Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 44
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard Stratpickups! Welke?

    Ik ga mijn eigen stratje binnenkort in elkaar schroeven. Nu heb ik al een mooie MJT body op Ebay gescoord, ben naar een goeie neck op zoek, maar elementen? Heb ik niet zo veel verstand van.
    Ik heb niet echt hoge eisen. Gewoon een goeie stevige en pure Strat sound. Qua sound en feel wil ik hem zo puur, houterig en rauw mogelijk. Fel, maar toch warm en het liefst ook zo open mogelijk. Ik wil niet iets met een uitgesproken EQ curve. De hoek waar ik het in zoek is Hendrix/SRV/Frusciante/Landau(!). Eigenlijk een klassieke Strat-in-Fender-of-Marshall toon. Ik speel zelf op een Marshall 1959slp Superlead.
    Ik speel heel dynamisch, dus ze moeten echt super transparant zijn. Dus zo klassiek, eerlijk en puur of echt mogelijk. Bij wijze van spreken liever iets underwound dan overwound.
    Qua referentie is dit eigenlijk mijn stratsound (toch maar eens een Fender amp kopen ): https://play.spotify.com/album/3s9xB85T9ZD1QnbjnpBmQR
    Ik heb altijd het idee dat de '69 custom shop pickups wel heel goed zijn. Budget ligt ook zo ongeveer rond de prijs van die dingen. E175 max, maar liever minder.

    Enig idee?
    Thanks!
    Laatst gewijzigd door Luke-wannabe; 6 maart 2014 om 20:50

  2. #2

    Standaard

    Toen ik halverweg was met lezen van je post dacht ik al aan custom shop '69 pickups. Heb ze in mijn strat vanaf dag 1 en die kunnen absoluut wat jij omschrijft. Niet extreem richting 1 sound inderdaad, zoals texas specials, maar gewoon een goeie, volle strat sound

    Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

  3. #3
    it's better to burn out than to fade away

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Ik ga mijn eigen stratje binnenkort in elkaar schroeven. Nu heb ik al een mooie MJT body op Ebay gescoord, ben naar een goeie neck op zoek, maar elementen? Heb ik niet zo veel verstand van.
    Ik heb niet echt hoge eisen. Gewoon een goeie stevige en pure Strat sound. Qua sound en feel wil ik hem zo puur, houterig en rauw mogelijk. Fel, maar toch warm en het liefst ook zo open mogelijk. Ik wil niet iets met een uitgesproken EQ curve. De hoek waar ik het in zoek is Hendrix/SRV/Frusciante/Landau(!). Eigenlijk een klassieke Strat-in-Fender-of-Marshall toon. Ik speel zelf op een Marshall 1959slp Superlead.
    Ik speel heel dynamisch, dus ze moeten echt super transparant zijn. Dus zo klassiek, eerlijk en puur of echt mogelijk. Bij wijze van spreken liever iets underwound dan overwound.
    Qua referentie is dit eigenlijk mijn stratsound (toch maar eens een Fender amp kopen ): https://play.spotify.com/album/3s9xB85T9ZD1QnbjnpBmQR
    Ik heb altijd het idee dat de '69 custom shop pickups wel heel goed zijn. Budget ligt ook zo ongeveer rond de prijs van die dingen. E175 max, maar liever minder.

    Enig idee?
    Thanks!

    Mag ik nog 1 tussenvraag stellen?
    Hoe wil je ze schakelen:
    - 3 standen *
    - 5 standen **
    - 5 standen met pups, waarvan de middelde reverse wound is ***
    want dat maakt nog al wat verschil in het eind resultaat.

    Als ik je lijst doorlees, hoop je op een pure strat sound die nogal 'houterig' en dynamisch klinkt.
    Als SD zijn pretenties waarmaakt, zou de suggestie van soup naar mijn smaak een pracht resultaat kunnen geven. Voor * heel goed te overwegen. Mijn strat heeft drie standen. Voor meer standjes ga ik naar de Kama Sutra.

    ** je kunt natuurlijk 5 standjes doen met pups die zijn ontworpen voor 3 standjes. Dan zou je kunnen overwegen of je de twee pups in standje 2 en 4 in serie of parallel kunt laten schakelen.

    Tenzij je graag gebruik maakt van het wat neuzelige geluid waarop je in moderne strats in stand 2 en 4 wordt getrakteerd. Kies dan moderenere versies met een reversed wound middelste pup. Je komt dan terecht bij een setje voor ***

    Het is puur een kwestie van smaak. In dit geval is dat van *, **, of *** ook geen wetmatigheid, maar een weergave van mijn smaak.
    Door alle tegenfase gedoe (ook soms in andere gitaren geimiteerd) was ik bijna op de strat afgeknapt. Je levert ook veel toon en dynamiek in.

