Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11

    Standaard

    Ik herinner me de tijd dat de 'bruine' polyurethaanlijm doorbraak maakte, bedoeld voor het verlijmen van het tropisch hardhout dat toen een sterke opmars maakte in de schrijnwerkerswereld. Al lijkt het me nu dat ie toen toch vooral gebruikt werd omwille van zijn uitermate goeie waterbestendigheid. Tegenwoordig wordt toch weer hoofdzakelijk 'witte' lijm gebruikt (sterk verbeterde D4 klasse). De witte lijm werkt wat makkelijker en geeft vooral minder 'opkuiswerk' na droging.

    Kun je geen test uitvoeren met een paar stukjes snakewood? De ene verlijmd met gewone witte houtlijm, de andere met de bruine polyurethaan variant? Ben zelf wel nieuwsgierig. Het zou me niks verbazen dat de 'witte verlijming' uiteindelijk meer mechanische zal bieden.

    Wil je toch polyurethaan gaan gebruiken, dan is licht bevochtigen van de lijmoppervlakten bevorderlijk voor een beter lijmproces.



    Tee.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Nog 1tje om het af te maken:

    Het siccatief is een katalysator (versneller) van het droog/ uithardingsproces. Als je er teveel bij doet hard het meestal helemaal niet meer goed uit. Hoe dat allemaal precies chemisch werkt weet ik niet. Meestal is het troep met cobalt erin. Weet ik ook allemaal het fijne niet van



    Anyway, kun je de snakewood niet lijmen met CA lijm of Epoxy? Misschien een heel klein beetje 5- minuten epoxy, voorzichtig aangebracht en het overtollige snel afnemen.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ik heb donderdag om er de hele dag aan te besteden. Knoeien met lijm en Snakewood.
    Het liefst gebruik ik iets dat ik een poosje kan bewerken, zeg maar met een droogtijd zoals onze "witte" houtlijm.
    Dan kan ik in relatieve "rust" mijn stripjes tape erover plakken.
    Zoals dit:
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    De test van die lijmen is ook een filmpje van gemaakt.
    Absoluut een wetenschappelijke benadering.

    http://www.finewoodworking.com/how-t...ood-glues.aspx

    Ik ben wel overtuigd van de kundigheid van deze mannen en hun benadering.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Gister wat verschillende soorten hout op Snakewood gelijmd met Titebond.
    Het Snakewood waar de rechter 3 blokjes zitten heb ik eerst met thinner af genomen.
    De linker kant met 4 houtsoorten niet.
    Zowel kops hout als hout met de nerf in de lengte richting.
    Resultaat.
    Na 24 uur:



    met zeer geringe kracht (gewoon zacht duwen) vloog het kopse stukje plataan eraf. (2de van rechts.)



    De stukjes Meranti aan de beide uiteinden ging moeilijker, maar nog steeds redelijk snel los.
    Het blokje Padouk ging ook makkelijk los. Het blokje Snakewood (2de links) ging moeilijker dan het Padouk, maar ook te makkelijk.
    Het enige dat bleef zitten en echt goed vast zat waren de 2 stukjes Spruce. Daar bleef een deel van achter op het Snakewood.
    Met thinner behandeld ging wat moeilijker los dan het onbehandelde gedeelte. (ik heb het ongeveer een half uur laten uitdampen voor ik lijmde.)

    Tja, wat kan ik daaruit leren?
    Andere lijm? misschien dat Titebond III het beter doet, daar lijkt men erg tevreden over.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Minimaliseer je test met de houtsoort waar je het snakewood daadwerkelijk op wilt lijmen en varieer met je lijmsoorten. En maak gelijkere stukjes hout die je erop lijmt.

    Klinkt misschien als blasfemie, maar wat als je het snakewood licht opschuurt met korrel 220 of 300 of zoiets? Komt het vezeltje misschien nét wat open te liggen waardoor de lijm beter intrekt.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #17

    Standaard

    Soms kan schuren inderdaad een positief effect geven op een verlijming. Zo laat geen enkele houtsoort zich graag kops verlijmen, doch deze kopse kanten fijn schuren (korrel 80-120-150) verbetert aanzienlijk de sterkte van de verlijming.

    Wat je niet bij deze test vermeld, grizzly, is het feit of je de stukjes al dan niet opgespannen hebt. Dit maakt immers ook een wezenlijk verschil.

    Neem anders eens de twee houtsoorten die je wil gaan gebruiken, schuur ze even (vlak) met korrel 120 of 150 en klem ze samen met een spanschroef. Ik zou daarbij een gewone, goeie witte houtlijm gebruiken (Pattex, Rectavit of Bison, kun je in kleine verpakkingen kopen).


    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 25 april 2014 om 19:14
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Bij de handte modus:

    Zet jij lijmklemmen op je binding?



    Een stukkie strak getrokken tape is de opspanning voor binding...
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Inderdaad niet slim van me. Ik heb niets opgeschuurd en dat had ik achteraf idd beter wel even kunnen doen.
    Snakewood lijkt wel glad als glas als het langs de bandschuur machine is geweest en dit stuk was nog over van een stuk dat vrij warm was geweest op de bandschuurmachine. (dat liet eerder ook al los op de headstock)
    Het klemmen had ik met van die wat grotere plastic veerklemmen gedaan en aan de stukjes aan de beide uiteinden krachtiger met lijmtangen. Terwijl ik de bindingen met tape ga doen.
    Dus dat is ook al geen goed vergelijk.

    Ik heb het zojuist wat anders aangepakt. Ik die oude gitaar genomen waar ik een proefrand in gefreesd had.
    Daarop heb ik een stukje Snakewood binding gelijmd. (en met tape vastgezet).
    Eerst beide oppervlakken opgeruwd met korrel 80.
    Ik heb het dit keer eens gedaan met een iets langzaam drogende CA lijm, waar normaal gesproken een accelerator bij gebruikt kan worden om de boel te versnellen. Zonder versneller werkt het ook, maar ietsje langzamer. 20 seconden of zo.

    Dat zelfde spulletje heb ik, eigenlijk voor de gein omdat ik toch al bezig was, ook op een stukje kops plataan gebruik om tegen een blokje Snakewood aan te lijmen. Gewoon erop gelegd en niet geklemd.
    Wat schets mijn verbazing.......niet meer los te hakken.

    Gelijk de tape maar verwijderd, inderdaad niet meer los te hakken.






    Ik weet niet hoe deze CA lijm zich over een paar jaar gedraagt, maar voorlopig lijkt het wel alsof ik staal heb staan lassen.

    Ik probeerde het los te wrikken met een schroevendraaier, maar de lijm wint en het hout breekt nu.

    Nu nog een CA die langzamer werkt, verwerkingstijd 10 minuten of zo. (en een waar mijn vingers niet aan elkaar van blijven zitten wat een @#$%%$#@ zooi)

    Morgen ga ik dit opnieuw testen maar dan met Titebond original.
    En ik koop een potje Titebond III om eens mee te testen.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 25 april 2014 om 21:31
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Chique zeg zo´n snakewood binding.


    Oja, CA lijm, dat is waarmee binding vaak verlijmd wordt omdat dat bindingplastic een beetje vet-achtig is waardoor andere lijmen het niet lijmen. Achteraf eigenlijk wel een logische keus

    Je moet een flesje of tubetje vinden met een klein tuitje en voorzichtig wat in het hoekje leggen. En voorzichtig doen met je vingers. Een heel klein beetje van dat amandelgeurende godennectar op je vingers is heus niet zo'n schande hoor.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top