Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19

Discussie: 1e Tele Build

  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    93

    Standaard 1e Tele Build

    Een tijdje terug besloot ik dat ik een telecaster nodig had. nou ja, nodig, gewoon wilde hebben.
    twee weken terug de knoop doorgehakt en bij Tonefactory een Tele bouwpakket gekocht (de TE-10)

    samen met nog een andere gitaar wordt dit mijn 'bezigheid' voor na de centrale examens.
    ga samen met mn vriend een tele en een SG maken.

    Beide worden Wine-Red, maar voor de tele ga ik alleen de voorkant rood maken, de achterkant wordt een beetje amberachtig net zoals de nek en de zwarte binding blijft. die SG wordt wel helemaal rood.

    Ik heb een jaar of 2 geleden ook al een kit-bouw gedaan, en ik hoop dat ik alles wat toen niet goed ging nu wel goed te doen (ik ga geen lijstje maken, zou ik een nieuwe post voor moeten maken :P)

    nadat ik het pakket binnenkreeg, (de tele, die SG komt hopelijk eind van de week binnen) vlug naar de gamma en verf halen, bovenkant goed geschuurd met 150 grid schuurpapier. En uit enthousiasme meteen maar de eerste laag rode verf op de tele geverft. voorlopig nu even genoeg gelul, hier komen de fotos

    de hele kit (zonder de body)


    zo ziet de gitaar er uit vlak na de 1e rode laag verf uit.


    en naast het hout zit er natuurlijk ook wat hardware bij. ik heb de tuners en brug meteen vervangen, simpelweg omdat de brug een niet-compensated model met 3 zadels is en omdat ik ovale tuners gewoon mooier vind.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    Dit bedoel ik echt eerlijk waar als tip en niet als een of ander lullig iets. Maar doe jezelf een lol en kijk voordat je aan de neckpocket gaat schuren of de hals een beetje recht is. Koop desnoods een andere hals of zo. Mijn eerst projectje was ook zoiets, alleen dan de Strat variant en die was zo krom als een hoepel. Ik heb er ook een paar dingen aan fout gedaan maar later kwam ik er ook gewoon achter dat sommige van die dingen (niet allemaal) niet mijn fout waren maar gewoon aan de kwaliteit van het pakket liggen.
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    93

    Standaard

    zover ik kan zien is de nek netjes recht. het ziet er nu ook niet uit alsof ik moet gaan schuren, de nek is een redelijk strakke fit in de body en lijkt prima te passen zoals ie nu is.
    thanks voor de tip tho

    Over die nek gesproken, ik heb online een tekening van een tele-headstock gezocht, gescaled en geprint. op de kop geplakt met schilderstape en met potlood de uitlijn overgenomen.
    daarna uitgezaagd en geschuurd.


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    netjes gedaan die headstock. gewoon met de decoupeerzaag?

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    93

    Standaard

    yup, eerst met decoupeerzaag het meeste afval weggezaagd en naderhand met dremel en schuurpapier afgewerkt
    het is nog niet helemaal af, maar het begint er op te lijken

    ik had gister de verf voor de nek en achterkant van de body gehaalt, maar na deze uit te proberen op eem stuk afvalhout bleek deze de verkeerde kleur te hebben. terug naar de gamma dan maar en kijken of ik de juiste kleur kan vinden.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    De kop ziet er echt netjes uit ja
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Ik heb het de laatste keer met de bovenfrees gedaan, maar die van jou benadert dat heel aardig :-)

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    93

    Standaard

    die heb ik er geen, maar dit werkt ook prima inderdaad.

    ondertussen heb ik ook de nek van de 1e laag gekleurde lak voorzien.
    het potje gele verf die ik nog van het vorige project overhad had precies de kleur die ik wilde hebben.
    de zijkanten en achterkant van de body worden dezelfde kleur.



    De controllplate is prewired, dus dat scheelt wat soldeerwerk. zover ik kan zien volgt het dit schema van Seymour Duncan.


    de 3-way switch is echter iets anders.
    die zit namelijk zo in elkaar:


    de zwarte draad die in het SD schema van de volume naar de switch gaat zit in het midden van deze switch.
    ik heb geen multimeter dus ik denk dat ik gewoon aan iedere kant de output van een van de pickups zet.
    Laatst gewijzigd door AC3D; 15 april 2014 om 20:20

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    93

    Standaard

    na eventjes zitten te rommelen met een versterker en een van de pickups lijkt het dat de switch zo in elkaar zit.

    de pickup's outputs zouden dan vast zitten aan 1-2 (bridge) en 2-3 (neck)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Ik zou nog kopertape aanschaffen en de cavities daarmee volplakken. Dat levert een veel stillere gitaar op. En een voller geluid. Dan de brug aardedraad vastsolderen (of schroeven) aan de kopertape. Is niet echt duur.... Maar geeft echt een beter resultaat.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top