Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 34

Discussie: Bouwpakket voor PWS

  1. #21
    Member
    Geregistreerd
    14 maart 2007
    Locatie
    Borne-Amsterdam
    Berichten
    36

    Standaard

    David, U heeft pm

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Mijn advies, anderen hebben het ook al gezegd: ga voor een elektrische gitaar. De body is slechts een plank met wat gaten voor pickups en electronica (even kort door de bocht). De hals is een stuk lastiger, deze kun je of zelfs maken of los kopen. Er zijn ook zogenaamde paddle-halzen te koop: ongelakte halzen ipv een kop een plak hout aan zit, waar je dan zelf een kop naar smaak uit kunt zagen. Als je niet te gek doet met dure pickups en hardware kun je voor 200 euro een prima gitaar maken.

    Verder nog wat tips:
    - Hou het simpel. Het bouwen is een leerproces en kost meer tijd dan je denkt. Vermijdt onnodige poespas zoals bindings, gekke inlegwerken, etc.
    - Leer werken met een bovenfrees. Een groot deel van het bouwen van een gitaar gebeurt met dit apparaat. Het is belangrijk dat je er veilig mee leert werken, aangezien het best een link ding kan zijn als je er verkeerd mee om gaat. Vraag desnoods een ervaren klusser om je hiermee te helpen.
    - Oefen op afvalhout. Dit geeft je ervaring en gevoel voor gereedschap, en als je een keertje iets verziekt dan is dat geen ramp.
    - Wees voorbereid, dus lees je goed in. Op youtube staan heel veel goede filmpjes. Lees vragen op het forum, en bekijk bouwprocessen die hier zijn gepost. Als je twijfelt, meer lezen of een vraag stellen. Ik heb in het verleden vaak ook te snel naar de tools gegrepen ipv nog even dieper op de materie in te gaan... en daar baal je dan achteraf meestal van.

  3. #23

    Standaard

    oh hahah sorry, had eigenlijk meer moeten zoeken ipv meteen vragen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KoenB Bekijk bericht
    Mijn advies, anderen hebben het ook al gezegd: ga voor een elektrische gitaar. De body is slechts een plank met wat gaten voor pickups en electronica (even kort door de bocht). De hals is een stuk lastiger, deze kun je of zelfs maken of los kopen. Er zijn ook zogenaamde paddle-halzen te koop: ongelakte halzen ipv een kop een plak hout aan zit, waar je dan zelf een kop naar smaak uit kunt zagen. Als je niet te gek doet met dure pickups en hardware kun je voor 200 euro een prima gitaar maken.

    Verder nog wat tips:
    - Hou het simpel. Het bouwen is een leerproces en kost meer tijd dan je denkt. Vermijdt onnodige poespas zoals bindings, gekke inlegwerken, etc.
    - Leer werken met een bovenfrees. Een groot deel van het bouwen van een gitaar gebeurt met dit apparaat. Het is belangrijk dat je er veilig mee leert werken, aangezien het best een link ding kan zijn als je er verkeerd mee om gaat. Vraag desnoods een ervaren klusser om je hiermee te helpen.
    - Oefen op afvalhout. Dit geeft je ervaring en gevoel voor gereedschap, en als je een keertje iets verziekt dan is dat geen ramp.
    - Wees voorbereid, dus lees je goed in. Op youtube staan heel veel goede filmpjes. Lees vragen op het forum, en bekijk bouwprocessen die hier zijn gepost. Als je twijfelt, meer lezen of een vraag stellen. Ik heb in het verleden vaak ook te snel naar de tools gegrepen ipv nog even dieper op de materie in te gaan... en daar baal je dan achteraf meestal van.
    ik ga denk ik wel zelf de hals maken. waarschijnlijk zal hij niet zo heel geweldig zijn maar ik heb liever een eerste build die wat minder is die ik volledig heb gemaakt dan een half goeie. Het zal lastig zijn, maar oefening baart kunst.

    ik zal wel nog een heel stuk meer informatie moeten zoeken maar dat moet wel lukken, daarom begin ik er al zo vroeg aan.

