Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 34 van 34

Discussie: Bouwpakket voor PWS

  1. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KoenB Bekijk bericht
    Min of meer, ik gebruik altijd een mal voor de gehele body, en losse malletjes voor de pickups, control cavity, neckpocket etc.

    En goed om te horen dat je zelf een hals gaat maken, dat maakt het toch wel meer een echte zelfbouw. Een tip daarvoor: koop een fretboard met gleuven en radius er al in. Scheelt je bakken met werk, en je hoeft je geen zorgen te maken over de uiteindelijke positie van de frets. Het enige wat je nog moet doen bij die voorbewerkte fretboards is ze op de goede breedte maken. Ik gebruik ze altijd, scheelt me een hoop geklungel.

    http://guitarsupplies.nl/index.php?i...aid=54&lang=nl zoiets dus
    hmm ik vind dat maar onhandig want dan moet je die aparte mallen ook weer precies goed neerleggen, maar met één grote met de cavity's er al in hoeft dat niet.

    welke lengte zou ik moeten hebben voor een 22 fret fretboard?

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David de Hartogh Bekijk bericht
    hmm ik vind dat maar onhandig want dan moet je die aparte mallen ook weer precies goed neerleggen, maar met één grote met de cavity's er al in hoeft dat niet....
    Daarom had ik in mijn reactie gezegd dat je 1 mal maakt (4mm mdf) en die teken je TWEE keer af op een plaat dikker MDF (12mm of zo). Dan zaag je met een decoupeerzaag die mal ruw uit en daarna met de bovenfrees maak je die twee hulpmallen gelijk aan jouw origineel behalve het deel waar de neckpocket moet komen.

    Wacht, wat foto's om het duidelijk te maken (let niet op de slagplaat malletjes) :


    Je ziet hier 2 bodymallen. De ene is eigenlijk alleen bedoelt om de buitenvorm te maken. die gebruik je tot je hout gelijk is aan je mal. Daarna doe je tweede bodymal op je hout. Je ziet dat deze nodig is voor de neckpocket en de andere cavities. Je ziet ook dat de mal daar bewust wat ruim is gelaten zodat de zool van je bovenfrees extra steun heeft bij het frezen van de neckpocket. Maar goed, deze mal positioneer je dus doodsimpel !

    Sterker nog : ik vraag me af hoe jij met 1 mal dus zowel de buitenvorm als de neckpocket gaat maken


    Een wat extremer voorbeeld hieronder laat zien dat soms zelfs 3 bodymallen handig is:



    Je gebruikt de bovenste mal van de laatste foto voor de bodyvorm. Deze zelfde mal gaat straks aan de achterkant van de body het 2mm diepe randje frezen waar je afdekplaatje op komt te liggen. De tussenliggende mal maakt de diepe cavity aan de achterkant voor de elektronica. De onderste mal (of bovenste van de eerste foto) maakt de neckpocket + pickups en je kunt gelijk exact op de juiste positie de gaten boren voor de potmeters.

    Ik hoop dat dit e.e.a. duidelijker maakt :-) Ik zou dus jouw model eerst gaan tekenen en op dun mdf gaan maken tot het naar je zin is
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 4 april 2014 om 19:49
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  3. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Daarom had ik in mijn reactie gezegd dat je 1 mal maakt (4mm mdf) en die teken je TWEE keer af op een plaat dikker MDF (12mm of zo). Dan zaag je met een decoupeerzaag die mal ruw uit en daarna met de bovenfrees maak je die twee hulpmallen gelijk aan jouw origineel behalve het deel waar de neckpocket moet komen.

    Wacht, wat foto's om het duidelijk te maken (let niet op de slagplaat malletjes) :


    Je ziet hier 2 bodymallen. De ene is eigenlijk alleen bedoelt om de buitenvorm te maken. die gebruik je tot je hout gelijk is aan je mal. Daarna doe je tweede bodymal op je hout. Je ziet dat deze nodig is voor de neckpocket en de andere cavities. Je ziet ook dat de mal daar bewust wat ruim is gelaten zodat de zool van je bovenfrees extra steun heeft bij het frezen van de neckpocket. Maar goed, deze mal positioneer je dus doodsimpel !

    Sterker nog : ik vraag me af hoe jij met 1 mal dus zowel de buitenvorm als de neckpocket gaat maken


    Een wat extremer voorbeeld hieronder laat zien dat soms zelfs 3 bodymallen handig is:



    Je gebruikt de bovenste mal van de laatste foto voor de bodyvorm. Deze zelfde mal gaat straks aan de achterkant van de body het 2mm diepe randje frezen waar je afdekplaatje op komt te liggen. De tussenliggende mal maakt de diepe cavity aan de achterkant voor de elektronica. De onderste mal (of bovenste van de eerste foto) maakt de neckpocket + pickups en je kunt gelijk exact op de juiste positie de gaten boren voor de potmeters.

    Ik hoop dat dit e.e.a. duidelijker maakt :-) Ik zou dus jouw model eerst gaan tekenen en op dun mdf gaan maken tot het naar je zin is
    Mij ging het niet er om dat ik dan 1 had met de cavity's, Het ging me er eerst even om dat de cavity's wel in de mal zitten dus niet aparte mallen.

    Tuurlijk moet ik voor de boven- en onderkant aparte mallen hebben, aangezien er verschillende cavity's in zitten. het was ook een goed idee van je

    Ik ga het ook op jou manier doen, dan volg ik gewoon die ene site die ik gelinkt had en met wat werk en geduld moet het wel goed komen. Uberhaubt, Voordat ik hiermee verder kan gan moet ik eerst de deel onderwerpen van mijn pws weten, zelfs het algemene onderwerp. Wanneer ik er aan begin zal ik jullie op de hoogte houden.


    weet iemand nog redelijk goedkope maar goeie humbuckers die ik erin kan zetten?(rond 40 euro per stuk) graag verschillende voor de bridge en de hals elementen

    David

  4. #34

    Standaard

    Hallo,

    ten eerste, sorry voor de dubbel post.


    ik heb eens rond gekeken en heb op andere discussies van ook beginnende gitaarbouwers gezien dat ze er veel te makkelijk naar kijken, zelf wil ik niet dezelfde fout maken.

    wat zijn de meest belangrijke punten/aspecten waar ik op moet letten? dan kan ik dit extra gaan onderzoeken voordat ik begin.


    en om even terug te komen op het materiaal. wat is goed hout dat ik zou kunnen gebruiken?


    David

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top