Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Software om bijgeluiden in een opname te verwijderen

    Zoals de titel al zegt, ben ik op zoek naar software om bijgeluiden in een (live)opname deels weg te poetsen.

    Ik wil bijvoorbeeld een halve seconde in de opname selecteren, en dan met een frequentiespectrum analyzer kijken welke frequenties dat stukje bevat. Vervolgens wil ik plaatselijk een equalizer in/uit faden die de frequenties van het bijgeluid voor een deel wegfiltert. Ze hoeven niet helemaal te verdwijnen, maar het zou mooi zijn als ze wat meer naar de achtergrond gaan.

    Ik ben al een tijdje op zoek, maar voor zover ik het kan vinden zit zo'n functie niet standaard in software als Cubase. Heeft iemand tips?

  2. #2

    Standaard

    Je hebt weinig aan mijn reactie, maar hopelijk wel iets: dat bestaat, maar ik ken het zelf niet. Zoek eens op gearslutz.com, daar heb ik deze vraag en het antwoord al voorbij zien komen.

  3. #3

    Standaard

    Andere mensen weten hier meer van dan ik, maar wellicht helpt dit je alvast op weg.

    In Cubase zit vast een noise gate. Daarmee kun je alle bijgeluiden killen die zachter zijn dan de drempelwaarde. Da's alvast voor het grove werk. De equalizer van Cubase heeft naar ik aanneem een instelbare Q-factor. Hoe hoger je die Q-factor instelt, des te smaller de frequentieband waarop die werkt. Daarmee kun je problematische frequenties in principe wegfilteren. En misschien bevat Cubase zelfs een kamfilter (comb filter of feedback killer in goed Engels). Da's eigenlijk hetzelfde als een EQ-band met zeer hoge Q en zit vaak op de betere akoestische gitaarversterkers om rondzingen te helpen voorkomen.

    Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  4. #4

    Standaard

    Hier een korte overview van wat dynamiek-plug ins doen. Is voor Logic maar de principes zijn hetzelfde:
    http://help.apple.com/logicpro/mac/9...1%26tasks=true
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  5. #5

    Standaard

    Bedankt voor de snelle reacties

    Het gaat vooral om dit soort geluiden:
    - Microfoonstandaard die aangetikt wordt
    - Dichtklappende deur
    - Krakende stoel
    - Kuchjes
    - Sjonnies die buiten langsrijden

    Ik vind het bijvoorbeeld zonde om over de hele opname frequenties weg te filteren die misschien één of twee keer een halve seconde storend zijn. Vandaar dat ik vooral op zoek ben naar een filter wat je plaatselijk in/uit kunt faden.

    @paulusdeBKB: De tip van de noise gate ga ik zeker mee aan de slag, hoewel ik de continue ruis niet heel erg vind. Misschien kan ie ook plaatselijk toegepast worden.

    @guhlenn: Ik ga Gearslutz doorspitten!

  6. #6

    Standaard

    Oh sorry, vergeten te zeggen. In Logic (en ongetwijfeld in Cubase ook) kun je elke parameter onder de zon automatiseren. Waarschijnlijk weet je al hoe dat moet voor volume en panning, maar het werkt ook voor de paramaters van plugins, inclusief hun on/off status. Zoek een half uurtje op Youtube naar tutorials of op www.soundonsound.com bij de Cubase workshops - wedden dat je dan weet hoe het moet.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  7. #7

    Standaard

    Hi M
    Ik weet er helemaal niks van. Dus kan je ook niet verder helpen. Ik weet alleen dat ik twee vriendjes heb, die super beta zijn allebei, veel van muziek houden (zeggen ze) en al in vrij vroeg stadium begonnen zij LP's digi te maken.

    Daarbij analyseerden ze de inloopgroef en aan de hand daarvan stelden ze allerlei knoppen in die ze dan op de muziek loslieten. Ik heb beeldschone stukjes muziek met Sandy Denny bewaard, alleen omdat ze zo kunstmatig waren gemaakt, dat je je afvraagt of je zit te luisteren naar de outerspace persing van een LP die je noot voor noot kent.

    Breedsprakig, toegegeven, maar ik ben nog maar weinig stukken muziek tegen gekomen, die echt op dat soort editing vooruit zijn gegaan. Technisch? Zeker. Muzikaal? Dan moet je naar mijn smaak toch met heel (als in: Heel) goede en fijnmazige programmatuur op de proppen komen. En die gratis dingen zijn zelden voor niks gratis.

    Je zal mij niet horen beweren dat goede muziek rot hoort te klinken, absoluut niet. Maar draai Tin Soldier van The Small Faces af op goede speakerkasten en je hoort de schoenzolen van da boys op de vloer van de studio.

    En bijgeluiden of niet, voor mij is het een van de allermooiste singles uit de geschiedenis.
    Voor alles waarin je ingrijpt, maak je nieuwe dingen die je gaan opvallen. Ook de beroemde grenswaarden discussie. Dan hoor je niks, totdat de grenswaarden wordt overschreden, en dan komt ie er ineens in, die gitaar. En dan moet je dat weer gaan rechtzetten.

