Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard Ervaringen gitaargeluid via in-ears

    We hebben met onze band een probleem met het te luide geluid op podium, de laatste poging was om extra monitors te zetten maar uiteindelijk werd het nog luider.

    Zanger en de drummer gaan nu overstappen naar in-ears en proberen iedereen te overhalen om dit te doen.

    Ik heb het gisteren een geprobeerd maar het klonk nogal dunnetjes, compressor en extra filtering opgezet maar het blijft maar dunnetjes.

    Voor ik de investering wil doen, wat toch al snel tussen de 400€-800€ gaat zijn, wil ik jullie ervaringen horen met in-ears.

    Kan je überhaupt een deftig gitaargeluid krijgen via in-ears of is het altijd inboeten op de klank?

    Ik heb al eens geprobeerd indertijd om mijn combo amp indertijd hoger te zetten of te kantelen maar het beste geluid krijg ik als hij vlak op de grond staat.

    Bedankt
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Het is wat raar voor de soundfreak-gitaristen, maar als podiumgitarist moet je nu eenmaal leren spelen met beperkte middelen. Vervelend omdat veel gitaristen worden geïnspireerd door een goede sound. maar het is niet anders. Enfin, ik heb op mijn slaapkamer een veel beter geluid dan op een cluboptreden. Op grotere podia is een en ander meestal wel goed te regelen. Op een optreden doe ik wel alsof ik een fenomenaal geluid hoor, dat doe ik op mijn slaapkamer dan weer niet

  3. #3

    Standaard

    rhetorische vraag 1 "kun je thuis met een koptelefoon op een mooi klinkende gitaarplaat horen? met een vet gitaargeluid?"
    "dunnetjes" ligt niet aan afluisteren via een set in ears. Die zijn, naar live maatstaf, volledig neutrale weergevers.
    Het grote verschil ligt aan het feit dat je met een DI gitaar de luchtdruk/trillingen niet voelt. Je gitaar gaat niet trillen van die kolom herrie uit je speaker.

    Juist bij bands die te hard spelen zal het contrast groot zijn. De fysieke aspect is ineens weg. Dat VOELT dun, maar in feite ga je horen dat je geluid al die tijd dun was. Niet voor niets zijn er eindeloze discussies over "scooped" sounds versus "minder vervorming klinkt ruiger".
    Als je hard speelt klinkt alles vet....

    Dus JA, je kan een deftig gitaargeluid krijgen via in-ears.
    En je kan zachter spelen, en je hoeft minder te sjouwen en ik heb er nog eens een stuk over geschreven:

    http://members.ziggo.nl/showband/inear-1.htm

    Ik speel inmiddels bijna 7 jaar DI via in-ears. Wat we bijvoorbeeld doen is de basspeakers van de PA ook op het toneel zetten zodat je de trillingen van de zaalset goed voelt via je voeten. Omdat je orden helemaal dicht zitten kun je vol in de herrie gaan staan.
    We hebben bij cafeoptredens ge-experimenteert met basspeakers achter op het podium en de toppen time-alignen zodat je als band lekker in de trillingen staat. Speelt fijner, maar kan alleen als iedereen dichte doppen heeft.

    Qua gitaardoos om een vet geluid naar de PA te sturen heb je inmiddels net zo veel spul als versterkers.
    Beginnende bij een POD van 99 euro die prima kan werken. Tot axe-FX met torpedo setups en iso-cabs met buizen amps.
    Ik werk met een boss parameet EQ voor clean en een digitech hotrod voor vervormt (zit speakersim in) met een switcher. En dat werkt prima. Voor invalklussen gebruik ik een POD-XT+variax gitaar. Daar moet je echt wel een hoop voor programmeren....

    het maken van een VET geluid live via DI, zit mijns inziens meer in de mismatch tussen thuis op full range hifi speakers op laag volume programmeren. En dat live in een vette PA met EQ setting inprikken. En het toepassen van teveel processing "omdat het kan".

    Een gitaar met een goedgekozen ampmodel naar jouw smaak moet je gewoon de hele avond gebruiken, Je moet geen galm voor de zaal gaan doen, je gitaargeluid zit in het mid en gebruik niet teveel laag. enz enz. Eigenlijk alle regels die voor de keuze tussen amps gelden zitten ook bij het programmeren van je ampsimulator.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Op een optreden doe ik wel alsof ik een fenomenaal geluid hoor, dat doe ik op mijn slaapkamer dan weer niet
    Geweldig
    Inderdaad maar als ik een hele avond moet spelen met een kutgeluid is de fun er toch af niet?

    @showband: Vele punten worden helder door jouw uitleg, ik maak er ook weer uit op dat je moet inboeten op geluid ofwel alles omgooien om met een POD of dergelijk te spelen, ik weet dat die dingen ook wel soms gemakkelijker goed resultaat geven bij een geluidsopname.

