Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 64
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard Beste 12 snarige voor onder 800 euro?

    Ik ben me weer een beetje aan het oriënteren naar een goede 12-snarige gitaar.
    Ik heb de volgende al ooit gehad: oude Ibanez, Seagull S12+ (heb ik nog, maar gaat dan weg) en een Taylor Leo Kottke model. Ik speel iets minder 12-snarig dan vroeger dus ik hoef niet meteen de top of the bill qua prijs.

    Ik heb een jaar of drie geleden heel wat 12-snarige geprobeerd omdat ik toen ook een nieuwe zocht. Maar wie weet zijn er inmiddels weer nieuwe spelers op de markt.

    Wat vind ik belangrijk:
    -goede volle gedefinieerde klank voor fingerpicking, dus niet alleen een 'strum gitaar'.
    -pickup systeem kan, hoeft niet perse. Ik heb nog een AER pickup systeem liggen.
    -lichte bespeelbaarheid
    -goede/zo perfect mogelijke intonatie (ook boven de 12e positie)
    -niet al te krappe string spacing aangezien ik veel fingerpicking doe.
    -ik heb een lichte voorkeur voor dreadnought (maar hoeft niet perse), de Taylor Leo Kottke vind ik persoonlijk bijvoorbeeld te groot qua body.
    -cutaway kan, maar hoeft niet
    -moet goed werken met open stemmingen
    -ik speel (naast de open stemmingen) normale pitch, dus niet een toon lager (of meer) zoals de meeste 12-snarige gitaristen.

    laat maar komen de reacties!
    Laatst gewijzigd door apekop; 25 februari 2014 om 11:38
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 augustus 2008
    Locatie
    Hulsberg
    Berichten
    939

    Thumbs up

    Ik ben heel tevreden over mijn Cort MR710F/12 NS, met fingerpicking kom ik met een 12 snaar nog niet goed weg, maar mijn flamencoleraar speelt er de sterren mee van de hemel, ook de actie is standaard al prima, heb tenminste nog niet overwogen om deze te laten aanpassen.
    Mvgr. Dirk Jan

  3. #3

    Standaard

    Ik kan je niet echt adviseren, ik heb vroeger, zo'n dertig jaar geleden, een dreadnought van Ibanez gehad. Hoewel ik die goed vond klinken heb ik hem uiteindelijk weggedaan omdat ik er te weinig op speelde. Ook het stemmen vond ik een ramp wat natuurlijk ook niet bijdroeg aan het vaker bespelen. Ik vraag mij echter af of de wens van een gedefinieerd geluid wel past bij een 12 string. Het in elkaar doorlopen van de grote hoeveelheid klanken is toch juist kenmerkend voor een 12 string?
    Fingerpicking vond ik sowieso erg lastig door de geringe ruimte tussen de snaren in combinatie met de benodigde techniek om alle twee de snaren even goed te raken....

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Ik merk dat ik nu al mijn budget naar boven aan het stellen ben aangezien ik de smaak van het 12-snarig spelen weer helemaal te pakken hebben. Ik zit nu bij Maton te kijken (rond de 1600 euro). Ik heb zelf ooit op een Cole Clarke 12 snarige gespeeld, die vond ik ook mooi. Taylor valt voor mij af. Probleem is een beetje dat bijna geen enkele winkel veel keus heeft in 12-snarige gitaren.
    Misschien in de carnavalsvakantie weer eens naar Musicstore om ze daar een middagje te vervelen.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2005
    Locatie
    Bedum
    Berichten
    1.519

    Standaard

    Blueridge heeft ook een aantal in zijn serie (40, 140, 160, 180)...alleen dat zijn volgens mij wel jumbo's...
    Ovation Collectors Edition '97, Martin HD-28 & Fishman Matrix Infinity, Simon & Patrick Showcase FM & Fishman Ellipse Matrix Blend, Larrivee OM-03R, Fender Baja Telecaster, Vision & Gerrinez bass, Richwood Irish Bouzouki, Simon & Patrick Vintage Burst Parlor Cedar HG A3.2

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2010
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    792

    Standaard

    Beetje kapen van het topic, maar ik hoop dat het mag.

    Vandaag een heel aantal 12-snarigen door de handen gehad, niet echt uitgebreid zitten testen maar gewoon voor het eerste gevoel. Gitaren variërend in prijs van 260 tot over de 1000 euro en ik kan niet zeggen dat duurder altijd beter was. Maar hier komt ook mijn onkunde denk ik een beetje kijken. Ik weet hoe ik naar een 6-snaar Western moet kijken, maar wat is nu eigenlijk een goede 12-snaar. Aan welke eisen zou deze moeten voldoen om tot het predicaat goed te komen? Natuurlijk zijn er subjectieve zaken te benoemen (bespeelbaarheid, geluid), die mogen wat mij betreft ook neergezet worden. Maar ook zaken als welke houtsoorten komen het best tot hun recht bij een 12-snaar, waar op te letten bij bouwwijze. Ook hoe moet het geluid klinken, moeten de octaafsnaren duidelijk onderscheidend hoorbaar zijn, anders?

    Ben benieuwd, vind nog altijd het geluid van een 12-snaar een machtig mooi geluid. Ooit zal er een komen vrees ik......

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Guild D125-12
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    verklaar u nader! Heb je ervaring met die Guild? Ik vind hem er wel heel mooi uitzien met dat donkere hout. Guild heeft natuurlijk wel een reputatie op 12-snarig gebied, maar geen idee hoe die nieuwere 'budget' modellen zijn....is er een winkel die deze op voorraad heeft? Een 12-snarige bestellen zonder erop gespeeld te hebben doe ik niet meer. En die Blueridge 12-snarige heeft iemand daar ervaring mee?

    Ondertussen weer helemaal in het 12-snarige geweld gedoken en weer wat met Leo Kottke video's aan het meespelen.
    Laatst gewijzigd door apekop; 27 februari 2014 om 22:47
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    a) Guild staat sowieso al bekend als "de keizers van de 12-string"
    b) massief hout voor de klankkast (kom je al niet vaak tegen in die prijsklasse)
    c) Guild GAD-reeks is een van de beste akoestische reeksen die je kunt kopen in die prijsklasse, die afkomstig zijn van een "merk met een historische significantie" (Martin, Gibson, Guild,...)
    d) Dread-bodyvorm van mahonie geeft een bepaalde, unieke warmte aan het geluid, wat je niet hebt bij bvb een Takamine Jumbo
    e) Erg aangename hals, zelfs voor een 12-string. Breed genoeg om zuiver individuele koren te kunnen fretten, maar niet zo breed dat het krampachtig spelen wordt.

    En als je into 12-string bent:
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  10. #10

    Standaard

    Mr Fingers is me voor, maar een Guild uit de GAD series lijkt me ook de way to go.

    Ik heb zelf een USA made JF-30 12 uit de Westerly periode. Wat een kerkorgel!


    Dit, voor dit geld:
    http://www.thomann.de/nl/guild_f1512.htm

    Volledig solid, 12 snaar en Guild. Ik zou bijna zelf weer een nieuwe kopen
    Succes.

    (edit: oops, dit is een Jumbo. Had over je wens voor een kleinere body heen gelezen. Het lijkt of ze geen kleinere 12-strings maken dan dreads)
    Laatst gewijzigd door northernlake; 27 februari 2014 om 23:43
    Martin D-18V - Guild JF-30 12 - Northernlake OM/D (zelfbouw) - Northernlake Advanced Jumbo (zelfbouw)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top