Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Scheur in Fender strat hals, what to do? [met fotos]

    Hallo allen, pas heb ik mijn gitaar voor de zoveelste keer uit een standaard laten vallen. Maar nu is er eindelijk eens wat gescheurd zie hieronder:










    Wat is nu het beste wat ik hiermee kan doen? Ik heb verhalen gehoord van gitaren die hun hele kop kwijt waren en die er gewoon weer aan is gezet, dus ik het zal nog enigzins meevallen. Maar toch wil ik niet dat die ook maar iets verder gaat scheuren! De scheur gaat niet verder dan de schroef. Tips?
    Laatst gewijzigd door ThaBluesBreaker; 7 april 2014 om 14:45


    "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix

  2. #2

    Standaard

    Mechanieken eraf, houtlijm ertussen, klem erop.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  3. #3

    Standaard

    Ok thx ik zal er eens wat moois van maken!


    "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Gaat naar Zelfbouw, dit is meer een elektronica-forum.
    Ik buig voor niemand. Ik heb een slechte rug.


    Te koop: Cort Actionbass , zie advertentie!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    Ziet er redelijk onschuldig uit inderdaad. Succes. Mocht het niet lukken, voor een gitaarbouwer is dit een fluitje van een cent.

    Mijn akoestische gitaar had een nare scheur die van de kop naar de achterkant van de 5e fret liep (kop zat alleen bij topkam nog een beetje vast). Dat is prima gerepareerd.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    [QUOTE=ThaBluesBreaker;3073616]Hallo allen, pas heb ik mijn gitaar voor de zoveelste keer uit een standaard laten vallen. Maar nu is er eindelijk eens wat gescheurd zie hieronder:

    Je zegt eindelijk is er wat gescheurd, bedoel je dat je er blij mee bent??? Zal wel niet maar staat wel een beetje vreemd. het lijmen van zoiets is een fluitje van een cent.
    zoals al eerder opgemerkt mechaniek er af proberen iets verder open en dan zorgen dat de lijm er overal goed tussen loopt en klem er op.

    Succes

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThaBluesBreaker Bekijk bericht
    De scheur gaat niet verder dan de schroef. Tips?
    Ik waag dat te betwijfelen.
    Zolang het mechaniek erop zit kun je dat niet zien. Ik heb 2 jaar geleden zelf een western gerepareerd met zo'n scheur. De scheur bleek onder het mechaniek door te lopen tot het gat waar het mechaniek door ging.

    Behandeling:

    - Mechaniek eruit.
    - Scheur ietsje uit elkaar drukken om witte houtlijm er tussen te werken.
    - Goed klemmen, de lijm die je eruit perst op het oppervlak meteen met een vochtige doek verwijderen.
    - Na het uitharden zul je zien dat het schroefgaatje gevuld is met lijm, Draai niet zo de schroef erin, want dan zet je de scheur onder druk, met een klein boortje met de hand de lijm eruit werken. Beschadig niet het schroefdraad.
    - Overtollige lijm uit mechaniekgat schrapen.
    - Mechaniek er weer in.

    Als je het goed doet is het onzichtbaar.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Ik heb precies hetzelfde gehad. Ook een scheur die ontstond bij het schroefgat van een stemmechaniek. Dit is inderdaad makkelijk te fixen zoals bovenstaand.

    Het is natuurlijk niet voor niks gebeurd. Naast de val stond er te veel spanning op het schroefgat. Ik vermoed dat dit te maken heeft met indrogen van het hout of zo.

    Ik zou als ik jou was het schroefgat iets ruimen zodat de schroef goed vast zit, maar niet te veel druk uitoefend. Dat is wat ik heb gedaan bij mijn hals en hij is weer als nieuw :-)

    Succes met de operatie!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Kan heel goed dat de scheur stopt bij het gat. Is een mooi punt waar de spanning oplost. Lijmen is een eitje. Gewoon goed klemmen en goed laten drogen. Indien nodig kan je later altijd nog een sleuf frezen en een strook inlijmen. Eerst maar gewoon met wat lijm en klemmen proberen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Allemaal goed advies... dus van mij een preventieve tip: Koop een veiligere standaard
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top