Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.356

    Standaard Midi kabel met jack uitgang..?

    Op het gevaar af erg dom te zijn nu, bestaan ze ?

    Ik krijg er geen gevonden.
    Mijn Clavinova heeft een 5 pins Din ? kabel ingang op de midi out.
    Mijn Tascam vraagt gewoon een jack.
    Nu kan ik de hoofdtelefoonuitgang waarschijnlijk ook wel gebruiken jack/jack, maar ik neem aan dat er niet voor niets midi-out op het ding zit ?
    En als ik die wil gebruiken, dan zou ik dus alleen een 5 pins Din kabel kunnen krijgen, met zo een 3.5 mm plug, die ik dan weer kan inpluggen op zo een 6.3 converter, maar liever heb ik gewoon een 5 pins Din met 6.3 jack aan de andere kant.

  2. #2

    Standaard

    het midi protocol schrijft een male din 5polig voor aan beide kanten.
    VCC spanning gaat er over op pin 2 en 4
    en je hoort een aarddraadje te doen maar zonder werkt dat prima over korte afstand.
    (en aan de ontvangende kant in het apparaat een optocoupler tegen brommetjes)

    dat maakt dus dat er weinig pinnen nodig zijn.
    en dat een jack midi eigenlijk niet bestaat.

    waar je mee moet oppassen is dat je met een jack tijdens het insteken twee pinnnen even kortsluit. En dat oude ic's daar niet van houden!

    eh.... wacht MiDi is geen audio!

    midi naar een audio in NIET DOEN!. Als je de uitgang niet op bovenstaande wijze uitfikt, dan sloopt het digitage signaal je tascam wel!

    hoofdtelefoon uitgang is prima bruikbaar.
    Je hebt waarschijnlijk ook tulpjes op de piano. Een tulp naar jack is overal verkrijgbaar.
    voorbeeld
    http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_ypr2030.htm
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.356

    Standaard

    Oh ja, speakeroutputs zijn tulpjes, dus dat is een mogelijkheid.
    Op mijn Tascam kan ik een midi-input selecteren op een jack ingang, dus ik denk dat het wel kan.
    Maar waarom moeilijk doen.
    Als ik gewoon de hoofdtelefoonuitgang kan gebruiken (midi out dus geen voordelen biedt), of de tulpjes (speaker uitgang), dan vind ik het prima, tulpjes/3.5mm jack heb ik nog wel, die kan ik ompluggen naar 6.3.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 augustus 2006
    Locatie
    leuven
    Berichten
    490

    Standaard

    Midi over jack bestaat inderdaad niet voor zover ik weet. Welke tascam heb je eigenlijk?
    Maar in de eerste plaats, wat wil je eigenlijk bereiken? Zoals showband al zegt, Midi geeft geen audio door, maar informatie, in geval van je yamaha is dat noteninformatie en velocity. Het nut hiervan is bijvoorbeeld het aansturen van racksynths zonder klavier.
    Je kan met sommige recorders ook midi-tracks opnemen naast audio tracks (met computers kan dit redelijk standaard). Nut hiervan is dat je de audio van je toetsenperformance in een later opnamestadium nog kan wijzigen. je kan ook je spelprestaties corrigeren (noten wijzigen, verschuiven,...).

    Het zou me overigens verwonderen dat die clavinova geen audio-outputs heeft. Speur 'm eens af, kijk achteraan. De meeste digitale piano's die ik al heb gezien hebben zelfs gewoon standaard jack-outputs. Aan je soundcloud (mooie sfeerstukjes trouwens, ik mag het wel) te oordelen hou je wel van een sonisch experiment bij tijd. Hang eens wat gitaareffecten achter de digitale piano, geeft soms heel leuke resultaten (soms ook helemaal niet). Let wel op met het volume van de piano, die dingen hebben veel meer output dan een gitaar, hou het voldoende laag.

  5. #5
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Hoofdtelefoon uitgang naar je Taskam. Moet werken. Kijk uit met oversturen.

    Als je midi wilt gebruiken moet je van MIDI naar MIDI en dat heeft je taskam niet. Sommige geluidskaarten hebben dat wel, mijne kan op die manier de MIDI opnemen. Let wel, de noten van MIDI die je opneemt is NIET gelijk aan de audio.
    Vriendelijke groet,

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.356

    Standaard

    Okido.
    Gewoon old skool hoofdtelefoonuitgang, is ook het gemakkelijkste te bereiken, want die zit aan de voorzijde.
    Effecten op keyboards en piano's zijn cool ja, ik heb alleen niet veel effecten meer, alleen nog een MM DLX, maar dan heb je ook wat.
    Dank, ik snap 'm nu.
    Ben een beetje digibeet, dus fijn dat jullie even meedenken/dachten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top