Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: 12 of 14 frets

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2013
    Locatie
    Venray
    Berichten
    115

    Standaard 12 of 14 frets

    De laatste paar keer als ik thuis op de bank zit en zin heb om te spelen irriteer ik me een beetje aan het "gedoe" om mijn G5420t te pakken en eventueel met de thuisversterker te slepen. (Kan gewoon een GAS-excuus zijn, hoor) en loop ik met het idee om een goedkope akoestische gitaar aan te schaffen voor even snel te pakken, of zelfs mee te nemen. Ik heb natuurlijk mijn klassieke nog staan, maar ik wil er eentje met stalen snaartjes.

    Na veel onderzoek, spelen bij lokale gitaarboeren, reviews lezen en weet ik nog wat meer ben ik terecht gekomen bij Recording King. De instapper, RD-06, sprak mij wel aan. Lekker simpel, toch een massieve top en vooral; niet duur. Ik heb hem ook bekeken en bespeeld en voor de prijs zijn het best lekkere gitaren met wat leuke opties, en lekker vintage. Gewoon een standaard dread, zeg maar.

    Ik zat dus laatst ook even hun site te bekijken en blijkt dat ze nog iets anders leuks hebben. Een OOO 12-fretter in zo ongeveer dezelfde prijscategorie en dezelfde eigenschappen als de dread. Ding ziet er prachtig uit, duidelijk geïnspireerd door Martin, maar zo'n ROS-06 is helaas bijna nergens te vinden.

    Nu zit ik dus met een dilemma, welke vooral neerkomt op het aantal frets dat beide gitaren hebben.
    Bij de ROS-06 zijn er dus 2 vrije frets minder en hij heeft ook geen cutaway.
    Ik vraag me dus af of ik deze frets en überhaupt de bereikbaarheid van de hogere frets ga missen.
    Een capo heb ik, tot nu toe, maar ik speel nog niet zo super lang, tot op de 6e fret gehad.
    Ik speel eigenlijk voornamelijk pop, blues, country met een beetje fingerstyle erbij.

    Zijn er hier toevallig mensen die zowel ervaring hebben met een 12- als een 14-fretter? Ik zoek dus vooral hulp aan de praktische kant. Is een 12-fretter wel wat of kan ik met het oog op verscheidenheid en bereikbaarheid beter voor een 14-fretter gaan en die mooie OOO12 uit mijn hoofd zetten? Iemand goede inzichten in het spelen op een 12-fretter? Wat vinden jullie de voor- en nadelen?

    Mijn klassieke heeft natuurlijk ook 12 frets tot de body, maar het karakter is zodanig anders, dat ik het een erg moeilijke vergelijking vind.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik heb beiden, een 14-fret dreadnought, en een 12-fret LOO-sized resonator. En hoewel het spreekwoord zegt "there's no money above the 5th fret", merk ik wel dat ik bij de 12-fretter net iets sneller op de limieten van het comfortabel bereik kom, zeker als ik met een capo speel, hoewel de reso door z'n iets compacter formaat net een gemakkelijkere "bank-hang-gitaar" is als de dread, betrap ik mezelf erop dat ik meer de dread neem.

    Als hetgeen jij speelt "standaard kampvuurakkoordjes" zijn, en je niet met je capo veel rond de 7e fret zit (wat ik wel doe), maakt het eigenlijk geen hol uit wat je kiest. Ik vind qua looks de 12 fret winnen.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Ikzelf speel zelden of nooit zo hoog op een akoestische gitaar, boven de 12 frets heb je echt alleen nodig als je solo's erop speelt. Maar dat gezegd hebbende, heeft Mr. Fingers wel een punt dat het met capo een ander verhaal is en je inderdaad wel al iets onder die 12e of 14e fret met je hand tegen de kast aan begint te komen.

    Afgezien daarvan heeft een 000-model wel een heel ander geluid dan een dreadnought. Een dreadnought heeft een diepere bas, van oorsprong bedoeld om een stevig geluid bij slag spelen als ritmische begeleiding te geven (heel erg van oorsprong waren de dreadnoughts dan ook als akoestische basgitaren ontworpen, maar dat idee sloeg destijds niet aan). Een 000-model zal een lichter (niet per se minder luid overigens) geluid geven, met meer midden. Dat moet je wel even proberen, wat jou het meeste aanspreekt.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2013
    Locatie
    Venray
    Berichten
    115

    Standaard

    Bedankt voor jullie inzichten, mannen!
    De 12 fretter heeft zeker de betere looks, daarom besloten daarvoor te gaan. Hoe vaak kom je boven de 12 frets, inderdaad.

    Ik heb zowel dreads als 000 uitgeprobeerd, en de dreads zijn inderdaad wat bassiger. De 000 gitaren die ik uitgeprobeerd heb waren echter wel 14 fretters, dus ben wel benieuwd of de iets grotere kast van een 12 fretter het geluid veel veranderd.

    Nu begint dus de grote zoektocht. De gitaar die ik op het oog had blijkt een zeldzaamheid te zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Ik denk dat je die vraag alleen zelf kunt beantwoorden: wat speel je/wil je erop spelen, en kom je vaak boven de 12e fret uit? Zo niet, dan maakt t niet uit, en anders die 14 fretter kopen. Anderszijds, soms is een gitaar zo fijn dat je de beperkingen voor lief wilt nemen, daar vind je dan wel iets op.
    -

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Volgens mij gaat het bij de 12-fretter ook om het geluid, daar de brug eigenlijk op een betere plaats zit en kan het bovenblad dus beter vibreren, wat een dieper, rijker geluid zou moeten geven.

