Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 60

Discussie: Judas

  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Ziet er zoals altijd weer goed uit
    Ik heb voor mijn 'Katalina' ook gekozen voor installatie van de pickups via de achterkant zodat er aan de voorkant alleen een strak omsloten (in mijn geval) lipstick pickup zat zonder schroefjes.Is mij ook prima bevallen :-)

    Hier zitten de pickups er nog niet in, maar je ziet in de RVS plaatjes wel al de gaatjes waar de schroefjes voor de hoogteverstelling in komen.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  2. #32

    Standaard

    Voor alle duidelijkheid, RS-Rik, ik heb met die pick-up plaatsing via de achterkant van de gitaar helemaal niks nieuws uitgevonden, van mij heb je dus alvast de toestemming om bij een volgend project op eenzelfde manier aan de slag te gaan.
    Eigenlijk ben ik vooral benieuwd naar de reden waaróm deze manier van monteren zo weinig toegepast wordt. Toen deze plaatsing in eerste instantie bij mezelf in gedachten kwam ging ik bij Google op zoek naar eventuele voorbeelden. Ik ontdekte dat een lipstick element (zoals bij Cocobolo) wel eens op een dergelijke manier geplaatst wordt (onder anderen bij Danelectro), maar naar elementen van een ander type is het heel hard zoeken.
    Toch vreemd wanneer je bedenkt dat bij een gitaar de achterkant erg weinig in zicht komt, en je bij die kant dus in wezen niet op een plaatje of schroefje méér of minder hoeft te kijken..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    lipsticks bij Dano's worden volgens mij nooit langs achter geplaatst. de hoogteregeling gebeurt wel langs achter maar de pu's gaan er via de top in. weet ik omdat ik zo'n ding gebouwd heb en dat een kloteklus is met die vaste veer onder de pu.

    De reden dat het bij solid bodies niet vaak gedaan wordt, ligt denk ik deels aan het feit dat de eerste bouwers het zo deden (bij Fender is de slagplaat ook visueel belangrijk designkenmerk geworden, en ook mss omdat het pak meer freeswerk kost en niet bijdraagt aan stevigheid en sustain.

  4. #34

    Standaard

    Bij dat laatste heb je wellicht een punt, Barno, al stel ik me die vraag omtrent body en sustain ook reeds wanneer ik zie welke uitfrezing er soms onder de montageplaat van bepaalde Fenders schuilt..

    Misschien dat deze manier van pick-up plaatsing eventueel wél handig kan zijn bij een (soort van) hollow body?


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Beetje raar, want een gewone soapbar P90 schroef je toch door heel de pup vast in het hout.

    Waarom het niet meer gedaan wordt: veel te veel werk. Bij fender is het heel simpel: 1 frees en 1 mal voor al het werk. Je moet zelfs de gitaar niet omdraaien om aan de achterkant nog een cavity te frezen. Het ging allemaal om productie, en kosten besparen.

    En simpel is soms het beste, geen plek voor fuckups !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  6. #36

    Standaard

    Elektrische gitaren ken ik in wezen enkel van cd’s en platen die ik in huis heb, Stijn, verder heb/had ik er nooit echt aandacht voor gehad, laat staan dat ik me ooit in pick-ups verdiept heb. Bij deze Judas ging ik voor het eerst op zoek naar het verschil tussen een single coil en een humbucker. En besluit uiteindelijk om een element te kiezen dat qua karakter daar ergens tussenin ligt (als ik het goed begrepen heb). Maar ook op andere gebieden wordt de Judas een soort ‘compromis’ gitaar, een chambered body maar nu ook weer niet echt een thinline, en een mensuurlengte die zich ergens tussenin de gemiddelde Fender en Gibson bevindt, zijnde: 638 millimeter (dit alles misschien met het risico een vrij karakterloos ding te creëren?).

    Ik wou dus een p90 element, maar echter niet in soapbar uitvoering. Eerst en vooral omdat ik niet hou van plastieken doosjes en kunststof in het algemeen, maar de belangrijkste reden voor pick-up keuze en manier van monteren is dat deze wijze me de kans biedt om later ook met andere elementen in humbucker formaat te experimenteren. Puur esthetisch gaat mijn voorkeur dan uit naar een Filtertron type of iets gold foil-achtig,.., maar, wie weet, misschien heb ik ooit een gitaarspeler over de vloer die wél kan spelen een daarbij ook heel goed weet welke pick-up ie in deze gitaar wil?

    De opmerking dat Fender een pionier en schoolvoorbeeld is van efficiënte massaproductie lijkt me terecht. Een verdienste waar inderdaad niks mis mee is, sommige Ikea meubelen worden ook klassiekers.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #37

    Standaard



    Even getwijfeld na de opmerking van Barno omtrent de visueel bepalende factor die de afronding van een body teweeg kan brengen, maar uiteindelijk toch maar de ogief (profiel)freesbit op de bovenfreesmachine gemonteerd en de body van een bescheiden soort German carve voorzien.




    Intussen ook de P90 op een deksel gemonteerd



    En op zijn plaats geschroefd.




    Samen ziet dit er dan zo uit.



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    woww, die German carve is er boenk op!! pu montage is ook knap.

  9. #39

    Standaard



    Achterkant van de body afgerond.



    En schroefbussen voor de halsbevestiging 'geboord'.






    Op eenzelfde wijze de gaten voor de potmeters gemaakt.




    Bij het frezen van de ruimte voor de potmeters



    Kwam ik met de uitsparing voor de afdekplaat in de holte van de body terecht.



    Dit was niet de bedoeling..



    Al komt het ergens wel van pas.



    De bodyholte terug een klein beetje opgevuld zodat ik straks de afdekplaat geschroefd krijg (gelijmde stukjes zitten geklemd met een paar spieën), en een gat geboord voor een aarding naar het staartstuk.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Echt heel knap.... Heel skoon...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top