Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Egmond gitaartje opknappen

    Heb een egmond gitaartje gekocht tijdje terug

    bij de hoge e is een stukje uit de topkam
    de stemmechanieken zijn niet echt lekker meer en er zitten vage elektrische gitaarsnaren op

    Ik wil dus de topkam gaan vervangen de mechanieken en andere snaren.
    Is dat een beetje te doen?
    en nog tips voor de stemmechanieken ?? en hoe de topkam te vervangen?

    Iemand ervaringen ook met wat voor snaren ik moet gaan werken? ben van plan hem in open D en G(af en toe) te gaan stemmen voor het echte slide blues werk dus de actie etc hoeft niet laag te zijn.



  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Tweedehands tunertjes.. Maakt niet veel uit denk ik, persoonlijk vind ik bij open stemmingen een grotere ratio wat fijner. Topkammetje van been maken is niet al te moeilijk. Ff bij de slager langs, stuk runderbeen kopen, uitkoken en uitzagen. Daarna, je topkam kopiëren, als die goed is. setje voelermaatjes kopen, daar groefjes inmaken, zo de sleufjes uitzagen en proberen met een opgevouwen schuurpapiertje de bodem van de sleuven zo rond mogelijk te krijgen..

    En je snaren zo dik mogelijk, maar ik betwijfel of het dingetje .012 aankan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3

    Standaard

    ja of die .012 aankan ben ik ook bang voor haha ik probeer eerst wel .011

    Enne met die voelermaatjes moet je toch even wat beter uitleggen? waar moet ik groefjes inmaken? toch niet in de voelermaatjes of????

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Jawel! Met een dremeltje iedere 2 mm een groefje maken. Je klemt ze samen in een bankschroefj en slijpt ze erin met slijpwieltje..

    Kan het ook zo doen, pm me je adres en ik stuur een setje op. Heb er hier nog liggen, maar gebruik het niet meer, heb wat anders nu.. Scheelt je wat moeite. Kan je exacte diktes voor je sleuven aanhouden. Te wijd, is niet goed, te smal gaat ook niet werken..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #5

    Standaard

    een topkam bij een egmond luistert niet zo nauw dankzij de 0 fret, stukje plastic is meer dan genoeg, heb ze zelfs wel gezien met een houten topkam een topkam bij een gitaar met een 0 fret is alleen nodig om de spacing van de snaren goed te hebben, diepte van de sleuven lekker diep want de snaren moeten op de 0fret liggen.
    zou het op een setje 0.010/0.011 houden egmonds zijn berucht om de kromme halzen, maar voor slide zijn ze prima dikkere snaren dan trek je de hals misschien nog krommer, verder gebeurt er niks met de body.
    nog een tip las het goed is zit de hals op de hiel aan de body vast met een dikke schroef door hier aan te draaien pas je de halshoek aan, en dus de actie, geen gekut met de brug nodig.

    de tuners er afhalen en op marktplaats zetten egmond verzamelaars zoeken zich lam om originele egmond tuners.

  6. #6
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Goed punt van Wietse mbt de nulfret. Ik vraag me wel eens af: waarom gebruikt eigenlijk niet iedereen een nulfret, wat is het bezwaar daartegen?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Goed punt van Wietse mbt de nulfret. Ik vraag me wel eens af: waarom gebruikt eigenlijk niet iedereen een nulfret, wat is het bezwaar daartegen?
    Het schijnt dat ze snel slijten, en veel mensen associëren het met goedkope gitaren.
    Hoewel ik zelf best een gitaar met een nulfret zou willen hebben.

  8. #8
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Sneller dan een gewone fret zouden ze toch niet kunnen slijten lijkt me. En ja het is goedkoper, maar daarom toch niet per se slechter?

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Goed punt van Wietse mbt de nulfret. Ik vraag me wel eens af: waarom gebruikt eigenlijk niet iedereen een nulfret, wat is het bezwaar daartegen?
    de grote merken doen het niet dus de klanten willen het ook niet, het werd denk ik ook vooral gedaan omdat het productie technisch goedkoper is een extra fretje kost amper meer tijd maar een topkam goed snijden dat is wel een precies werkje.
    een 0 fret slijt inderdaad sneller omdat daar de snaren altijd op liggen in tegenstelling tot de andere frets, maar vervangen van een 0 fret is een eitje veel gemakkelijker dan een topkam vervangen, iets hogere fretdraad gebruiken als die van de rest van de fretten, je hoeft hem niet te vlakken en te crownen, oude er uit rukken nieuwe 0 fret effe op lengte maken en mept hem er in en klaar.

    wat klank aangaat is een 0 fret zelfs beter of je moet al een metalen topkam gebruiken, met een 0 fret klinken open snaren hetzelfde als gefrette daar zit door het gebruikte materiaal voor de topkam altijd een klein verschil in.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 september 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    7.411

    Standaard

    Als het niet teveel haast heeft wil ik wel een originele topkam voor nop naar je toesturen, ik heb er nog eentje ligen van een Egmond die ik 2 maanden geleden gesloopt heb.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top