Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard 8EB2C1B reverb wisselen naar 9AB3C1B?

    Kun je ongestraft een 8EB2C1B reverb (zit bijvoorbeeld in de Blues Junior) wisselen naar een 9AB3C1B reverb? Naast de lengte van de veren en de galmtijd is de input impedantie anders, 800 Ohm voor de 8EB2C1B en 10 Ohm voor de 9AB3C1b, nogal fors verschil natuurlijk. Iemand een idee wat er gebeurt als ik een 9AB3C1B aan een circuit hang dat normaal gesproken werkt met een 8EB2C1B?

    Hier http://www.electricalfun.com/workben...everb_tank.pdf lees ik dit:

    "Reverb tanks are supplied in a variety of input and output impedances (measured at 1kHz) to allow
    for flexibility in designing drive and recovery circuits. The input and output transducers can be
    characterized as essentially inductive, with impedance rising with increasing frequency (inductive
    reactance). When replacing the reverb tank in an existing amplifier design, it is important to match
    the original tank’s input and output impedances as closely as possible. The reverb effect will sound
    poor or inaudible if the impedances are not matched."

    *edit*: hmm, na ook de rest van het document te hebben doorgenomen en ook de reverb driver-schema's bestudeerd te hebben lijkt het me toch niet zo'n goed idee....
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 18 april 2014 om 16:54
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Dit lijkt mij niet echt een goed plan. Omgekeerd trouwens ook niet. Er zit een TL072 drivertje in de Blues Jr. Als je die uitgang gaat belasten met 10 Ohm ipv. 800 ohm, heb je grote kans dat je de uitgangstransistoren om zeep helpt door een te hoge stroom.
    De lage impedanties zitten meestal in reverb drivers met een reverb trafo'tje. Daar wordt de impedantie van 20K primair omgezet naar 10 ohm. Zou je er nu een 800 ohm aan hangen, dan wordt de primaire impedantie 80 * 20K = 1.6megaOhm......Dat gaat hem ook niet worden. Al zou het allemaal daar wel heel blijven.
    Nico


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Dank Nico,

    ja na ook de rest van het document te hebben doorgenomen en ook de reverb driver-schema's bestudeerd te hebben lijkt het me inderdaad toch niet zo'n goed idee. Ik zag ook al dat er dan wel eens te veel stroom kan gaan lopen. Merci, idee van de baan!

    (krijg namelijk binnenkort een ampje met een circuit dat is gemaakt voor de 8EB2C1B maar heb nog een 9AB3C1B liggen.... ga ik een andere bestemming voor zoeken!)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top