtijden gaat meenemen. En dan heb je nog van die tentjes waar je niet in de buurt mag parkeren... en een enkele keer zelfs het verzoek koffers weer in de auto te doen. Lekker, fooitje betaald krijgen en een goede kans dat een lokale gelegenheidsopportunist je auto openbreekt om een lege koffer te jatten.

    Houd je 15 minuten over, inclusief stemmen en eigen monitor opzetten. Mag je niet over zeuren. Wil je echt sneller zul je de setup moeten verkleinen.

    Met een wat grotere bezetting (en dan hebben we niet eens blazers) duurt het soms langer om te bedenken wat de handigste podium (en naast/voor het podium) opstelling wordt. En in een enkel geval om simpelweg stroom te vinden... waarna blijkt dat men voor het podium ergens in de meterkast precies één stopcontact heeft.

    Op een festival is het vaak niet anders. Eerst uitgebreid staan wachten (met een beetje mazzel hebben ze dan wel stagehands) om dan in 10 minuten op te bouwen en klaar te staan om te spelen. Als het moet kan het. Stem je de gitaren alvast backstage. Als je ergens als enige band speelt gewoon zorgen dat je een beetje de tijd hebt. Wat dat betreft is het in Duitsland wel fijn. Daar stellen ze meestal op prijs als je opbouw en soundcheck zonder publiek gebeurt. Gewoon op je gemak, en dan gaan eten.

    Beetje warmspelen is toch ook wel fijn. Maar in een kroeg zonder backstage is dat ook niet mogelijk.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Van niets naar half-stack, pedalboard, alles prikken, stemmen en gaan: minuutje of 3-5?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    De meeste tijd, in kleine kroegjes, gaat vaak zitten in het zoeken naar een stopcontact.

    Maar ik snap het probleem niet zo. Hoe ingewikkeld je gear ook is, het zal toch niet meer tijd innemen dan het opbouwen van drums? En dan nog. A man's got to do what a man's got to do. De wedstrijd is niet het opbouwen, die komt daarna.

    Ik heb een kwartiertje nodig maar met drinkpauzes.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top