Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 22 van 22
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Ik snap denk ik niet wat je bedoeld. Je zegt dat het niet moeilijk is, maar niet hoe je het dan voor elkaar krijgt. Als ik tussen de regels door lees lijkt het erop dat je bedoeld dat je de speaker uitgangen direct gebruikt...?

    Het doel is wel om op line-nivo de signalen te hebben zodat je ook nog eventuele effecten in het mid of het side channel kan opnemen en zodat ook de toepasbaarheid voor andere setups groter wordt...
    Nee Marc, ik heb het woord speaker niet in mijn mond gehad. Als je in verwarring wordt gebracht door de term "hot" is dat niet de bedoeling. De "hotwire" is natuurlijk de signaalvoerende lijn tov..... Als ik zo naar je spice schema kijk heb je het idee redelijk voor elkaar en lijkt het me goed. Echt ontwerpen vind ik te tijdrovend en bemoei ik me niet mee dus hoe je het in de praktijk voor elkaar moet krijgen ga je van mij niet horen.

    Ik probeer alleen een soort inzicht aan te geven door je een voorstelling te laten maken van het stereobeeld en de signalen daar in. Stel je staat voor een podium. Je hebt een bassist aan de linkerzijde, een gitarist op rechts en een zanger in het midden. De zanger komt dan zowel rechts als links in het signaal voor. Voor de beide gitaristen gaat dat maar gedeeltelijk op. Pak je nu L-R dan houd je een enkelvoudig signaal over waarin de zanger zo goed als wegvalt en de beide gitaristen gemixed te horen zijn. Ze zijn wel iets zachter want een deel van hun component was gemeenschappelijk. Het somsignaal is gewoon simpel optellen in een mixer.

    Wil je hier meer inzicht in krijgen kun je eens zoeken naar de theorie over FM stereo decoders. Hierin wordt een soortgelijk principe toegepast maar komt wel meer bij kijken zoals de 19kHz pilot en een ringmodulator. Toch denk ik wel dat je wat aan die theorie hebt.

    Overigens denk ik dat je moet vragen of de mod dit naar de werkbank wil verplaatsen. Het is een leuk experiment en daar zitten de geinteresserde techneuten die je op weg kunnen helpen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ik denk dat ik iig de basis van het idee wel snap en je uitleg is ook hoe ik denk dat het werkt/moet gaan werken.
    De resources die ik op interweb kon vinden vertellen allemaal hetzelfde verhaal. Het gebruik van een opamp om een diff tussen twee 'hot's te versterken is in mijn ogen de makkelijkste manier, maar nou ben ik ook niet zo'n ster in 'kale' transistorschakeling/transistortrappen.

    Dit is ook niet het final ontwerp natuurlijk - dit geeft alleen het principe aan hoe je van stereo L+R naar mid-side signalen komt. Leuke bijkomstigheid is dat de exact zelfde schakeling ook gebruikt kan worden om van mid-side naar L+R te komen (als ik het allemaal goed heb begrepen).

    In het uiteindelijke ontwerp ga ik input buffers maken om de impedantie te matchen en de source niet te (veel) belasten, de nodige ontkoppeling in de feedback loops, volume pots voor de nodige instellingsmogelijkheden en een goede output buffer die een goede load aankan - dit om het geheel zo breed mogelijk inzetbaar te maken (studio/gitaar/audio etc).

    Ik ben nu nog met wat reperaties bezig (niet echt gitaar gerelateerd dus daarom geen posts in Werkbank) maar zal tzt wel een Werkbank topic aanmaken als ik er echt mee aan de slag ga...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top