Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 14 van 14
  1. #11

    Standaard

    Die dipjes krijg je al heel snel, ook als je de tik niet helemaal weghaalt, maar alleen zachter maakt. En dat is al snel storend. Maar ik begreep van Eltjo Haselhoff dat er ook mogelijkheden zijn om dat gerichter te doen. Dus niet een volumedrop op de tik, maar specifieker op bepaalde frequenties. Dan zou je het dus met een korte equalizing doen op zo'n plek, waarbij je de storende frequenties een aantal dB dempt. Maar ik heb die functie in cubase nog niet gevonden. Eltjo werkte met een ander pakket, van Adobe dacht ik, kan even niet op de naam komen, het oude cakewalk als ik me niet vergis.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Die dipjes krijg je al heel snel, ook als je de tik niet helemaal weghaalt, maar alleen zachter maakt. En dat is al snel storend. Maar ik begreep van Eltjo Haselhoff dat er ook mogelijkheden zijn om dat gerichter te doen. Dus niet een volumedrop op de tik, maar specifieker op bepaalde frequenties. Dan zou je het dus met een korte equalizing doen op zo'n plek, waarbij je de storende frequenties een aantal dB dempt.
    Zo bedoel ik dat ook. Maar zo eenvoudig is dat niet. Als je het storende geluidje kunt horen, zit dat dus in frequentiegebied waarin ook muziekinformatie zit. Een filter kan niet zoals wij bepalen wat binnen dat frequentiegebied een stoorgeluid is (wat we weg willen hebben) en wat muziek is (waar het vanaf moet blijven). Je kiest een filter op een frequentiebandje en daar gaat alles zonder selektiviteit (het onderscheiden zoals onze oren dat kunnen) doorheen. Je tast dus ook altijd muziek aan.

    Je moet dus een compromis kiezen en wel zo dat het het minst opvallend is tijdens het luisteren.
    Overigens komt daar nog een dimensie bij: het is muziek die de TS zelf heeft gespeeld en hij kent de opname door en door. Hij weet waar de storingen zitten en ergert zich daar iedere keer weer aan. Als er na filtering muziek aangetast is, blijft hij dat ook feilloos terughoren omdat hij weet waar die storingen hebben gezeten en nu een dipje zit. Iemand die het voor het eerst hoort kan het niet eens in de gaten hebben.
    Laatst gewijzigd door Plant; 18 april 2014 om 18:30 Reden: spelfoutje
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -Martijn- Bekijk bericht
    Het gaat vooral om dit soort geluiden:
    - Microfoonstandaard die aangetikt wordt
    - Dichtklappende deur
    - Krakende stoel
    - Kuchjes
    - Sjonnies die buiten langsrijden
    het handigste is:

    - Microfoonstandaard : beter /zwaarder model gebruken en beter plaatsen
    - Dichtklappende deur : bordje op de deur "opname"
    - Krakende stoel : andere (bv plastic) stoel meenemen
    - Kuchjes : tussen de muziek gewoon wegknippen in de muziek accepteren. Dat is het leven
    - Sjonnies die buiten langsrijden : belangrijke stukken op auto-arme tijden plannen. En die ene verpeste take direct overdoen.

    voorkomen is beter dan genezen.
    dan pas noisegates en anaal gefixeert raken. je publiek vind het zelden een probleem namelijk.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Dus niet een volumedrop op de tik, maar specifieker op bepaalde frequenties. Dan zou je het dus met een korte equalizing doen op zo'n plek, waarbij je de storende frequenties een aantal dB dempt.
    Daar was ik inderdaad naar op zoek. Met het programma "iZotope RX 3" schijnt dat mogelijk te zijn. Maar het is niet eenvoudig, dus ik moet er eerst even wat mee oefenen. Ik denk dat ik daar de komende tijd wat mee aan de slag ga en dan moet het wel goed komen.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Overigens komt daar nog een dimensie bij: het is muziek die de TS zelf heeft gespeeld en hij kent de opname door en door. Hij weet waar de storingen zitten en ergert zich daar iedere keer weer aan. Als er na filtering muziek aangetast is, blijft hij dat ook feilloos terughoren omdat hij weet waar die storingen hebben gezeten en nu een dipje zit.
    Dat vind ik geen heel groot probleem; het gaat er vooral om dat mensen het volume open kunnen draaien zonder dat hun trommelvliezen er uit springen zodra bijvoorbeeld de microfoonstandaard aangetikt wordt. Sommige mensen zetten dit soort opnames namelijk gewoon op Youtube, vind ik zelf altijd erg vervelend.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    voorkomen is beter dan genezen.
    De genoemde adviezen zullen zeker helpen wanneer je een serieuze opname wilt maken, maar voor wat ik doe is het nogal overdreven. Het gaat namelijk vooral om simpele optredens, open podia en dergelijke waar je een kwartiertje kan spelen en toevallig een opname gemaakt wordt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top