Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1

    Standaard gitaar EN piano: nagelprobleem

    ik heb sinds kort mijn gitaar op gepakt, en laat nu de nagels van mijn rechterhand groeien,maar...
    ik speel ook piano, en die nagels zitten me beetje in de weg bij het spelen. Heb echt sterk de neiging ze ala minuut af te knippen. ik stopte net met pianospelen zelfs omdat ik me eraan stoorde...
    iemand ervaring hiermee...? toch maar met een plectrum spelen dan? (heeft Richie me net geleerd hoe ik mn nagels en duim moet gebruiken bij aanslaan op gitaar...)
    maar met plectrum spelen vind ik niet zo fijn....toch maar aan gaan wennen dan? heeft dit nog nadelen in vergelijking met spelen met je vingers?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Ik ken het probleem. Héél vroeger heb ik pianoles gehad en daar kwam later gitaar bij. En dat leerde ik ook op de klassieke manier. Piano speel ik allang niet meer, maar wel weer bas. En daar 'moet' ik ook korte nagels voor hebben.

    Ik kan met relatief korte nagels toch nog met de vingers spelen, ik gebruik dan meer de toppen.

    Met plectrum spelen is niet hetzelfde, je raakt maar een snaar tegelijk of je slaat akkoorden aan (strummen). Met losse vingers kun je tegelijk begeleiding en melodie spelen. Of bedoel je vingerplectra. Je hebt er dan meerdere, een duimplectrum en nog een paar om je vingers. Je kunt dan wel meer volume maken en het klinkt anders dan met nagels. Je hebt verschillende materialen, metaal en kunststof.

    Het heeft een heel ander gevoel, maar je bent het toch nog aan het leren begrijp ik. Ikzelf kon er niet aan wennen, maar je kunt eens experimenteren.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    thanx
    ik heb het dunste plectrum besteld 0.38 eens zien hoe dat gaat

  4. #4

    Standaard

    Heb je nagels nodig voor je gitaarspel? Zonee, begin er dan ook niet aan. Nagelellende wordt anders een vast onderdeel van je leven. Blijf je haken aan een handvat, en een nagel scheurt, duurt het weer dagen voordat het een beetje redelijk speelt.

    Puur klassiek, flamenco, of tokkelen op een 12 string, dan zijn nagels toch wel handig. Voor flamenco zelfs een must.

    Voor de rest kun je ook zonder. En bij klassiek, tot Segovia werd er zonder nagels gespeeld omdat men dat mooier vond. Segovia wilde echter meer volume zodat hij ook in wat grotere zalen kon spelen.

    En plectrums op een klassieke gitaar, als dat je enige gitaar is, en je leert popmuziek, prima. Maar mooi? Zo'n dun plectrum is wat mij betreft alleen geschikt voor slaggitaar. Voor melodielijnen is het heel zacht.

  5. #5

    Standaard

    Tijdje terug begonnen om met de vingertoppen te spelen, i.p.v. de nagels.
    Nu zit er eelt op de vingertoppen en dat hoor je nogal. In ieder geval meer dan wanneer ik
    met mijn nagels speel.
    Heb diverse gitaren met verschillende merken (stalen) snaren, dus daar ligt het niet aan.

    Lijkt mij ook een kwestie van wat het beste bevalt, met of zonder nagels spelen.
    Bij mij hoeven ze niet erg lang te zijn, dus kans op breuk is vrij klein.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Ik kan amper klassiek gitaar spelen, maar ik herken het probleem wel want ik speel wel veel fingerpicking op gitaar en mag daarnaast graag pianospelen. Mijn ervaring (wel op stalen snaren, elektrisch en akoestisch) is dat je met relatief korte nagels nog wel kunt aanslaan, het vereist alleen wel wat coördinatie. Ik kan nu in principe gewoon kiezen of ik met mijn vingertop, nagel of een beetje van beide aansla.

    edit: misschien wel zo eerlijk erbij te vermelden dat ik met mijn band (en dus het echte werk) vooral met plectrum speel en juist fingerpicking gebruik voor het subtiele werk, waar ik dus beter geen nagels voor gebruik.
    Laatst gewijzigd door FruscianteFan; 10 juni 2014 om 12:04

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Inderdaad, je kunt het aanslaan met vingertoppen en nagels combineren. Je begint met je vingertop en laat de snaar via je nagel afglijden zeg maar. t Is even wennen maar het speelt fijn en klinkt goed. Het vereist niet zulke lange nagels, een paar millimeter hooguit. Dan heb je er ook niet gauw last van met pianospelen.
    -

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Ook ik gebruik bij het fingerpicken mijn vingertoppen met een klein deel van mijn nagels net zoals Rutger aangeeft.
    Mijn nagels (rechterhand) zijn maar net een paar mm boven mijn vingertoppen.

