Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Tja, ik speel al jaren alleen met nagels. Iig voor fingerstyle zijn die onontbeerlijk voor mijn tone. Zeker de Eastman komt helemaal tot leven.. Een tone die ik nooit kan krijgen zonder. Vooral m'n middel-en ringvinger zijn lang, wijsvinger wat korter, vanwege de vorm van m'n vingers.

    Gekke is, ik heb jaren en jaren nagels gebeten en op m'n klassieke gitaar maakte het idd niet uit, daar kon ik juist niet met nagels op spelen.. Maar sinds ik dus nagels heb en m'n klassieke weer pak, wil ik niet meer zonder.. veel beter
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vederlicht Bekijk bericht
    Riny, even reageren op jouw verhaal over finger/tumb picks: Ik speel al ruim 50 jaar gitaar, slag- en fingerpicking. Al heel vaak heb ik geprobeerd met die "nagel-hulpstukken" te spelen en het is mij nog nooit gelukt om daar enigszins vlot mee om te gaan. De snaar-vingertop afstand wordt dan zo anders en onwennig, dat ik zelden verder kom dan geklungel. Is het toch een kwestie van stug door oefenen of zijn er ook technieken om het sneller te ontwikkelen?
    Vederlicht
    Tja, met enkele decennia banjo in de tas, vraag ik me dan altijd af wat er nou zo moeilijk zou moeten zijn, maar ik begrijp je best....
    Ik speel mandoline en (voor een deel) gitaar met plectrum (flat pick, 1,25 mm en up)
    Banjo, dobro en (het andere deel) gitaar met een plastic thumb pick en metalen (nickel silver en nee, geen Dunlop) fingerpicks.
    Om deze laatste combinatie goed aan de gang te krijgen moet je wel wat experimenteren.

    Veel beginnende fingerpickers spelen met tamelijk uitgestrekte vingers (die dan een beetje aan de voorpootjes van een dravende viervoeter doen denken). Als je zo gaat zitten harken, dan zwabberen die vingertoppen alle kanten op. Hoe minder beweging, hoe beter.
    Begin met de meeste actie in het tweede vingergewricht te concentreren, en niet in het derde (tussen derde vingerkootje en middenhandsbeentje). Probeer in rust de hoek tussen tweede en derde vingerkootje op ~ 90° te houden. Het eerste kootje wijst dan naar binnen, tussen 45 en 60° met het bovenblad van de gitaar of het banjovel.

    De metalen fingerpick wordt vervolgens zover rondgebogen (dat doe je door ze aan te trekken en op een stuk hout je vingertoppen vooruit af te rollen) dat de pick in rust niet loodrecht op het vlak van de snaren staat, maar net een haartje terugwijkt.
    Op die manier haak je niet onder de snaren, maar schuift de pick er als het ware overheen.
    Die licht neerwaartse druk geeft je een vollere toon en houdt de beweging soepel.
    Goed geprepareerd zit de punt van de fingerpick ongeveer in het verlengde van je nagel en er 4 à 5 mm vandaan.
    Je raakt de snaren met de laatste 5 mm van de pick.
    Voor de duim gebruik ik mediums (plastic, metaal vind ik daar erg akelig klinken), omdat ik Large te lang vind.
    Ik maak deze op maat door het beginpunt van de bocht even in de hete stoom van de waterkoker te houden en dan verder open of dichter te buigen.
    Ik speel niet met een gestrekte duim, maar zover teruggebogen dat het vlak van de thumbpick parallel ligt aan dat van de fingerpicks.

    Overigens vind ik de verdeling van plectrumtechniek in slag en solo een erg grove.
    Ik speel met plectrum net zulke complexe zaken als ik met fingerpicking doe.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  3. #13

    Standaard

    nagels zijn eraf (kort)
    .


    paar nieuwe noten geleerd
    lamme armen...

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
    nagels zijn eraf (kort)
    De mijne ook.
    Voor mandoline heb ik super-korte nagels nodig, maar ook gitaar en banjo gaan daarmee veel beter.
    Voor je rechterhand gewoon een setje fingerpicks op de kop tikken en daarmee leren spelen.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Thumbs up

    Zoals anderen mij al voor zijn geweest en zoals je zelf aangeeft is het inderdaad consequent oefenen en nog eens oefenen.
    Voor mijn Banjo gebruik ik, zoals aangegeven, metalen tumb & vingerpicks, als ook voor mijn pedalsteelguitar.
    Voor mijn akoestische gitaar alleen een kunststof tumbpick en mijn vingertoppen waarbij de nagels een fractie langer zijn dan kort.
    Langer zou voor gitaar prettiger zijn maar dan zou je hele dagen met handschoentjes moeten gaan lopen zodat de nagels niet beschadigen.
    Chet Atkins droeg wel alle dagen handschoentjes maar daar voor was het ook zijn beroep en heeft in een interview wel eens aangegeven, "wanneer 1 nagel beschadigt zou zijn hij optreden(s) moest annuleren".

