Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 44
  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Hiet staan toch een paar dingen die ik niet wist:
    1) pickups die speciaal voor 3- of 5 standen zijn gemaakt (?).
    2) strat pickup standje 2 en 4 is toch niet modern als het al vanaf '68 gebruikt werd (?).
    3) dat door die tegenfase 2 en 4 pickup standjes je aan dynamiek zou inboeten (?).

    Kun je het bovenstaande verder toelichten?
    Zo zie je maar, hoe lastig het is in dit soort zaken de voodoo van de Mojo te scheiden.
    Het ligt allemaal niet zo, dat het wetenschappelijk aantoonbaar is. Feitelijk is er een grote mate van smaak en bijgeloof.

    Ad 1
    Nee, dat niet. Althans nu niet meer noodzakelijkerwijs. Nog maar een jaar of zo geleden is voor een vriendje een setje van drie normaal gewonden pups gewonden in The Creamery, als ik het me goed herinner. Die gast is goed 15 jaar jonger dan ik en wilde een mooi oud drie standen geluid.

    Ad 2
    Ik heb geprobeerd een verschil aan te geven in opvatting en vooral in geluid. Naar mijn smaak zijn de pups vanaf (noem eens wat 1970) hotter en komen er vanaf dat punt steeds meer reversed woud middelste pups in omloop. Vandaar het onderscheid ouder en moderner.

    Ad 3
    Ik ben van mening, naar mijn smaak, dat iedere humbucker of hum cancelingschakeling een meer of iets minder compressed geluid geeft en zeker die akelige tussenstandjes vind ik plat, plank, plenk, en zelfs met P90's in een pracht gitaar word ik persoonlijk daar niet vrolijk van. Ik weet van humbuckers die dat niet hebben. Maar die kosten zoiets als wat ik voor een hele gitaar uitgeef.

    Dat dunne uit fase geluid niks voor jou? Dat is te voorkomen door de middelste niet reversed wound te kiezen.
    En als je dat toch doet, dan kun je nog overwegen of je die combi (pup 1 en 2 - en pup 2 en 3) parallel of in serie te schakelen. Probeer vooral een proefopstelling. Voordat je ze vastsoldeert. Gebruik kroonsteentjes! Sommige van mijn proefopstellingen zijn zo lekker, dat de kroonsteentjes nog steeds in mijn IBA zitten.

    Is dit een helder, aantoonbaar betoog? Nee, het heeft vooral met smaak te maken. Iets waarvoor ik al heb gewaarschuwd. Sorry.

    @ts
    De kern blijft: voordat je de soort pups kiest die je er in gaat maken, vind ik het een goed idee als je nadenkt over de vraag wat voor een gebruik je van je strat wil maken en hoe je de zaak wil schakelen.
    Wil je de hele dag Freak out, le freak c'est chique spelen? Doe dan lekker de middelste reversed wound. Maar dan heb je er tenminste over nagedacht.
    Vriendelijke groet, Gus

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Leon, een pagina geleden heeft Roger al eens Tonerider geroepen. Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat dit erg goede elementen zijn.
    Ik heb in 2 strats de Pure Vintage en in 1 strat de Classic Blues setjes zitten. Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar de Pure Vintage setjes. Lage output en zeer helder clean. Ook met gain erg lekker. Maar het blijft moeilijk om een keus te maken, zeker met zo veel meningen.
    Succes!

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 mei 2010
    Locatie
    Gooi
    Berichten
    752

    Standaard

    http://www.seymourduncan.com/product...ntage_stagger/

    Men knalle die fuckers in de desbetreffende gitaar, men neme een tubescreamer en men gaat los.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jambi Bekijk bericht
    Wil natuurlijk niemand dood maken met een blije mus.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Mijn moedertje zei altijd al, Gibson's wegen zijn duister en zelden doorgrondelijk
    VINYL GEZOCHT!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2009
    Locatie
    Ede (gld)
    Berichten
    1.532

    Standaard

    Ohh, die laatste klinkt ook lekker... Ik lees net een heel betoog over wel of niet reversed middelste pickup. Is er een link naar een youtube filmpje waar je dat verschil kunt horen?

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Zo zie je maar, hoe lastig het is in dit soort zaken de voodoo van de Mojo te scheiden.
    Het ligt allemaal niet zo, dat het wetenschappelijk aantoonbaar is. Feitelijk is er een grote mate van smaak en bijgeloof.

    Ad 1
    Nee, dat niet. Althans nu niet meer noodzakelijkerwijs. Nog maar een jaar of zo geleden is voor een vriendje een setje van drie normaal gewonden pups gewonden in The Creamery, als ik het me goed herinner. Die gast is goed 15 jaar jonger dan ik en wilde een mooi oud drie standen geluid.