    Probeer echt 100% storende dingen te tackelen, en laat het daar lekker bij. En bewaar het origineel. In case you goofed, kun je altijd terug.
    Mijn strikt persoonlijke mening.
    Vriendelijke groet, Gus

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -Martijn- Bekijk bericht
    Bedankt voor de snelle reacties

    Het gaat vooral om dit soort geluiden:
    - Microfoonstandaard die aangetikt wordt
    - Dichtklappende deur
    - Krakende stoel
    - Kuchjes
    - Sjonnies die buiten langsrijden

    Ik vind het bijvoorbeeld zonde om over de hele opname frequenties weg te filteren die misschien één of twee keer een halve seconde storend zijn. Vandaar dat ik vooral op zoek ben naar een filter wat je plaatselijk in/uit kunt faden.

    @paulusdeBKB: De tip van de noise gate ga ik zeker mee aan de slag, hoewel ik de continue ruis niet heel erg vind. Misschien kan ie ook plaatselijk toegepast worden.

    @guhlenn: Ik ga Gearslutz doorspitten!
    Ha MArtijn,

    Vergeet gearslutz, wat jij wil is handmatig editten denk ik. kuchjes, krakende stoelen en weet ik wat voor zachte bijgeluiden hoor je alleen in pauzes. En net voor dat soort geluiden is digital editting geweldig: gewoon selecteren en muten. Elke editor kan dat. je hebt programma's die een storende conitnue piep of ruis of iets dergelijk op frequentie analyseren en dan die frequentie weghalen, maar een tik tegen een microfoonstandarad is een eenmalig iets, daar werkt zoiets niet voor...

    Wat voor track is het?

    Groet!

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    En bijgeluiden of niet, voor mij is het een van de allermooiste singles uit de geschiedenis.
    Voor alles waarin je ingrijpt, maak je nieuwe dingen die je gaan opvallen. Ook de beroemde grenswaarden discussie. Dan hoor je niks, totdat de grenswaarden wordt overschreden, en dan komt ie er ineens in, die gitaar. En dan moet je dat weer gaan rechtzetten.

    Probeer echt 100% storende dingen te tackelen, en laat het daar lekker bij. En bewaar het origineel. In case you goofed, kun je altijd terug.
    Helemaal mee eens, ik wil er ook niet te veel aan bewerken.
    Maar zelf vind ik het altijd erg vervelend als ik bijvoorbeeld een op het eerste gezicht goede liveopname op Youtube tegenkom, het geluid wat harder zet, en vervolgens van m'n stoel vlieg omdat iemand naast de camera lawaai gaat zitten maken.




    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn Bekijk bericht
    Vergeet gearslutz, wat jij wil is handmatig editten denk ik. kuchjes, krakende stoelen en weet ik wat voor zachte bijgeluiden hoor je alleen in pauzes.
    Het is maar een enkel nummer, akoestisch gitaar. Maar het volume in de zaal was vrij laag en de microfoons stonden kennelijk wat knullig opgesteld.
    Er wordt tijdens het nummer een stuk of 5 keer tegen de microfoonstandaard geschopt, ik denk dat ik alleen dat probeer weg te editten.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Hi M
    Ik weet er helemaal niks van. Dus kan je ook niet verder helpen. Ik weet alleen dat ik twee vriendjes heb, die super beta zijn allebei, veel van muziek houden (zeggen ze) en al in vrij vroeg stadium begonnen zij LP's digi te maken.

    Daarbij analyseerden ze de inloopgroef en aan de hand daarvan stelden ze allerlei knoppen in die ze dan op de muziek loslieten. Ik heb beeldschone stukjes muziek met Sandy Denny bewaard, alleen omdat ze zo kunstmatig waren gemaakt, dat je je afvraagt of je zit te luisteren naar de outerspace persing van een LP die je noot voor noot kent.

    Breedsprakig, toegegeven, maar ik ben nog maar weinig stukken muziek tegen gekomen, die echt op dat soort editing vooruit zijn gegaan. Technisch? Zeker. Muzikaal? Dan moet je naar mijn smaak toch met heel (als in: Heel) goede en fijnmazige programmatuur op de proppen komen. En die gratis dingen zijn zelden voor niks gratis.
    Dat heeft weinig te maken met of de applicatie gratis is, zelfs professionele studio editing applicaties moet je zo niet op muziek loslaten. Als je een stukje inloopgroef als sample neemt en je 'leert' ongeacht welke applicatie dat die sample 'noise' is, filtert de applicatie braaf al die frequenties op de automatische piloot uit alles, ook als die frequenties in de muziek zitten. En dus word de muziek zelf ook aangetast. Dan heb je een ruisvrije opname die nergens naar klinkt. Vervolgens stoor je je daar weer aan.

    Je zult dus de hele opname handmatig moeten bewerken en er altijd rekening mee moeten houden dat je behalve het stoorgeluid ook geluid dat je niet wilt aantasten bewerkt. Je moet afwegen wat storender is. Of net dat kraakje er nog in of een schoon signaal met een hoorbaar dipje op die plaats.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top