    Je moet eigenlijk voor jezelf uitzoeken met welke lengte je dit wilt doen en dan kom je beslist bij de voor jouw fijne en goede manier van aanslaan cq. tokkelen van je snaren uit.
    Zelf speel ik gitaar, piano/keyboard, mandoline, banjo, ukelele en viool en heb voor mijzelf daar ook een gemiddelde in moeten zoeken en dat is gelukt.
    Volg je gevoel, iedereen ervaart het anders.

    Afhankelijk van de muziekstijl en techniek gebruik ik voor gitaar zowel mijn vingers als een plectrum en ook vingers en daarbij een tumbpick (duimplectrum voor de duim i.c.m. vingers)
    Voor mijn Banjo gebruik is metalen tumbpick en fingerpicks.
    Dus je ziet, het is allemaal verschillend maar dat went echt wanneer je er geduld voor op kan brengen.
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 mei 2009
    Locatie
    lochem/Gelderland
    Berichten
    355

    Standaard

    Riny, even reageren op jouw verhaal over finger/tumb picks: Ik speel al ruim 50 jaar gitaar, slag- en fingerpicking. Al heel vaak heb ik geprobeerd met die "nagel-hulpstukken" te spelen en het is mij nog nooit gelukt om daar enigszins vlot mee om te gaan. De snaar-vingertop afstand wordt dan zo anders en onwennig, dat ik zelden verder kom dan geklungel. Is het toch een kwestie van stug door oefenen of zijn er ook technieken om het sneller te ontwikkelen?
    Vederlicht
    handcraft Hopf Tarantella (1971), 12-snaren Eko, Farida D67 Dreadnought, Salvador Cortez CF-120.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
    ik heb sinds kort mijn gitaar op gepakt, en laat nu de nagels van mijn rechterhand groeien,maar...
    ik speel ook piano, en die nagels zitten me beetje in de weg bij het spelen. Heb echt sterk de neiging ze ala minuut af te knippen. ik stopte net met pianospelen zelfs omdat ik me eraan stoorde...
    iemand ervaring hiermee...?
    Ik ken het probleem ook. Voor piano zijn nagels absoluut niet fijn en dat getik is ook irritant. Ik heb klassiek gitaar gestudeerd op het conservatorium en dan zijn nagels een must. Hiernaast speel ik al even lang basgitaar (en sinds enkele jaren ook contrabas) en daar zijn nagels juist weer absoluut niet handig. Een dag na mijn afstuderen op het conservatorium heb ik mijn nagels er radicaal afgeknipt en sindsdien nooit meer met nagels gespeeld!
    Ik heb mezelf toen aangeleerd om zonder nagels te spelen op klassieke gitaar en staalsnarig, ook heel veel 12-snarig fingerpicking. Dat was echt zeker een half jaar wennen omdat ik die nagels zo gewend was. Het voelt heel anders (erg onstabiel in het begin) en ik heb mijn toon weer moeten vinden. Daar tegenover staat dat ik nu een veel betere toon heb op basgitaar en dat ik nooit meer het gezeik heb met nagels vijlen of een gebroken nagel etc. En op staalsnarig hoeft je toon niet per definitie slechter te zijn zonder nagels. Ook nog een tijdje met metalen en plastic fingerpicks gespeeld, maar dat vind ik ook ondingen, minder grip op de snaren omdat je minder direct contact heb met de snaren. Ik speel op mijn elektrische gitaar ook veel met mijn vingers (a la Jeff Beck). Ik heb het idee dat dat ook beter gaat en klinkt zonder nagels.
    Laatst gewijzigd door apekop; 11 juni 2014 om 23:43
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top