    Het principe 14 frets komt vanuit de geschiedenis bij de banjospelers vandaan, die wilden graag meer bereikbaarheid van de hals hebben.. Dit is later de standaard geworden.

    Je zal van voor pakweg 1930, veel meer 12 fretters als 14 fretters tegenkomen.

    http://www.vintageparlorguitars.com/

    En het is niet gezegd dat een 12-fretter een grotere body heeft, van oorsprong niet iig. Maar je hebt zelfs 12-frets slope shoulder dreads tot parlorgitaren. Daar zit toch een behoorlijk verschil in! En een 000 is een 000, 12- of 14-fretter..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  7. #7

    Standaard

    Niet spelen boven de 12e fret op een akoestische gitaar? 12 frets gitaartjes zijn schattig, en hebben een ander geluid. Maar je komt bij een 12 frets al snel tegen de hiel aan met je hand. Genoeg stukken waar ik dat lastig zou vinden.

    Classical Gas in de TE variant, een E barreetje bij de 12e positie. Het kan wel op een klassieke gitaar, maar fijn is anders. En dan merk je dat dat op een 14 frets gitaar duidelijk makkelijker is. Here comes the sun met de originele gitaarpartij (als we het dan over kampvuurakkoordenwerk hebben) of Scarborough Fair in de Simon and Garfunkel versie, spelen toch een stuk fijner op een 14 frets gitaar. Flashes van Ry Cooder is zonder cutaway zelfs onspeelbaar. Soms is die hoogte toch echt fijn. Zelfs met sommige flageoletdingetjes is het net wat fijner.

    En soleren, met dit weer zit ik toch elke dag wel even in de tuin met mijn gitaar. Fingerstyle, maar die Maton is ook heerlijk om met een plectrum wat meer jazzy te spelen. Ook dan is het fijn dat die hiel net wat hoger op de hals zit.

    Maar, voor een mooi old skool soundje en oud materiaal met kampvuurakkoorden en niet te hoog is het natuurlijk wel leuk, een 12 frets gitaar. Zou voor mij toch altijd een ding voor de leuk erbij zijn, niet zo snel een hoofdgitaar.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2013
    Locatie
    Venray
    Berichten
    115

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    ...
    En het is niet gezegd dat een 12-fretter een grotere body heeft, van oorsprong niet iig. Maar je hebt zelfs 12-frets slope shoulder dreads tot parlorgitaren. Daar zit toch een behoorlijk verschil in! En een 000 is een 000, 12- of 14-fretter..
    Ik moest inderdaad eigenlijk zeggen de plaatsing van de brug en het verschoven klankgat ten opzichte van een 14 fretter. Dat zal de karakteristiek wel wat veranderen.

    Te lang rondsurfen op die site zorgt wel voor serieuze GAS, hoor!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    ...
    Maar, voor een mooi old skool soundje en oud materiaal met kampvuurakkoorden en niet te hoog is het natuurlijk wel leuk, een 12 frets gitaar. Zou voor mij toch altijd een ding voor de leuk erbij zijn, niet zo snel een hoofdgitaar.
    Ja, het is er ook eentje voor erbij.

    In ieder geval ook jullie bedankt voor jullie visies!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WesleyD Bekijk bericht
    Ik moest inderdaad eigenlijk zeggen de plaatsing van de brug en het verschoven klankgat ten opzichte van een 14 fretter. Dat zal de karakteristiek wel wat veranderen.

    Te lang rondsurfen op die site zorgt wel voor serieuze GAS, hoor!



    Ja, het is er ook eentje voor erbij.

    In ieder geval ook jullie bedankt voor jullie visies!
    Je moet 'm 's mailen, hele aardige vent en wat daar staat is niet zijn huidige voorraad. Hij zoekt uit volgens jouw specs en is daar heel bedreven in! Voor elke beurs wat wils. Je moet ongeveer zijn dollarprijs in Euro's rekenen. Inclusief verzenden, BTW en invoerrechten.

    Ik heb vorig jaar bijna eentje bij 'm gekocht, maar toen kwam ik mijn Eastman tegen. Maar er gaat er nog 1 komen!

    Het was bijna deze geworden, een 00 12-fretter, slotted headstock en geschikt voor redelijk dikke snaren:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  10. #10

    Standaard

    Ik heb zelf ook een 00 size 12 fretter (sigma 00R-28vs) en een 14 fretter dan nog een 14 fretter met cut away en een oude egmond voor slide/blues.
    Zelf speel ik voornamelijk thuis en pak toch vaker de 12 fretter dan de 14 fretter. Mede ook omdat die wat kleiner is natuurlijk en ik de looks vele malen mooier vind (slotted headstock etc)
    Maar idd als je solo's wilt spelen is een 12 fretter al gauw te weinig.
    Mijn sigma heeft een wat bredere hals waardoor als ik me capo vanaf fret 5 ofzo erop zet hij de hoge e niet lekker meepakt (moet daarvoor nog een goeie capo zoeken) dus houd daar ook rekening mee.
    ik speel ook veel van passenger (capo op 7 en 9) en ja dan ontkom je niet aan een 14 fretter.

    Mocht je kiezen voor 12 frets zoek er dan wel 1 met een slotted headstock dat is toch het mooiste maar goed dat is dan weer mijn mening

    Ik heb een Gas aanval gekregen op een tanglewood twjp en die gaat er binnen nu en 2 maanden komen ook zal vast niet het mooiste klinken maar damn dat ziet er goed uit

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top