    Toch jammer dat de tijd van de wapperende broeken voorbij is denk ik dan, mét de oorstopjes van deze tijd welliswaar
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dacrow Bekijk bericht
    Geweldig
    Inderdaad maar als ik een hele avond moet spelen met een kutgeluid is de fun er toch af niet?
    Kutgeluid moet je natuurlijk vermijden, da's doenbaar, maar je perfecte sound op een podium: meestal niet. De fun haal je uit de zekerheid (...) dat het front of house geluid wèl goed is. Ja, ik bekijk optreden in eerste instantie als een "service" voor het publiek, daarna pas voor mezelf. Dat lukt niet altijd evengoed, maar het zou zo moeten, denk ik.
    En er zijn nog altijd die zeldzame keren dat de twee wel goed zitten

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dacrow Bekijk bericht
    ik maak er ook weer uit op dat je moet inboeten op geluid ofwel alles omgooien om met een POD of dergelijk te spelen, ik weet dat die dingen ook wel soms gemakkelijker goed resultaat geven bij een geluidsopname.
    het zal anders worden, niet per se beter of slechter.
    Als je band nu te hard speelt "omwille van dat mooi vinden"
    Dan zal zachter minder "mooi gevonden worden".

    De in-ear stap is daarbij minder van invloed dan de stap om zachter te spelen. De "schuldvraag" is anders.

    Je publiek zal bij zachter spelen op het podium al snel een beter geluid horen.
    De band die naar elkaar luistert zal meer details, meer definitie, meer balans, enz enz horen. Voor veel muzikanten is dat beter.
    Maar de band die "if it is too loud? Then you are too old" stickers plakken gaat het niet om samenspel en geluidskwaliteit. Daar gaat het om de live-sensatie. Net zoals je op een motor jezelf "king of the road" kan voelen door het fysieke aspect van de wind in je gezicht en de gierende motor tussen de benen. Is een trillende zaal en een gitaar laag voor het kruis een mannending.

    Rijsensatie gaat veiliger in een kartbaan. Het lijkt snel, maar is het niet
    Que 5watt versterker. Knoerthard aan het werk. Maar niet hard
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2005
    Locatie
    Bayside High
    Berichten
    1.340

    Standaard

    In ear is absoluut niet een synoniem voor "kutgeluid", wel is de beleving inderdaad anders. Ik speel zo'n zeven jaar inear en ik heb een fantastisch geluid op mijn oortjes. Zorg voor goed materiaal, dan komt het helemaal goed. Je hoeft echt niet aan een Pod of AxeFX o.i.d. en jouw podiumgeluid hoeft ook niet minder hard te zijn, je hebt er alleen niets aan dat het luid is. Mits je goede oortjes gebruikt natuurlijk die voldoende dempen. Daarom gebruik ik een 1x12 en die hoeft in principe niet eens op het podium zelf te staan. Overal op het podium hoor je jezelf even goed, heerlijk!
    Vote for Pedro!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACSlater Bekijk bericht
    In ear is absoluut niet een synoniem voor "kutgeluid", wel is de beleving inderdaad anders. Ik speel zo'n zeven jaar inear en ik heb een fantastisch geluid op mijn oortjes. Zorg voor goed materiaal, dan komt het helemaal goed. Je hoeft echt niet aan een Pod of AxeFX o.i.d. en jouw podiumgeluid hoeft ook niet minder hard te zijn, je hebt er alleen niets aan dat het luid is. Mits je goede oortjes gebruikt natuurlijk die voldoende dempen. Daarom gebruik ik een 1x12 en die hoeft in principe niet eens op het podium zelf te staan. Overal op het podium hoor je jezelf even goed, heerlijk!
    Welke amp gebruik je icm die 1x12"?

    Ik ben begonnen met een solid state 3*10" en nu speel ik met een 3x6v6 30W amp over een 2*12", het zou natuurlijk zalig zijn om zeg maar een Deluxe Reverb 1*12 mee te nemen, lekker licht

    Ik ben toch nog altijd nieuwsgierig naar andere 'technieken' om toch een goede sound op het podium te krijgen zonder de anderen te overweldigen met je wall of sound, ik zou wel eens willen experimenteren met een amp voor je als soort monitor en dan de (combo) amp te kantelen.

    Ik ben toch ook nog altijd van mening dat als je met weinig gain speelt en met een Tele in mijn geval, je helderder overkomt als andere instrumenten en dit verward wordt met HARD ipv duidelijk.
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik gebruik in ears icm een microfoon, een platte sennheiser voor de amp.
    Best of both worlds voor mij. Ik kan m'n amp zo hard zetten als ik wil omdat iedereen in ear speelt en heb ook in de zaal een goed geluid.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2005
    Locatie
    Bayside High
    Berichten
    1.340

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dacrow Bekijk bericht
    Welke amp gebruik je icm die 1x12"?
    Gewoon een Marshall 50 watt top. De 1x12 is een Marshall 1912 met een Vintage30 en daar een Sennheiser 906 mic voor. Via de mixer gaat het dan met een Sennheiser iem 300 G2 en Westone es3x oortjes naar mij toe. De Marshall staat met het volume op de helft en de luidspreker staat 'normaal' op het podium maar meestal naar de zijkant gekeerd.

    Zelfde setup als arjanb01 ongeveer als ik zijn post zo lees.
    Vote for Pedro!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top