Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Valse G snaar

  1. #1

    Standaard Valse G snaar

    Beste gitaarnetters,


    Ik heb al een tijdje een archtop. Ik had hem ooit gekocht via ebay, maar toen hij aankwam was de hals kapot: een scheur. We hebben hem bij de vioolbouwer in Maastricht laten plakken en hij zag er weer perfect uit en alles leek prima te zijn.
    Ik stem alle snaren mooi naar EADGBe en alles lijkt prima. Barré akkoorden klinken netjes, maar als ik een F barré akkoord pak (root op de 2e fret E snaar) of een open E akkoord, klinkt alles opeens ontzettend vals: het ligt aan de G snaar. Ook als ik een open Fis akkoord pak, ergens verderop de hals, klinkt het zeer vervelend.

    Weet iemand of hier een oplossing voor is? Kan iemand me verder helpen? Weet iemand wat het probleem is?


    Bij voorbaat dank! Rock on!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Is de gitaar wel goed geïntoneerd? Ik neem aan dat bij de reparatie ook een afstelbeurt zat.. Het is wel een bekend probleem hoor, je kan 'm een tikje omlaag stemmen.. Of minder hard drukken..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    De G snaar kan een rotzakje zijn, dat is zo. Zeker ook es checken of die snaar niet nog wat lager in de nut kan. Als je 't al hoort op de F (of een gewoon A akkoord) dan is dat meestal de oorzaak: te hoge topkam

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    En een brug die gecompenseerd is voor een omwonden G snaar ipv een plain?


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Is de gitaar wel goed geïntoneerd? Ik neem aan dat bij de reparatie ook een afstelbeurt zat.. Het is wel een bekend probleem hoor, je kan 'm een tikje omlaag stemmen.. Of minder hard drukken..
    Ik kan mij hier helemaal bij aansluiten, veel anders kan het niet zijn.
    Topkam (nut) invijlen kun je beter overlaten aan de vakman want men brengt zelf vaak meer schade toe dan een oplossing.
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Is het een oude archtop? Probeer 'ns een omwonden G snaar ipv een gewone, daar werden ze vroeger op gebouwd. En anders wellicht een anders gecompenseerde brug voor een plain G.
    -

  7. #7

    Standaard

    Ok, top! Bedankt voor de antwoorden allemaal. Ik zal een omwonden G snaar erop gaan zetten, en anders eens langsgaan bij iemand die de topkam zou kunnen controleren!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top