Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: mandoline banjo

  1. #1

    Standaard mandoline banjo

    Op mijn mandoline banjo is de afstand tussen de snaren en de 12e barre 8 mm.
    Is dat normaal of is de kam te hoog? Alles is verder recht.
    Laatst gewijzigd door robeshuis; 20 april 2014 om 12:04

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Lijkt me wat hoog. Ik had er ook een die dat ook deed. bij mij kwam het door een vervormde ketel (zo heet dat ding toch?)

  3. #3

    Standaard

    Ik zie geen vervormingen. Wat zou de afstand moeten zijn?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Dat hangt er een beetje vanaf wat jij lekker vindt spelen lijkt me. Volgens mij is daar niet een gouden regel voor. Als het goed is kan je de hoek van de hals iets regelen met een staaf die in de ketel zit. Althans dat kon bij de mijne en volgens mij zat dat in mijn banjo ook.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    Even wat foto's van binnen- en buitenkant, dan komen de verdere suggesties vanzelf....

    Mijn ervaring met deze instrumenten is helaas dat de grote bulk van matige tot slechte kwaliteit is.
    Echt afstellen betekent daarbij bijna altijd houtwerk en dan nog moet je maar afwachten of het beklijft.
    Vaak trekt zo'n instrument onder de snaarspanning weer terug naar een evenwichtspositie (= onbespeelbare actie)

    Een goede banjo -hier een voorbeeld- heeft binnenin de rim (de houten ring waar verder alles aanhangt) twee z.g. coordinator-rods, waarmee wordt voorkomen dat de hals omhoog komt.
    Met maar een zo'n verbinding werkt dit niet meer, omdat er altijd een op trek en de andere op druk wordt belast.
    Haal je er een weg, dan wordt of de onderkant uit elkaar getrokken of de bovenkant in elkaar gedrukt, waardoor de hals toch omhoog komt..

    Er is nog een tweede variant, die zo mogelijk nog klungeliger is bedacht.
    Daar is de resonator (over de volle diepte) het hart van het instrument en heeft geen versteviging tussen staartstuk en de plaats waar de hals vastzit.
    Onder snaarspanning wordt dit 'houten schaaltje' flink ovaal getrokken en is er van je actie niets meer over.
    Met name dit type instrument, meestal in Europa gefabriceerd door lieden die waarschijnlijk een banjo hoogstens ooit eens op een plaatje hadden gezien, heeft de Nederlandse markt overspoeld vanaf de jaren dertig tot zestig van de vorige eeuw.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Ik deel de ervaring van RB-1 dat dit inderdaad meestal zeer matige instrumenten zijn. Daarom melde ik al dat je moest kijken of de boel nog recht was. Zo op het oog zal het best recht lijken, maar de action staat niet voor niks zo hoog. Meet het eens na.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Standaard kamhoogte is 5/8" (~16mm).
    Als je actie daarmee niet klopt is er dus iets mis met de hoek van de hals t.o.v. de bovenkant van het vel (hals meestal dus te vlak > door de snaarspanning omhooggetrokken).
    Laatst gewijzigd door RB-1; 23 april 2014 om 21:53
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top