    Ad 2
    Ik heb geprobeerd een verschil aan te geven in opvatting en vooral in geluid. Naar mijn smaak zijn de pups vanaf (noem eens wat 1970) hotter en komen er vanaf dat punt steeds meer reversed woud middelste pups in omloop. Vandaar het onderscheid ouder en moderner.

    Ad 3
    Ik ben van mening, naar mijn smaak, dat iedere humbucker of hum cancelingschakeling een meer of iets minder compressed geluid geeft en zeker die akelige tussenstandjes vind ik plat, plank, plenk, en zelfs met P90's in een pracht gitaar word ik persoonlijk daar niet vrolijk van. Ik weet van humbuckers die dat niet hebben. Maar die kosten zoiets als wat ik voor een hele gitaar uitgeef.

    Dat dunne uit fase geluid niks voor jou? Dat is te voorkomen door de middelste niet reversed wound te kiezen.
    En als je dat toch doet, dan kun je nog overwegen of je die combi (pup 1 en 2 - en pup 2 en 3) parallel of in serie te schakelen. Probeer vooral een proefopstelling. Voordat je ze vastsoldeert. Gebruik kroonsteentjes! Sommige van mijn proefopstellingen zijn zo lekker, dat de kroonsteentjes nog steeds in mijn IBA zitten.

    Is dit een helder, aantoonbaar betoog? Nee, het heeft vooral met smaak te maken. Iets waarvoor ik al heb gewaarschuwd. Sorry.

    @ts
    De kern blijft: voordat je de soort pups kiest die je er in gaat maken, vind ik het een goed idee als je nadenkt over de vraag wat voor een gebruik je van je strat wil maken en hoe je de zaak wil schakelen.
    Wil je de hele dag Freak out, le freak c'est chique spelen? Doe dan lekker de middelste reversed wound. Maar dan heb je er tenminste over nagedacht.
    Vriendelijke groet, Gus
    Een paar kanttekeningen:
    - reverse wound reverse polarity pickups zijn pas veel later dan 1970 op de markt gekomen
    - je krijgt met rwrp geen uit fase geluid, immers: de winding én de polariteit van de middelste pup is omgedraaid waardoor de fase onveranderd blijft
    - er zijn inderdaad mensen die rwrp pickupconfiguraties minder vinden klinken in de tussenstandjes, blijkbaar zo'n typisch internet-debat waar waarschijnlijk nooit een eenduidige conclusie uit voort komt. Mijn persoonlijk ervaring met een setje Tex Mex was dat het prima klonk (moet er wel bij vermelden dat ik behoorlijk doof ben )
    - rwrp is geen series humbucker schakeling, de spoelen staan parallel, net als bij een gewone combi van twee elementen

    Ik zou in ieder geval geen Kinman's nemen, die heb ik in mijn Strat en hoewel ze best goed klinken vind ik ze niet "ouderwets authentiek" single coil. Maar zoals Gus ook al aangeeft is dat ook maar mijn persoonlijke ervaring.
    Laatst gewijzigd door Rinze; 9 maart 2014 om 11:27 Reden: $&*%$* typefouten
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Hoi Gus. Helder(der)e uitleg!! Qua schakeling zoek ik niet naar tegenfase en series schakeling.. Eigenlijk zoek ik gewoon de standaard stratsound a lá Hendrix, Vaughan en Frusciante. Vrij straight forward dus. Misschien moet ik inderdaad voor een non-rw/rp setje, alhoewel ik de humcanceling in positie 2 en 4 vaak wel lekker vind..
    Toneriders heb ik ook ooit eens in een Telecaster gehad en die vond ik wel fijn! Misschien eens naar kijken! At the creamery ook goeie verhalen over gehoord. Even bekijken Die seymours. Zijn dat humbuckers? Ik lees iets van 'staggered'...
    Thanks gasten!

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Hey Leon, die staggered polepieces betekent gewoon dat die polen niet allemaal op dezelfde hoogte staan, maar dat de ene iets hoger/lager staat dan de andere om evt outputverschillen met snaar te compenseren.
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Oh shit!!! Dat weet ik natuurijk! Ik denk dat ik in de war was met de term 'stacked'..

  9. #29

    Standaard

    Ach, revere wound of niet, je zal t vast horen maar ik kan niet geloven dat dat het totale karakter van de pickups helemaal verandert. Denk dat hier genoeg suggesties zijn genoemd waar ts wat mee kan. Als Leosounds nog niet genoemd is, wil ik die nog wel toevoegen. Maat van me heeft daar wat van, klinkt goed! Lovende reviews ook en nog ruim binnen budget voor een setje.

    Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Ziet er ook goed uit!! Die maken ook mooie spulletjes!!
    ...maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top