Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2011
    Locatie
    Papendrecht
    Berichten
    80

    Standaard Indisch palissander gebruiken als een top voor een bas, kan toch gewoon?

    Hallo allemaal,

    Even een vraag.
    Voor een 5 snarige bas die ik wil gaan bouwen, wil ik een mooi stuk Indisch Palissander laten herzagen en als top gaan gebruiken.
    Nu is het zo, dat als ik het google, dan lijkt het of het nog nooit is gedaan.
    Is daar een reden voor?
    Als er stukken groot genoeg zijn om te gebruiken voor een akoestische gitaar, neem ik aan dat een top ook te krijgen moet zijn, maar toch zie je het nooit.
    Is er een "technische" reden, waar ik pas achter kom als ik het ga maken?
    Moeilijk te bewerken ofzo.
    Dat zou zonde van het hout zijn.

    Het is een mooi stuk hout, heb er meerdere stukken van liggen trouwens, en zou mooi staan bij mijn 5 snarige goudkleurige tremolo, die erop moet komen.

    Het is de bedoeling om hem te "chamberen" en misschien een mooi gat in de top maken,om het gewicht wat minder te maken, plus dat ik het wel mooi vind.

    Alvast bedankt.
    Laatst gewijzigd door Rob Groen; 11 april 2014 om 11:33

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Ik denk dat het vooral vanwege financiele redenen weinig wordt gedaan: het is gewoon een prijzige houtsoort. En hard ook, dus wat lastiger te bewerken (en daarom ook weer duurder). Soms zie je weleens gitaren met een palissander body, met bijpassend prijskaartje. Wat de klank wordt is natuurlijk altijd een beetje gissen. Maar mooi om te zien natuurlijk, dus als je het je kan veroorloven: doen!
    Laatst gewijzigd door Rutger; 11 april 2014 om 12:02
    -

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Ik zou ook niet weten waarom niet. Het is niet super lastig te bewerken. Toetsen, akoestische bruggen in allerlei vormen.. Laat zich erg mooi afwerken.. Ook ik zeg: Doen!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2011
    Locatie
    Papendrecht
    Berichten
    80

    Standaard

    Mooi, dank jullie wel.
    Dan zal er waarschijnlijk binnenkort een draadje gestart worden van de bouw van mijn "Droom bass".

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Indisch palissander is niet direct de duurste houtsoort die gebruikt wordt in akoestische gitaarbouw, integendeel zelfs, check de prijslijst van Espen maar eens.

    Het wordt genoeg gedaan, check maar eens indian rosewood op google.

    En wat het met de klank doet op een elektrische bas, daar zou ik niet teveel van wakker liggen, sound zit in de elementen en de vingers, voor de rest is het eigenlijk vooral uiterlijk vertoon. (het doet iets, maar je moet geen wonderen verwachten ! )



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top