    Zelf speel ik ook al zo'n 47 jaar dus weet onderhand wel waar ik het over heb.
    Wat ik wel merk is, wanneer ik 1 uur aan het vingerpicken ben geweest en ik pak daarna gelijk een normaal plectrum, het net lijkt of ik er weer even aan moet wennen wat dan ook maar een paar minuten duurt.

    Het is dus een kwestie om met veel discipline te oefenen en nog eens te oefenen tot dat het een "tweede natuur" word.
    Is zeker niet makkelijk en is dus een kwestie van doorzetten, we zijn immers allemaal verschillend in de beleving hierin.
    Voor de een gaat het wat makkelijker en voor de ander wat minder maar resultaten zal men zeker ophalen na enige tijd.
    Het is moeilijk aan te geven hoe of wat precies omdat wij allemaal verschillen van elkaar.

    Heb een kennis die de Chet Atkins stijl zich ook eigen wilde maken na al enige jaren alleen zijn duim en vingers te gebruiken.
    Echter wilde hij de bas- techniek ook met een tumbpick gaan doen.
    Jammer genoeg is het hem niet gelukt en heeft hij de techniek weer terzijde gezet i.v.b. gebrek aan doorzettingsvermogen.

    Echter onmogelijk is het zeker niet, dus oefenen, oefenen en nog een oefenen en rustig aan daar mee beginnen, stap voor stap.
    Heb zelfs leerlingen die na enige tijd het vervelend vinden om eens zonder tumbpick te spelen.
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
    nagels zijn eraf (kort)
    Prima!

    Ik heb ook ooit op de muziekschool geleerd met nagels te spelen en in de klassieke gitaarwereld schijn je zonder nagels met de juiste hardheid -dankjewel dna- een 'echt goede toon' wel te kunnen vergeten. Ik speel al minimaal 10 jaar zonder nagels en de rondere toon die dat oplevert vind ik zelf mooier.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
    Prima!

    Ik heb ook ooit op de muziekschool geleerd met nagels te spelen en in de klassieke gitaarwereld schijn je zonder nagels met de juiste hardheid -dankjewel dna- een 'echt goede toon' wel te kunnen vergeten. Ik speel al minimaal 10 jaar zonder nagels en de rondere toon die dat oplevert vind ik zelf mooier.
    Ik gebruik 'nail hardener'. Of eigenlijk gewoon nagellak. Maakt je nagels een stuk dikker en verandert daarmee je toon ook behoorlijk.

    edit: gebruikte, eigenlijk. Ik begon ermee omdat ik zo hard aansloeg dat (zelfs met plectrum) er niks van mijn wijsvinger overbleef. Nu heb ik daar geen last meer van. Gebruik het nog wel af en toe.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Ik gebruik 'nail hardener'. Of eigenlijk gewoon nagellak. Maakt je nagels een stuk dikker en verandert daarmee je toon ook behoorlijk.
    Zelfs daar heb ik nog mee geëxperimenteerd toen ik alleen nog gitaar speelde. Nagels bleven wel langer heel ja. Maar dat nam niet weg dat tijdens dagelijkse werkzaamheden er toch nog wel eens een sneuvelde. En dan moest ik weer lang wachten tot die weer op lengte was. Niet praktisch.

    Daarbij blijft het probleem dat Hanna nog een ander instrument bespeelt waarbij ze geen lange nagels kan gebruiken. Met korte nagels hoef je m.i. de nagels niet met lak te versterken.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Zelfs daar heb ik nog mee geëxperimenteerd toen ik alleen nog gitaar speelde. Nagels bleven wel langer heel ja. Maar dat nam niet weg dat tijdens dagelijkse werkzaamheden er toch nog wel eens een sneuvelde. En dan moest ik weer lang wachten tot die weer op lengte was. Niet praktisch.

    Daarbij blijft het probleem dat Hanna nog een ander instrument bespeelt waarbij ze geen lange nagels kan gebruiken. Met korte nagels hoef je m.i. de nagels niet met lak te versterken.
    Hoeft niet, kan wel. Juist met die extra laag of lagen kan ik best aardig aanslaan met die 1-2mm nagel.

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    edit: gebruikte, eigenlijk. Ik begon ermee omdat ik zo hard aansloeg dat (zelfs met plectrum) er niks van mijn wijsvinger overbleef. Nu heb ik daar geen last meer van. Gebruik het nog wel af en toe.
    Ik sloeg ook de boel altijd kapot en daarom besloten de boel helemaal af te knippen. In mijn vorige reactie schrijf ik 'minimaal 10 jaar' maar het zou zomaar ook 20 jaar kunnen zijn, maw ik heb er niet heel erg wakker van gelegen.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top