    De echte mooie Wind Cries Mary tonen krijg je naar mijn smaak alleen met de oudere voiced pups, zonder reversed wound. De 5 standen kwamen pas nadat Jimi H er op grote schaal mee heeft geëxperimenteerd. Dus pas 68 of zo.

    Reversed wound of niet reversed wound heeft zo'n grote invloed op het geluid bij stand 2 en 4, dat het misschien verstandig is om na te gaan wat je wensen zijn op dat gebied, voordat je over de andere eigenschappen van een setje gaat denken.

    Aan alle trouwe lezertjes: Ik snap dat er goden te vinden zijn die ook dynamisch etc. hebben gespeeld met reversed wound, maar dat is niet helemaal het punt dat ik probeer naar voren te brengen.

    @Luke
    Veel plezier met puzzelen. da's altijd leuk zo'n klus!
    Vriendelijke groet, Gus

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Tsjah reverse wound is geloof ik alleen een middel pickup die de andere kant op gewonden is zodat je een soort 'humbucker' effect hebt; geen ruis in die standen. Volgens mij heeft dat niets te maken met je sound..
    Verder gebruik ik graag 5 standen ja! Maar volgens mij zijn er niet echt pickups die speciaal daar voor ontworpen zijn en pickups die dat niet zijn. Luister maar naar de ouwe boys. Die deden dat gewoon terwijl ze daar bij Fender nog niet eens überhaupt over ná hadden gedacht..

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Kijk ook ff naar een setje Fender CS '54's Leon, ik heb ze in mijn beide stratjes zitten en die dingen geven echt een hele open natuurlijke feel en sound. Mooier krijg je ze gewoon niet , puur warm en bellerig. Ik wil niks anders meer .

    Die '69's zijn ook vet, schijnen iets meer hoog en laag te hebben dan die '54's volgens mij, maar helemaal zeker weet ik dat niet meer, tijdje terug dat ik die gehoord/gevoeld heb.
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht

    ** je kunt natuurlijk 5 standjes doen met pups die zijn ontworpen voor 3 standjes. Dan zou je kunnen overwegen of je de twee pups in standje 2 en 4 in serie of parallel kunt laten schakelen.

    Tenzij je graag gebruik maakt van het wat neuzelige geluid waarop je in moderne strats in stand 2 en 4 wordt getrakteerd. Kies dan moderenere versies met een reversed wound middelste pup. Je komt dan terecht bij een setje voor ***

    Het is puur een kwestie van smaak. In dit geval is dat van *, **, of *** ook geen wetmatigheid, maar een weergave van mijn smaak.
    Door alle tegenfase gedoe (ook soms in andere gitaren geimiteerd) was ik bijna op de strat afgeknapt. Je levert ook veel toon en dynamiek in.
    Hiet staan toch een paar dingen die ik niet wist:
    1) pickups die speciaal voor 3- of 5 standen zijn gemaakt (?).
    2) strat pickup standje 2 en 4 is toch niet modern als het al vanaf '68 gebruikt werd (?).
    3) dat door die tegenfase 2 en 4 pickup standjes je aan dynamiek zou inboeten (?).

    Kun je het bovenstaande verder toelichten?
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Volgens mij heeft dat niets te maken met je sound..
    Mijn ervaring is dat het toch dikker klinkt, non RWRP.
    147-c Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Fel, maar toch warm en het liefst ook zo open mogelijk. Ik wil niet iets met een uitgesproken EQ curve.
    Ik ga iets merkwaardigs zeggen: GFS red actives http://www.guitarfetish.com/REDactiv...tem_c_445.html
    Actieve pickups dus. Heb ze zelf al enige tijd in mijn strat zitten en ben zeer content. Supertransparant, heel mooi glasachtig clean. Deze pickups zijn i.t.t. EMG gewonden om een alnico magneet en klinken veel warmer. Ze missen een klein beetje de typische resonantiepeak maar klinken heel natuurlijk. Bij mij hebben ze een set Kinman pickups vervangen en voorlopig blijven ze erin. Heb inmiddels een tweede set besteld.

    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  10. #10

    Standaard

    De meest ''vintage'' sounding pu's zijn in mijn beleving ( is erg subjectief hoor en afhankelijk van je plank)

    Als je één ding niet moet doen is kijken naar de naam van de pickup.

    - Lollar blackface
    - Van zandt true vintage
    - Fender custom shop 54
    - Vintage Player 1956 Classic van leosounds

    Wat je wilt bij een strat ( ook subjectief) is een zo laag mogelijke output van je pickup. En zelf zet ik ze dan ook helemaal in de slagplaat.

    Iets moderner zijn de voodoo pickups algemeen genomen. Bijvoorbeeld de st60 hebben een iets vettere bas en meer hoog. Suhr pickups zijn veeel moderner. Met veel meer tophoog.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top