Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard Onderlinge afstand Stratocaster tuners

    Ik ben bezig aan een hals van een Stratachtige en sta op het punt om de gaten voor de tuners te gaan boren. Nou heb ik mallen die op de juiste vorm van de hals geven, maar als ik de afstanden tussen gaten voor de tuners na meet zijn ze alle 5 verschillend. Wel zitten ze allemaal zo rond de 25 mm dus leek mij 25.4 (1 inch) een logischer afstand. Echter, als ik deze afstand aanneem en dit uitzet op de hals (met potlood) dan klopt het voor geen meter meer met mijn mal. Klopt mijn mal nou totaal niet of is 1 inch ook niet goed?

    Kortom, wat zou de onderlinge afstand tussen de verschillende tuners moeten zijn?
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  2. #2

    Standaard

    zoek ergens een detailtekening van die vintage Kluson tuners, die hebben exact de juiste maat.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Als ik even logisch nadenk kunnen er 4 dingen aan de hand zijn.

    1) De gatdiameters (tuners bushings) verschillen. Dan verschillen de onderlinge afstanden ook iets.
    2) De string spacing verschilt.
    3) De headstocks zijn niet even lang.
    4) Een willekeurige mix van 1,2 en 3
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    de spacing van de tunergaten op een standaard fender strat : 0,961 inch (24mm). geen ronde getallen natuurlijk, de positie van die gaten is cruciaal ivm het rechtdoor lopen van de snaren na de nut.

    afstand van aan de nutrand (headstock kant) tot aan center dikke E tuner is 1,650 inch (niet schuin gemete maar recht in het verlengde van de snaren).

    mallen altijd dubbelchecken, er zijn er meer foute dan juiste in omloop...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    zo te zien (in je andere topic) heb je deze mal?


    Ik weet niet waar je de mal gekocht hebt maar zo te zien is hij gelaserd. Ik kan me vergissen maar als ik de grote afbeelding bekijk dan lijkt mij ook dat de onderlinge afstanden niet gelijk zijn.

    EDIT : de afbeelding blijft klein, misschien als ik hem als een url/link hier plak dat het dan wel beter te zien is

    http://i1315.photobucket.com/albums/...ps79964d5f.jpg
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 16 april 2014 om 23:24
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    Thanks voor de reacties. Die afstand van 24 mm komt mij wel bekent voor. Nadat ik gisteren avond even rustig nadacht heb ik de afstand nagemeten op mijn eigen strat (stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb maar goed) en toen kwam ik op 23,84mm. Dus ja met een meetfout geloof ik die 24 meteen,

    En wat de mal betreft, dit is inderdaad de mal en er de eerste vier gaten komen redelijk overeen. Zeg maar E t/m G, maar dan komt B en die zit te ver naar de G toe. De afstand tussen de onderste E en B is groter dan de afstand tussen B en G.
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    mallen nooit vertrouwen. Ik heb al eens een dure stratset gekocht die zo de kliko in kon. Oigun en ik hebben de boel nagemeten en waren heel erg verbaasd. ga ook nooit standaard van onderdelen uit dat het wel zal kloppen. Van Boston zijn we behoorlijk geschrokken. Voor mij alleen nog maar GTR, All Parts en een paar andere.
    147-c Guitars

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    De winkel waar ik de mallen gekocht heb wil ik niet noemen omdat ik daar zeer goede ervaringen mee heb en de service daar echt mega goed is. Maar het merk van de mallen is volgens mij Stewmac, maar dat weet ik niet honderd procent zeker. Op zich voor de buiten randen van de hals en body zijn de mallen best fijn, maar voor andere maten moet je echt goed kijken voordat je ze gebruikt. Ook de positionering van het brug element en ik denk ook van de control cavity zitten te ver naar de brug toe.

    Tja en wat Boston betreft, More than a feeling is erg goed. Maar gitaaronderdelen met dezelfde naam... Goedkoop is duurkoop.
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Wat mij betreft zijn er ook bij Boston onderdelen die best heel aardig zijn, maar kwaliteit heeft natuurlijk zijn prijs. Op internet staaan voldoende duidelijke blueprints van halzen/headstocks met maten er bij.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Boston is volgens mij gewoon een merknaampje, dezelfde produkten kom je ook onder allerlei andere namen tegen. Daar kunnen best redelijke produkten bij zitten. Zo had ik voor een oude western nieuwe tuners nodig. De winkelier had alleen passende van Stagg liggen (tenminste, volgens de gesealde verpakking, op de tuners zelf staat niks), een merknaam waar ik normaal met een grote boog omheen loop Uiteraard waren ze goedkoop en ik wilde toen ook niet teveel uitgeven. In de praktijk blijken het dus gewoon prima tuners te zijn. Ze zitten er al 10 jaar op en ze zijn nog steeds zo stabiel als wat
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top