Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1

    Standaard Center Point Stereo speaker systeem

    Misschien een beetje offtopic maar vanwege het feit dat ik hier mijn roots heb, is dit topic toch maar hier geplaatst...feel free to move it

    Ik was altijd al een enorme fan van Groove Tubes en haar geestelijke vader Aspen Pittman. Het grappige is dat dit soort personen soms met interessante uitvindingen komen (net zoals bijv. Ray Kurzweil imo ook zo'n legende is).

    Al surfend kwam ik bij toeval dan ook deze link tegen naar een monitor systeem dat werkt middels som- & verschil signalen en in tegenstelling tot een stereo speaker setup een globale sweet spot zou moeten bewerkstelligen. Net zoals een leslie dat overigens lijkt te doen.

    http://www.sweetwater.com/store/detail/Spacestation3/

    Het idee is overigens helemaal niet nieuw maar is wel een bruikbare implementatie die is gebaseerd op een theorie van Blumlein: http://www.soundonsound.com/sos/nov1...processing.htm

    Ik worstel vanuit rack gear al jaren met mono vs. stereo en vond de oplossing daarom zeer interessant en wilde dit jullie dan ook niet onthouden ;-)
    Laatst gewijzigd door tnijland; 22 juni 2014 om 21:41

  2. #2

    Standaard

    Ik heb de video gedeeltelijk beluisterd en met name het gedeelte met de box in aktie. Aspen speelt oa een file*met akoestische gitaar af en dat klinkt best verbluffend eigenlijk. Ik zou het ding graag een keertje irl willen horen en voelen maar dat zit er voorlopig niet in als ik het goed begrijp.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Klinkt als een goed idee. Zou ook zelf te maken moeten zijn...

    Ik vond de audio fragementen niet heel erg overtuigend wat stereo beeld betreft (geluisterd met een een computer headset).
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #4

    Standaard

    In de 90's was er ook een -ik meen duitse- fabrikant die een 4x12 maakte met daarin phase trucs. Volgens de gitarre&bass helemaal affengeil maar nooit meer iets van gehoord later.

    Theo, moet jij niet gewoon zo'n box bestellen voor een volgende meeting?
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
    Theo, moet jij niet gewoon zo'n box bestellen voor een volgende meeting?
    +1

    Ik zou hem idd graag een keertje live horen met een mooie stereo chorus ofzo...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
    Theo, moet jij niet gewoon zo'n box bestellen voor een volgende meeting?
    Ik ben altijd in voor een nieuwe forum meeting maar zoals je al zei, het ding is voorlopig nog niet verkrijgbaar. Het vertalen van een stereo naar een som en verschil signaal wordt ook wel joint stereo genoemd en wordt o.a. vaak toegepast bij mp3 spelers. Helaas kon ik geen hardware codec vinden.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 25 juni 2014 om 22:01

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    http://www.centerpointstereo.com/products.php

    Volgens mij heeft Groove Tubes deze dingen in de jaren "90 al gemaakt.



    Hier een oude N.O.S. Groove tubes doos:

    http://www.ebay.com/itm/GROOVE-TUBES...item1c33269d73

    Laatst gewijzigd door muziekschuur; 26 juni 2014 om 11:05
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  8. #8

    Standaard

    Je hebt helemaal gelijk, het is geen nieuw concept en het verbaast me dat het me nooit eerder is opgevallen. Ik zou er waarschijnlijk meteen eentje hebben gekocht want dit is wel iets wat ik zoek i.p.v. 2 monitoren. Hier nog een interessante review:

    http://thaddeushogarth.berkleemusicb...ereo-and-soul/

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Lijkt zowat de perfecte modeling monitor. Kost je ook nog eens niet je rug noch een rib uit je lijf.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  10. #10

    Standaard

    Dit lijkt me inderdaad een ideaal concept. Echter, ik vermoed dat de Groove Tubes versie dit mechanisch probeert te bereiken door het verschilsignaal m.b.v. 2 tegenovergestelde speakers te bewerkstelligen (de identieke frequentie-ampliude zullen elkaar grotendeels opheffen) en het som signaal is simpel middel L+R naar een enkele speaker gebracht.

    En dat is nou net het probleem. Ik mis de subtiliteit van een goede L, R naar Mid, Side conversie. Bovendien is er een matige 2-weg oplossing die grofweg een 8" speaker combineert met 2 x 6.5" mid en hoge tonen speakers. Volgens mij zouden we iets dergelijks zelf moeten kunnen bouwen maar dan full-range m.b.v. een zelf te maken 24-32bits hardware codec die L, R in realtime omzet naar een goed gescheiden Mid + Side signaal. 2e stap zou zijn om een mooie kast te bouwen met een betere speakerset voor zowel de Mid als de Side speakers....

    Een ander alternatief is om een bestaande software codec zoals een VST plugin zoals de http://www.voxengo.com/product/msed/ te pakken die je op bijvoorbeeld een V-Machine (http://smproaudio.com/index.php/en/p...ines/v-machine) aan de praat probeert te krijgen ;-) en dat vervolgens aansluiten op een een zelfbouw speakerkast...................
    Laatst gewijzigd door tnijland; 28 juni 2014 om 21:39

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top