Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 60

Discussie: Judas

  1. #1

    Standaard Judas

    Het kan verkeren, zei Bredero.

    Dagdagelijkse gebruiksvoorwerpen en afval klankgewijs tot leven wekken blijft een mateloze aantrekkingskracht op me uitoefenen. Een zoek- en ontdekkingstocht die zich steeds weer op de puur akoestische eigenschappen van het object richt (én op de esthetische, toegegeven, want eens afgewerkt gebruik ik het instrument vooral om naar te kijken..).

    Elektrische planken zijn dus geen optie. Gitaarelementen, koperdraad en potmeters liggen net iets té ver van mijn bed om wakker van te liggen. Ik kan me best voorstellen dat een klanktapijt tot een erg boeiende oneindigheid geweven kan worden met behulp van magnetische beïnvloeding, maar ikzelf blijf echter in een soort vooroorlogse modus steken. En dus: géén elektrische bouwsels op de werkbank.

    Doch toen ik een paar weken terug de Claviporte uit een winterslaap haalde, bemerkte ik op zolder enkele planken meranti die me verbazend spontaan een elektroshot toedienden. Een niet te verklaren -maar erg aanstekelijke- ingeving dreef me richting Google en tekentafel. Tussen een Blauwe Chimay en een La Chouffe Blonde verklaarde ik een paar dagen later aan enkele vrienden dat er een binnenkort wellicht een elektrische gitaar in de steigers zou staan. Judas!, schreeuwde Pee me toe. Waarmee ik meteen ook een naam voor het nieuwe project had (play it f*cking loud).




    Met wat resten mdf aan de slag gegaan in een poging de gitaar die in mijn hoofd zit straks ook daadwerkelijk In/op de plank te krijgen..







    En bij de houthandelaar langs geweest om de stukken meranti even door de vandiktebank te drijven.




    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2010
    Locatie
    Hamme-O.VL.
    Berichten
    327

    Standaard

    Twee projecten tegelijkertijd Tee? ... Me, I like!
    Bart || "Simplicity is the ultimate sophistication" -- Leonardo Da Vinci
    In my case: When there's GAS... the only way to Acquire is to Build

  3. #3

    Standaard

    In mijn hoofd draaien soms wel vijf projecten door elkaar, Zatar, met als gevolg: een chronisch gebrek aan tijd, plaats en middelen. Voordeel van dit tekort is dan weer een optimale concentratie op één of twee bouwsels, wat de kans op afgewerkt krijgen groter maakt..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #4

    Standaard

    Zie het hier eigenlijk niet zo vaak toegepast,



    Doch persoonlijk vind ik kopieerfrezen nochtans doeltreffend.



    Bovenfrees in één keer -maar niet te snel- erdoorheen duwen en daarna het freesvlak nog even heel miniem overlopen met een erg fijn afgesteld schaafje.







    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    Cool, nog een meranti gitaar
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  6. #6

    Standaard

    De meranti planken kunnen de gemiddelde dikte die gewenst is bij een elektrische gitaar niet geven, vandaar dat de body ook qua dikte uit twee delen zal bestaan (wat eveneens de mogelijkheid biedt om het onderste deel eventueel uit te hollen).



    Dus ook de 'top' kopieerfrezen



    En verlijmen.




    Intussen onderste deel vlak/effen schaven



    En body aftekenen. Daar ik meestal de kopieer-ring van een freesmachine boven een gelagerde freesbit verkies, moet ik een flink stuk van het freeskaliber vandaan blijven. Aftekenen met een sluitring is een truc die ik hier opstak.



    Uitzagen



    En op maat frezen.




    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 2 mei 2014 om 10:54
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #7

    Standaard



    Ik besef dat er stevige discussies circuleren omtrent de klank van een al dan niet chambered body



    Maar bij deze Judas kies ik het kamp van de verraders en ongelovigen, en ga ik voluit voor de optie om zoveel mogelijk gewicht te besparen.



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #8

    Standaard



    'Top' vlak geschaafd.



    En op zijn plaats gelijmd.



    Ooit een paar stukken bewaard gehouden van een afgedankte eikenhouten tafel die tot brandhout veroordeeld was.



    Omwille van hun fraai kwartiers karakter.



    Voortaan mag dit stukje tafel als gitaarhals door het leven.






    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Ziet er goed uit tot nog toe. Ik ben ook (al een tijdje) bezig met een meranti body. Het laat zich heel redelijk verwerken.

  10. #10

    Standaard

    Qua uiterlijk komen sommige stukken meranti verdomd dicht in de buurt van mahonie, Erik. Maar ook qua eigenschappen, duurzaamheid en verwerking zijn het een beetje elkaars gelijke. Eenzelfde gemiddeld soortelijk gewicht en een elasticiteit die amper verschilt.

    Degelijke 'dark red' meranti (niet de bleke papieren of wilde paarse nepversie uit de bouwmarkt) laat zich trouwens soms duurder betalen dan mahonie.

    Laat bij aankoop de blekere stukken liggen (zijn licht en verwerken makkelijk, maar zijn behoorlijk zacht), vermijd alsook de erg donkerrode planken, of althans de stukken die fijne witte (hars)lijnen vertonen (taaier te verwerken, hard, zwaar en eerder onstabieler).


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top