Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: Nina's Lullaby

  1. #1

    Standaard Nina's Lullaby

    Ergens vorig jaar postte ik een motiefje op klassiek gitaar. Maanden op de plank blijven liggen, maar de afgelopen dagen afgemaakt tot dit liedje: Nina's Lullaby.

    Man wat een werk was dat zeg! Frustrerend ook, want niet alleen is het stuk een bitch om te spelen, ik moest het ook nog eens doen op een electrospaanse Yamaha gitaar die voor dit werk ongeschikt is want te smalle hals. Ik zou het dolgraag een keer opnieuw opnemen. Heeft iemand een goede klassieke gitaar voor me te leen, of een strijkerssectie van een mannetje of 20?

    Maar goed. Ik ben heel benieuwd of jullie het mooi vinden, wat ik nog kan verbeteren aan compositie, mix, dynamiek etc. Mij valt bijvoorbeeld op dat op mijn koptelefoon de strijkers wat harder doorkomen dan over mijn speakers op laag volume. Hoe daar mee om te gaan?

    Hopelijk veel luisterplezier!!
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  2. #2

    Standaard

    99% van mijn mening is gewoon mening.
    Dus waarom zou je je er wat van aantrekken.

    Here Goes:
    - alle jonge gasten beluisteren muziek op een koptelefoon en op oordopjes
    - alle techneuten zeggen dat alle jonge gasten getikt zijn
    - alle muziekjes die ik post zijn gemixt op een koptelefoon
    - het gevolg is, dat mijn zang altijd te zacht is
    - er zit dus altijd verschil tussen koptelefoon en speakers, vooral als dat laptop hi fi is
    - ik kan daar prima om lachen
    - wat wil je nog verbeteren aan iets dat een droom van een slaapliedje is
    - is ie daarom maar 1'47"

    Deze hoort in de categorie kks'jes. Korte kudt stukjes dus, maar omdat ie zo mooi is, is het je vergeven......
    Hou je een teller bij? Dan heb ik m net op vier gezet.
    Vriendelijke groet, Gus

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.026

    Standaard

    Ik vind het een knap stukje gitaar. Mag iets minder staccato wat mij betreft maar misschien is dit juist wel de bedoeling. Ik luister nu voor de tweede keer en dan naar de strijkers in het bijzonder. Mooi gearrangeerd! Het geheel zit knap in elkaar. Mix is mooi in balans.

  4. #4

    Standaard

    Ach Gus, who's counting?

    Wel fijn dat Pasqual en jij het mooi vinden - het was nogal een monnikenwerk en ik merkte dat ik eindeloos zat te pielen met het strijkersarrangement. Dít is mooi... nee, dát! Nou ja, zo dus. Strik erom, dan kan ik het wegleggen. Hopelijk kan ik het een keer opnieuw inspelen op een goede klassieke gitaar; dat zou het staccato wat moeten verhelpen. En tja, echte strijkers he? Zucht...
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.026

    Standaard

    Neemt niet weg dat je het arrangement zelf hebt gemaakt! Echte strijkers of niet....

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Mooi hoor! Alhoewel ik n beetje moeite heb de cadenzen t snappen, maar dat kan aan mij liggen. Je zou m eigenlijk eens een paar dagen/weken moeten oefenen, minimaal 1 uur per dag, en dan met een andere gitaar goed opnemen. Ik wil dan best betere nepstrijkers verzorgen

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Mooi hoor! Alhoewel ik n beetje moeite heb de cadenzen t snappen, maar dat kan aan mij liggen. Je zou m eigenlijk eens een paar dagen/weken moeten oefenen, minimaal 1 uur per dag, en dan met een andere gitaar goed opnemen. Ik wil dan best betere nepstrijkers verzorgen
    Niet zo drenzen met je cadenzen.

    Niet dat ik dat meen hoor; ik had alleen nog nooit gerijmd op cadenzen.

    En betere nep strijkers? Dit klinkt behoorlijk 1966. Ik was net van plan aan Paulus te vragen wat ie daarvoor heeft gebruikt......

    Ik hou me dus voor jouw en voor P's ideeën aanbevolen. Hier veel cello's en alten en super veel perzisch tapijt.
    Heel leuk. Iedere dag leer ik weer wat.

    Vriendelijke groet, Gus

  8. #8

    Standaard

    Strijkers zijn de ingebakken samples van Logic pro: cello, altviool en viool. Alles in de sectie-variant. Eigenlijk ging ik voor een strijkkwartet maar Logic lijkt geen samples te bevatten van individuele strijkers.

    Fusion,
    - oefenregime staat ingesteld - een uur per dag ga ik niet halen maar dat zal ook niet nodig zijn
    - Je opmerking qua cadenzen snap ik niet goed. Ik begrijp ongeveer wat een cadens is maar heb er niet bewust rekening mee gehouden in het arrangement. Ik heb als kind gitaarles gehad maar in muziektheorie en arrangeren ben ik in essentie ongeschoold.

    Als het je leuk lijkt om er tijd in te steken, deel ik de Logic project file met plezier met je. Dat wordt dan wel volgende week ergens. Zou je dan van plan zijn om er alleen andere samples in te hangen, of stel je voor de strijkers te herarrangeren? Ik stuur je binnenkort een PB.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  9. #9

    Standaard

    Mooi stukje. Met meer variatie zou het langer nog mooier zijn, maar zoals het nu
    is kan ik mij goed voorstellen dat het voor een kind lang genoeg is. Om in slaap te vallen dan.
    Niet dat ik het slaapverwekkend vind, hoor.
    Knap gedaan met die strijkers erbij. Petje af. (als ik er eentje zou hebben dan....)
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  10. #10

    Standaard

    De strijkers doen me erg aan de oude platen van Harry Sacksioni denken. Het staccatto effect heeft toch veel met het arrangement te doen vermoed ik. Zou hier nog een lange lijn overheen zetten, bv. dwarsfluit. Dan is het ook goed.

    Leuk geschreven en gearrangeerd.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top