Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 40
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard Welke afzuiger gebruiken jullie voor het houtstof?

    We gaan om met houtstof. Dat is bij inademen geen gezond goedje.
    Wat gebruiken jullie om de risico's zo veel mogelijk te beperken?

    1. Welk type/soort stof afzuiging?
    2. En welk type/soort masker?
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik heb zo'n goedkope slakkenhuis zuiger van tendotools, met slechts 1 stoffen zak.
    Die is aangesloten op een cyclone van cyclonecentral.co.uk.
    Met daaronder een vuilbak van de gamma als verzamelvat.

    Ik wil eerst de zagerij verbouwen voor ik dat allemaal ga aansluiten, maar ik verwacht geen problemen, het is een redelijk sterke motor, dus voor mijn kleine machientjes meer dan voldoende !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Ik heb de volgende (zie plaatje, de mijne is van Gjerde, maar heet tegenwoordig Al-ko volgens mij). Het voordeel is dat het een gesloten systeem is. Ik had eerst een Robland afzuiger met zo'n stoffen zak. Dit laat allemaal fijnstof door, dus juist het spul dat gevaarlijk is. Daarna heb ik er zo'n filter op gezet maar het lekt gewoon nog steeds veel stof. Ik kon het langzaam op de muren zien opbouwen. Erg ongezond allemaal. Het beste is naar mijn mening een cyclone systeem, waarin door de cyclone ook de fijnstof naar beneden gedrukt wordt. Maar het systeem dat ik nu heb is ook gesloten en bevalt me meer dan uitstekend. Dit is ook bedoelt voor de kleinere werkplaats waar anders de concentraties fijnstof te hoog zouden kunnen worden.



    EDIT : Kleine Cyclone systemen zijn amper te krijgen in Europa. Heel raar, in bijvoorbeeld Amerika is dit juist bijna het standaard type afzuigers dat te verkrijgen is. Misschien toch maar eens en import-bedrijfje beginnen
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 3 maart 2014 om 20:12
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ik heb zo'n klein cyclone ding gevonden. . . . . . . Ruim 1400,00 EURO ?????

    http://www.begra.nl/schoonmaakmachin...781-26097.html

    Is zoiets veilig bruikbaar, of blijf je dan ook filters vervangen tot je een ons weegt?


    Hij is er ook met micro filter, maar dan is hij geen 250 euro, maar 450 euro
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    HBM, tendotools, dat is volgens mij allemaal hetzelfde maar dan met een ander kleurtje.

    Zo'n stofzak wou ik dus niet in mijn shop.
    Als je die een jaar gebruikt, zit die stofzak vol houtstof, als je dan de machine aanzet, zuigt die stoffen zak zich vol lucht, tot die helemaal op spanning staat, zoals op de foto, waarna hij de kleine stofdeeltjes mooi de lucht van het atelier in blaast ...

    Een cyclone is eigenlijk een voorfilter, zonder tastbare filter: het stof wordt doormiddel van middelpunt vliegende kracht uit de aangezogen lucht gehaald, waarna 'propere' lucht de machine en stofzak bereikt.
    Het leuke hieraan is dat je niet met zakken moet sleuren, maar dat je constant dezelfde container kan gebruiken voor het verzamelen van stof !

    Een extra fijnstof filter is geen luxe, denk ik !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Ik heb zo'n klein cyclone ding gevonden. . . . . . . Ruim 1400,00 EURO ?????

    http://www.begra.nl/schoonmaakmachin...781-26097.html

    Is zoiets veilig bruikbaar, of blijf je dan ook filters vervangen tot je een ons weegt?


    Hij is er ook met micro filter, maar dan is hij geen 250 euro, maar 450 euro
    ik heg ook zo'n apparaat maar dan van JET: ziet er bijna precies hetzelfde uit als die HBM. Nee tis geen overbodige luxe. Het stof hoopt op, ook in de machine met overhitting van de machine en stoflongen als gevolg.

    Ik gebruik een masker dat tegenhoudt tot 2 micron, als ik me niet vergis. Het grote schuurwerk met machines waar dit apparaat niet op past doe ik in een afgesloten stofruimte waar deze unit WEL op aangesloten wordt. die ruimte is maar 8 kuub, dus dat ding trekt die ruimte in een mum schoon.

    stofafzuiging? geen luxe, noodzaak.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Jet is ondertussen ook maar een stickertje dat op oosterse machines geplakt wordt.
    Dat heeft niets meer te maken met de kwaliteitsmachines van 20 jaar geleden ...

    Wat ook nog interessant is, is een fijnstof filter die je gewoon in het atelier hangt, het enige wat die doet is de lucht aanzuigen en door een micronfilter jagen, waarna de gefilterde lucht terug in het atelier terecht komt !


    Zoiets:



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Jet is ondertussen ook maar een stickertje dat op oosterse machines geplakt wordt.
    Dat heeft niets meer te maken met de kwaliteitsmachines van 20 jaar geleden ...

    Wat ook nog interessant is, is een fijnstof filter die je gewoon in het atelier hangt, het enige wat die doet is de lucht aanzuigen en door een micronfilter jagen, waarna de gefilterde lucht terug in het atelier terecht komt !


    Zoiets:



    s.
    In aanvulling op dan.. dat fijnstof moet toch eerst langs jouw gezicht. .

    Maar die cycloon die jr plaatste is interessant, stijn, werkt die echt zo goed?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Leuke shootout tussen 3 cyclone filters



    Probleem met deze dingen is wel, dat de verzend en belasting kosten de prijs erg opdrijven.
    Daarbij komt in mijn geval dat de aanzuigmond van mijn machine 100mm is, en deze apparaten allemaal kleiner zijn.
    De 100mm versies zijn al snel rond de 200Euro.

    Maar deze Cyclone Central is natuurlijk ook een goede optie.
    http://www.cyclonecentral.co.uk/Shop/
    Komt uit Engeland, is binnen de EU en heeft daardoor alleen 30Euro verzendkosten.
    Totale kosten 127 + 30 = 157 Euro. kost wel wat maar dan heb je ook wat.
    Als ik er meer bestel, halveren de verzendkosten. . .
    Laatst gewijzigd door grizzly; 4 maart 2014 om 20:23
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik heb de grootste van cyclone central.
    Op een vuilbak van 7 euro gelijmd en geschroefd.

    Mijn idee is wel om zoiets ergens vast te zetten, onder de slakkenhuismotor, en dat ik de afzuigdarm van de ene naar de andere machine verhuis, met de juiste koppelstukken tussen (10 cm voor de vandikte bank, 4 cm voor de lintzaag en proxxon en 7 cm voor de vandikte schuurbank.)

    Met een beetje geluk heb ik binnenkort een grotere lintzaag, maar niet zoiets als jou, Grizzly, dat krijg ik niet op de 1e verdieping...



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top