Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 20 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 195
  1. #11

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Kan best met de decoupeerzaag, maar boor wel regelmatig gaten langs de lijn, met name in de bochten, zodat je voorkomt dat je zaagblad teveel gaat verlopen.
    147-c Guitars

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Vandaag was het lekker weer dus ik dacht tijd om de body grofweg uit te zagen. Dus even de decoupeerzaag bij mijn vader opgehaald.
    Body op de workmate gelegd en eerst begonnen met het afzagen van stukken boven en onder de body.
    Toen langzaam aan de zijkanten begonnen met zagen. Hierbij in de ruimere bochten eerst inkepingen zagen en daarna op het gemak met de zaag erdoor.







    Op de volgende foto kun je een beetje zien dat de decoupeerzaag altijd wat wegloopt (onderaan blijft de inkeping meer zichtbaar). Gelukkig eerst even gekeken hoe die wegliep en daarmee vervolgens over de hele body rekening mee gehouden.



    Vervolgens nog een klein snippertje bij de neckpocket eraf, gelukkig dus geen erge gevolgen maar moest daar zeker even goed opletten omdat je daar tegen de nerf inzaagt.



    In de holtes naast de neck pocket heb ik eerst geboord volgens het advies van Tabula. Nog bedankt daarvoor!! Daarna rustig met de zaag steeds een mm weghalen tot je helemaal rond bent.
    Als laatst de hele body nog eens rustig nagelopen op stukjes die misschien nog wat te ver van de lijn vandaan zaten.
    Dan is dit het uiteindelijke resultaat. (Schijnbaar toch niet helemaal de template goed uitgemeten op de achterkant want hier een daar loopt hij net over de lijn, maar dat is niet erg want aan de voorkant klopt het helemaal. Dat was ook meer een indicatie welke tekening ik ongeveer te zien kreeg in het hout )

    De voorkant (hier komt dan natuurlijk de top nog op):


    De achterkant:


    Al met al ben ik zeer tevreden met hoe het er zo uit is komen te zien, dit weekend hopelijk nog even de freesjes bestellen en dan binnenkort gaan frezen!

    Fijne koningsdag allemaal!

    Rik

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Eergisteren begonnen met de body contouren te frezen. Eerst begonnen met een dikkere mal op MDF te frezen, zo kon ik gelijk wat oefenen met de bovenfrees.

    De nieuwe mal:



    Toen de mal op de body getaped met dubbelzijdige tape en langzaam aan begonnen.

    Hier na de eerste omloop:



    Dit is het resultaat van niet wachten tot je bit is uitgedraaid en dan al de frees verplaatsen:



    We zijn er bijna!:



    En dan tenslotte het eindresultaat:







    Al met al aardig gelukt of wat kleine foutjes na (niet lang genoeg wachten tot de freesbit uitgedraaid is en dan al verplaatsen waardoor ik nog net boven de mal wat weg hapte, en op 2 punten niet goed met de zool van de frees op de body gebleven. Verder nog wat kleine problemen met de stellingsschroef van de frees zelf gehad waardoor de lager van de mal afgeduwd werd.) Al goed er is meer ellende en op zich ook geen grote tearouts of grote happers van hoeken af dus best tevreden. De kleine foutjes kan ik best herstellen.

    Op de foto van de gefreesde body (voorzijde) kun je zien dat er nog een klein verschil(het randje wat er loopt aan de zijkant) rondom de body loopt. Dit kwam doordat de diameter van de lager van de kantenfrees net een paar 10e van een mm breder was dan de diameter van het snijvlak. Een beetje jammer wel maar uiteindelijk nog wel goed op te lossen door middel van wat schuurpapier. Ook kun je rechts onderin zien waar de jack komt dat de lager daar van de mal is gelopen en dus een klein randje van het bovenste deel van de body heeft weggenomen. Misschien kan ik het oplossen met de binding die ik er nog op wil zetten maar dat is nog even afhankelijk van hoe ik het probleem met de top op ga lossen.

    Verder zat ik te dubben of ik uiteindelijk de paar kleine happers die ik heb, weg zal schuren of eerst vullen met het zaagstof wat ik nog bewaard heb en wat lijm en daarna schuren. Of blijf je dit dan erg zien als je uiteindelijk de body een donkerbruine stain zou geven aan de zijkanten?

    Verder hoop ik van de week alvast de cavities te gaan boren voor het "hollow" gedeelte van de body.
    Zat hier nog een bepaalde diepte aan? Ik meen te herinneren dat Ike voor zijn thinline 6 of 8mm uiteindelijk heeft overgehouden?

    Rik

  5. #15

    Standaard

    Ik denk dat je met schuurstof en lijm je de plekjes wel blijft zien aangezien de duidelijk aanwezige nerfjes van het hout op die plekken onderbroken worden.