    Dank

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Zoals koenb schrijft, begin met een eenvoudig model. Een lp junior of een tele. En ik zou het dan met mallen doen. Die zijn maat vast en zorgen ervoor dat je veel strakker kunt werken.

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hedge Bekijk bericht
    Zoals koenb schrijft, begin met een eenvoudig model. Een lp junior of een tele. En ik zou het dan met mallen doen. Die zijn maat vast en zorgen ervoor dat je veel strakker kunt werken.
    kun je mischien uitleggen wat het inhoud, aangezien je voor een akoestische gitaar mallen nodig hebt voor het buigen, maar waar zijn deze dan voor nodig bij een elektrische gitaar?

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David de Hartogh Bekijk bericht
    kun je mischien uitleggen wat het inhoud, aangezien je voor een akoestische gitaar mallen nodig hebt voor het buigen, maar waar zijn deze dan voor nodig bij een elektrische gitaar?


    Omtrek, pickupgaten, headstockvorm enzo
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  7. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht


    Omtrek, pickupgaten, headstockvorm enzo
    ooh op die manier, ik dacht dat je een mal bedoelde zoals bij een akoestische gitaar bij het buigen.

    ik was ook al wel van plan om templates te maken van dik karton zodat ik dat kan volgen en het minder verkloot
    Laatst gewijzigd door David de Hartogh; 3 april 2014 om 19:02

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Karton? Neem dan dun mdf (4 of 6mm), zaag dat in vorm zo goed mogelijk en ga dan heeeeel lang goed schuren totdat je met je vingers (je meest precieze gereedschap) rondom geen enkele oneffenheid meer voelt. Het is namelijk veel makkelijker om een dunne mal goed in vorm te maken dan een dikke mal.

    Daarna zou ik die dunne mal 2x kopieren op een dikkere mal (en de dunne mal apart bewaren als 'moedermal').
    Van de 2 dikkere mallen gebruik je de ene mal voor de buitenvorm inclusief het stuk waar de hals op komt te liggen. In de andere mal maak je de neckpocket. Beetje kort door de bocht, maar dan krijg je een idee.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Karton? Neem dan dun mdf (4 of 6mm), zaag dat in vorm zo goed mogelijk en ga dan heeeeel lang goed schuren totdat je met je vingers (je meest precieze gereedschap) rondom geen enkele oneffenheid meer voelt. Het is namelijk veel makkelijker om een dunne mal goed in vorm te maken dan een dikke mal.

    Daarna zou ik die dunne mal 2x kopieren op een dikkere mal (en de dunne mal apart bewaren als 'moedermal').
    Van de 2 dikkere mallen gebruik je de ene mal voor de buitenvorm inclusief het stuk waar de hals op komt te liggen. In de andere mal maak je de neckpocket. Beetje kort door de bocht, maar dan krijg je een idee.
    dus gewoon 1 mal voor de algemene vorm van de gitaar, en dan 1 voor de onderkant en 1 voor de bovenkant met alle cavity's en dergelijke?

    verder had ik als idee om het hetzelfde te doen als dit:http://vinceg.net/GuitarProject/TOC.htm
    Laatst gewijzigd door David de Hartogh; 3 april 2014 om 19:02

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David de Hartogh Bekijk bericht
    dus gewoon 1 mal voor de algemene vorm van de gitaar, en dan 1 voor de onderkant en 1 voor de bovenkant met alle cavity's en dergelijke? http://vinceg.net/GuitarProject/TOC.htm
    Min of meer, ik gebruik altijd een mal voor de gehele body, en losse malletjes voor de pickups, control cavity, neckpocket etc.

    En goed om te horen dat je zelf een hals gaat maken, dat maakt het toch wel meer een echte zelfbouw. Een tip daarvoor: koop een fretboard met gleuven en radius er al in. Scheelt je bakken met werk, en je hoeft je geen zorgen te maken over de uiteindelijke positie van de frets. Het enige wat je nog moet doen bij die voorbewerkte fretboards is ze op de goede breedte maken. Ik gebruik ze altijd, scheelt me een hoop geklungel.

    http://guitarsupplies.nl/index.php?i...aid=54&lang=nl zoiets dus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top