Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 januari 2013
    Locatie
    Losser
    Berichten
    21

    Standaard Eerste bouwproject stratocaster (+ bigsby)

    Hallo mede gitaarbouwers,

    Ik ben van plan om mijn eerste zelfbouw te gaan maken.
    Het gaat een stratocaster worden.
    Nu heb ik de meeste dingen al uitgezocht en kunne vinden op het forum onder verschillende topics.
    Maar heb ik nog een aantal vragen.

    MBT de tekening:
    Ik heb een tekening gevonden van een Fender stratocaster waar alles mooi in detail opstaat alleen snap ik nog niet helemaal hoe het zit met de jackoutput is dit gewoon een klein gaatje waar de kabel doorloopt vanaf het gat waar de volume en tone knoppen inkomen naar het gat van de jackoutput? (dit haal ik zelf uit de tekening namelijk)

    En ik wil er een bigsby op gaan zetten (niet heel standaard voor strats maar lijkt me gaaf) dan hoef ik dus niet aan de achterkant dat gat uit te vrezen waar je normaal je tremolo mee afstelt begrijp ik? dus alleen de gaten voor de pickups, jack, knoppen?

    MBT electra:
    Nu ben ik niet helemaal thuis in de electronica en heb daarom een aantal vraagjes daarover.
    Ik wil graag deze pickups gaan gebruiken:
    http://www.guitarsupplies.nl/index.p...d=4813&lang=nl

    Volgens de tekening die ik kan vinden heb ik een 5way switch nodig, 2 potmeters van 250k, 1 van 500k, een output en weerstand (klopt dit ook?)
    Ik heb hier op het forum rond gekeken en voor de pots kwam ik vaak tegen dat die van CTS goed zijn, nu heb ik op de site van guitarsupplies gekeken en daar staat van alles op en staat vaak achter de pots log on lin wat betekent dit precies?
    en moet ik longshaft hebben of gewoon normale?

    Voor de switch had ik deze uitgezocht:
    http://www.guitarsupplies.nl/index.p...d=4255&lang=nl
    Is deze goed of hebben jullie betere suggesties?

    Hebben jullie nog tips wat betreft de output?

    En hoe weet ik welke weerstand ik nodig heb?

    Misschien wel veel vragen in 1 keer maar ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen?
    Of misschien nog een duidelijk schema voor dit verhaal heeft (electra).

    Ik heb er heel veel zin in en ga jullie ook zeker op de hoogte houden vanaf het moment dat ik de onderdelen binnen krijg en begin met bouwen.

    Alvast bedankt voor het helpen.

  2. #2

    Standaard

    Jack output is inderdaad een klein gat waar de afgeschermde draad door gaat.
    Bigsby is oppassen dat je er geen neemt die een relatief hoge TOM brug vereist ala Gretsch en Gibsom. Er zijn Bisby's voor telecasters dus daar beginnen met zoeken.
    Je hebt normaliter 3x shortshaft potmeters nodig, CTS if Bourns. Normaal allen 250KOhm. Ik gebruik lin voor volume en log voor tone. Echter zijn de meningen hierover verdeeld. Je hebt een condensator nodig, geen weerstand.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 januari 2013
    Locatie
    Losser
    Berichten
    21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie Bekijk bericht
    Jack output is inderdaad een klein gat waar de afgeschermde draad door gaat.
    Bigsby is oppassen dat je er geen neemt die een relatief hoge TOM brug vereist ala Gretsch en Gibsom. Er zijn Bisby's voor telecasters dus daar beginnen met zoeken.
    Je hebt normaliter 3x shortshaft potmeters nodig, CTS if Bourns. Normaal allen 250KOhm. Ik gebruik lin voor volume en log voor tone. Echter zijn de meningen hierover verdeeld. Je hebt een condensator nodig, geen weerstand.
    Wat de bigsby zat ik te denken aan een B5 chrome:
    http://www.guitarsupplies.nl/index.p...d=1121&lang=nl

    en dan deze brug?:
    http://www.guitarsupplies.nl/index.p...d=1134&lang=nl

    Dan gaan we maar eens zoeken naar shortshaft potmeters en condensator

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Let op de stringspacing van de bigsby en de halshoek die je nodig hebt.
    147-c Guitars