    Ik ben benieuwd naar het resultaat. Aan de materialen zal het niet liggen. Mooi hout! Zeker dat voor de hals

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rikkert Bekijk bericht
    Verder hoop ik van de week alvast de cavities te gaan boren voor het "hollow" gedeelte van de body.
    Zat hier nog een bepaalde diepte aan? Ik meen te herinneren dat Ike voor zijn thinline 6 of 8mm uiteindelijk heeft overgehouden?

    Rik
    Klopt, ik heb zo'n 8 mm overgehouden. Er is geen "standaard" hiervoor. Je kunt ook gerust tot 6 mm gaan. Over het algemeen is de top ook zo'n 6 mm, dus waarom zou de bodem meer moeten zijn.

    Als de zijkanten niet onzichtbaar te herstellen zijn kun je er ook voor kiezen om deze in kleur te spuiten. Dat de zijkanten van mijn thinlines zwart zijn is ook niet uit "luxe"

    (sorry als ik soms wat laat reageer. zit tegenwoordig meer op FB dan op het forum )
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Schuurstof en lijm blijft verdomd lastig wanneer je gaat stainen. Overweeg eens een strookje weg te frezen en daar een nieuwe strook in te plakken van een reststuk met gelijkende nerf.
    147-c Guitars

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Klopt, ik heb zo'n 8 mm overgehouden. Er is geen "standaard" hiervoor. Je kunt ook gerust tot 6 mm gaan. Over het algemeen is de top ook zo'n 6 mm, dus waarom zou de bodem meer moeten zijn.

    Als de zijkanten niet onzichtbaar te herstellen zijn kun je er ook voor kiezen om deze in kleur te spuiten. Dat de zijkanten van mijn thinlines zwart zijn is ook niet uit "luxe"

    (sorry als ik soms wat laat reageer. zit tegenwoordig meer op FB dan op het forum )
    Thanks Ike! Dat helpt mij weer even op weg. Soms heb ik wel eens het idee of dat ik gewoon niet hard genoeg zoek (Ook al zit ik dagen te zoeken op google/forums etc) naar de antwoorden of is het omdat ze zich misschien niet makkelijk laten vinden..? En vragen daar zit ik nog vol mee! Dan is het handig dat er mensen voor zijn gegaan in het proces en van elkaar kunnen we alleen maar weer leren! Dat van de zijkanten kan ik goed begrijpen dat dat niet uit "luxe" was. Deze stukjes zijn echter nog wel vlak te schuren alleen dan is de body vorm niet helemaal maar zoals die "hoort". Dat zij dan maar zo, ik laat in ieder geval mijn gedachten er nog even over gaan.
    Met tijd komt raad hebben ze mij ook altijd wel verteld, dus daar gaan we dan maar vanuit.
    Misschien moet ik je dan maar eens op facebook toevoegen als ik dan toch met een dringende vraag zit haha!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Schuurstof en lijm blijft verdomd lastig wanneer je gaat stainen. Overweeg eens een strookje weg te frezen en daar een nieuwe strook in te plakken van een reststuk met gelijkende nerf.
    Je bedoelt dan ook dat je na een nieuw strookje gelijmd te hebben, ook weer met de frees langs de mal gaat zodat deze weer kloppend wordt op de body? Zeker iets om over na te denken.
    Reststukken genoeg liggen, in een bouwproject nooit iets weggooien heb ik hier uit verschillende topics ook wel opgemaakt Zij het niet voor reparaties dan is het wel om andere dingen eerst te testen of uit te proberen.

    Bedankt voor de feedback allen!
    Is er nog iemand die mij toevallig even op weg kan helpen met hoe ik het probleem voor de top (uit een eerdere post) het beste aan kan pakken?

    Rik

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rikkert Bekijk bericht
    Is er nog iemand die mij toevallig even op weg kan helpen met hoe ik het probleem voor de top (uit een eerdere post) het beste aan kan pakken?

    Rik
    Je bedoelt de punten waar de frees even de rand heeft aangetikt? Misschien vallen die plekken net weg als je nog een bindingskanaal gaat frezen (vooropgesteld dat je een binding aan gaat brengen).
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Je bedoelt de punten waar de frees even de rand heeft aangetikt? Misschien vallen die plekken net weg als je nog een bindingskanaal gaat frezen (vooropgesteld dat je een binding aan gaat brengen).
    Nee dat bedoelde ik niet. Het probleem dat mijn hout voor de top te dik is (nu 19,5mm) deze moeten terug naar 6mm alleen is dat hout dosse gezaagd dus de timmerman bij wie ik mijn body heb laten vlakken was bang dat het teveel zou krommen als ik het zou halveren in de breedte.
    Ik zou dan anders nog een extra top voor evt een volgend project overhouden.
    Ook wilde hij het niet met een lintzaag doen omdat hij bang was dat de lintzaag zou verlopen en dus het hout zou verpesten...ik zit dus een beetje met de handen in het haar wat betreft deze kwestie.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top