Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Vught
    Berichten
    2.339

    Standaard Gitaarvolume in bigband formatie

    Afgelopen jaar heb ik meegespeeld met een big band van circa 50 muzikanten, dit jaar speel ik weer mee met diezelfde groep met een nog veel groter optreden.

    In de afgelopen twee jaar ondervond ik dat het volume van blazers erg dynamisch is, dit heb ik opgevangen door mijn eigen volume door middel van een volumepedaal an te passen. Dus zachter bij de softere nummers.Bij bijvoorbeeld funkyslagjes is zachter aanslaan niet de oplossing omdat de kracht van de akkoorden dan verloren gaat, het volumepedaal lost dit dan op.

    Echter vraag ik me nu af hoe doen collega muzikanten dit?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ik los dat op middels de volume-knop van de gitaar - eigenlijk dezelfde oplossing als een volumepedaal. Funky slagjes doe ik vaak met de vingers, en niet met plectrum. Het plectrum verdwijnt dan tussen m'n ring- en middelvinger. In de loop der jaren heb ik geleerd snel te kunnen wisselen tussen vingers en plectrum. Met de vingers kun je toch voldoende fel aanslaan zonder dat het te hard klinkt.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    Ik heb geen bigbandervaring, maar dat kan binnenkort wel gaan veranderen. Dat van een volumepedaal of knop lijkt me wel handig ja. En zeker niet beginnen met het volume op 10. Dan kun je altijd nog mee omhoog als de blazers los gaan. Ik overweeg om in een 18 mans bigband mee te gaan doen. Geschikte jazzy gitaren heb ik wel. Maar wat is handig qua amp en randapparatuur behalve dat volumepedaal? Zelf dacht ik aan een niet al te zware, clean goed klinkende combo...maar wat dan? Zoiets als een Fender Hot Rod Deville, Blues Deville of een good old Roland JazzChorus.
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ik heb met big bands gespeeld en ik heb min of meer de methode aangehouden van Mark Flanagan (Jools Holland Orchestra), slag is vrij zacht, solo's knetterhard. In big band schijnt niemand daar veel moeite mee te hebben, je bent een onderdeel maar als je in de spotlight staat gaat iedereen opzij.

    Je geluid en frasering moet duidelijk en to the point, in & out. Geen wazig gedoe met delays en reverb, gewoon een duidelijke voice die iets te zeggen heeft en dan weer zijn mond houd. Iets wat ik heb meegenomen in latere bands, althans, dat probeer ik.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Indien er geen PA is om bas/gitaar/piano uit te versterken, heb je in een bigband een forse amp nodig! Ook omdat ze altijd in grote ruimtes spelen. Met een PA kan je amp veel kleiner zijn, kun je 'm kantelen en op je oren richten.

    Tip van Pepe om weinig (tot geen) reverb te gebruiken is een goede, je hoort jezelf dan veel beter!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Ik speel ook in een bigband. Stelt niet zo heel veel voor, maar ik merk inderdaad dat:

    - m'n Blues Junior het niet trekt bij optredens

    - je niet veel hebt aan effecten, afhankelijk van de nummers die je speelt. We spelen nog vrij veel waar de gitaar juist wel veel ruimte krijgt en dan kan ik best en mooie delay en galm hebben, en bij gitaarsolo's is dat al helemaal zo (zitten ook nog en paar popliedjes tussen). Wat dat betreft moet je nog best veelzijdig zijn.

    - bij de jazzy stukjes en funky slagjes gewoon geen effecten, nergens voor nodig en geen ruimte voor. Variatie in je spel is veel belangrijker.

    - Hoeveelheid gain verschilt per stuk eigenlijk, ook daarvoor is volumepedaal best handig

    - volume! Zoals gezegd: soms moet je fel aanslaan maar zacht klinken, en als je een solo hebt moet je tegen een heel stel blazers opboxen en dat gaat erg hard.

    Dus inderdaad, dat volumepedaal (of knop op de gitaar) is erg belangrijk, zowel voor de gain als voor het volume. Ik heb dan het geluk dat onze dirigent wel van effecten houdt dus ik krijg daar veel ruimte in.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    Ik ben er uit vwb de versterker. Het is een Fender Blues Deville 410 geworden. Erg luid en die blijfft ook bij de hogere volumes nog goed clean klinken. Zeker als je het volume op je gitaar niet vol open zet. Lekkere amp !!
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top