  5. #5

    Standaard Eerste bouwproject stratocaster (+ bigsby)

    Ik neem aan dat hij géén halshoek gaat frezen, vandaar dat hij een trem moet nemen die daarvoor geschikt is. De brughoogte moet dus vooraf bekend zijn.
    Enig verschil is oo te vangen in een minder diepe neckpocket.

    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Gearjunkie; 17 april 2014 om 18:39

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 januari 2013
    Locatie
    Losser
    Berichten
    21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Let op de stringspacing van de bigsby en de halshoek die je nodig hebt.
    Ik neem aan dat je met de stringspacing van de bigsby bedoelt dat ik niet een te brede bigsby neem met betrekking tot de hals die in heb?

    Ik was namelijk van plan om als eerste project een finished hals te gebruiken omdat mij de hals nog wat ingewikkeld lijkt (misschien voor een tweede project).

    De bigsby die ik hierboven heb gelinkt samen met die brug zou dat wat zijn?


    Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 januari 2013
    Locatie
    Losser
    Berichten
    21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie Bekijk bericht
    Ik neem aan dat hij géén halshoek gaat frezen, vandaar dat hij een trem moet nemen die daarvoor geschikt is. De brughoogte moet dus vooraf bekend zijn.
    Enig verschil is oo te vangen in een minder diepe neckpocket.
    Leuk dat jullie allemaal zo meedenken.

    Ik dacht dat de hals bevestigen een kwestie was van de juiste diepte van de neckpocket (lees volgens tekening) invrezen is. Maar omdat ik nu een bigsby ga gebruiken moet ik dit berekenen of hoe moet ik dat zien?

    Zo zie ik wel weer dat ik me nog zo heb ingelezen maar er weer van alles op mijn pad gaat komen haha.

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2011
    Locatie
    Backcorner
    Berichten
    846

    Standaard

    Voor dat ik het vergeet: ik heb het vermoeden dat je de tekening uit de "Guitar_building_plans" wilt gebruiken. Dan staat rechts onderin "drawn by Benjamin Stouffs". Er zitten helaas een fout in die tekening, wat meerderen hier hebben ondervonden. De layout klopt niet waardoor je bijvoorbeeld geen standaard pickguard kunt gebruiken. Die tekening alleen gebruiken (liever helemaal niet!) om een idee te hebben wat er nodig. Dus géén maten overnemen.
    Ga bijvoorbeeld voor Strat body Blueprint fixed (PDF alert)
    Voor de hals kun je hier (pdf) en voor de kop eventueel hier(pdf) naar kijken.

    Ook de 500K pot is niet echt logisch voor een strat. Daarvoor zijn wel betere schema's te vinden.
    Laatst gewijzigd door Martin_; 17 april 2014 om 22:40

  9. #9
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 januari 2013
    Locatie
    Losser
    Berichten
    21

    Standaard

    Die wou ik idd gaan gebruiken.
    Maar bedankt voor de tip van de goede Blueprint kan ik daar niet de mist mee ingaan. Dus die andere gaat de prullenbak in dan haha.

    De 500k pot heb ik op aanraden van Gearjunkie idd veranderd in 250k

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

  10. #10

    Standaard

    Ik denk niet dat iemand je hier uitsluitsel kan en durft te geven hoe de Bigsby gaat uitpakken. Bekijk eens plaatjes van Gretsches en Gibson's met deze vibrato. Zie wat voor hoek de hals maakt tov de body en hoe dat resulteert in een enorme snaarhoogte boven de elementen en bij de brug.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top