Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: compound radius

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard compound radius

    Gewoon even benieuwd, maar wie heeft wanneer de compound radius uitgevonden? En werd het voor het eerst op gitaren toegepast of ook al op ander snaarinstrumenten?

    En dan komen we meteen bij punt twee, deze is iets meer toepasbaar in het zelfbouw forum, maar is het veel werk om zelf zoiets te maken? Bij verschillende winkels kun je radius blokken kopen, maar die zijn maar een vaste radius. Is het mogelijk om zoiets te maken? Ik zou bijvoorbeeld best een 16-12" radius willen hebben, zonder dat ik met cnc machines aan de gang ga.
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    wie het heeft uitgevonden weet ik niet, maar bij violen, cello's, ... is er eigenlijk ook sprake van een compound radius (al is het wel geen perfecte cirkelboog), en als ik me niet vergis, zit dat op vedels ook.
    no life without music

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik weet niet wie het uitgevonden heeft. Ik weet wel dat het al op niet-gitaren al gebruikt werd en dat het pas sinds de 80ies (nadat Ken Warmoth er een slimme methode voor vond!) het grootschaliger toegepast wordt. Overigens, de radius wordt er meestal in geschaafd of geschuurd: niet via de CNC. Ik doe het zelf met de hand. Het kan goed hoor. Ik heb een heel simpele jig en als ik even m'n hoofd leeg wil maken (en dat gebeurt gelukkig vaak ) ga ik met het handje de radius erin schuren.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    Hoe geleidelijk loopt de radius ongeveer af gezien vanaf de brug? Is het lineair of exponentieel?
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Lineair hoogstwaarschijnlijk. Maar het maakt niet heel veel uit. Het is eigenlijk een uitsnede van een kegel ipv een cilinder.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  6. #6
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Het hangt af van de stringspacing bij de brug ent opkam, die dicteert de verhouding.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    stel dat ik een Floyd Rose heb (met volgens mij een 12" brug en een 10" nut) en ik wil een 10-16" compound radius maken, is het dan mogelijk om met een 22 frets toets 3 2/3 fret per inch te doen. Dan kom je bij de nut precies uit op 10".
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    Wat voor Floyd heb je? Gotoh is 14" nut & bridge, OFR 10" bij nut en 10 en 12" bij brug geloof ik (shim voor 10"). Maar Google zegt ook dat de toleranties van OFRs zuigen en dat ze in de praktijk platter zijn.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    Nog niks haha. Maar ik zat er over te denken om een ORF of een Schaller aan te schaffen.
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    Ik hoor goede dingen over Gotoh en heb daar voor gekozen. Vind m erg fijn!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top