Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.913

    Standaard Duncan Custom 5 (of Alternative 8) bridge met welke neck pup voor rock/metal?

    Ik heb nu een paar weekjes een nieuwe axe, super-strat achtige, arched top, string-thru body, set neck, mahonie+maple body, ebony fretboard, waar nu EMG 81/85 in zit.
    Ik vind ze absoluut niet verkeerd klinken, maar ze missen wel wat 'sju' van passieve pups. Ik wil die gitaar echter wel eens strakke, punchy, maar ook vette, doch gedefinieerde en enigszins breed inzetbare scheurplank houden, aangezien ie van zichzelf al 'sustain fer days' heeft en zat te denken om een Seymour Duncan Custom 5 (SH-14), welke nu in een Les Paul van me ligt, daar in te gooien.
    Daar ik legio gitaren heb met Dimarzio's, wilde ik toch weer iets volledig met Duncans (onlangs m'n laatste 2 gitaren met Duncans verkocht, op die losse SH-14 na dus), GAS/gras-is-altijd-groener, blabla...

    Anyway, ik dacht aan de volgende combi's:
    -Custom 5 bridge (SH-14) - Duncan Distortion neck (SH6N)
    -Alternative 8 bridge (SH-15) - Custom 5 neck (SH-14)
    -Alternative 8 bridge (SH-15) - Duncan Distortion neck (SH6N)
    -Custom 5 bridge (SH-14) - Dimarzio Air Norton of PAF Pro neck.

    Het moeten wel elementen zijn die goed (coil)splitten, en van de Custom 5 en Air Norton weet ik dat. Daarnaast wil ik redelijk wat laag (in de bridge positie) hebben, wat ook strak klinkt, en dat doet de Custom 5 in m'n Les Paul Custom wel, maar ik vraag me af of de balans qua output niet te scheef wordt als je Custom 5 bridge-Duncan Distortion neck doet?

    Reeds gehad van Seymour Duncan:
    SH-11 Custom Custom=mooie mids en hoog, maar te mager en sponzig laag. Miste 'duw'.
    SH-4/TB-4 JB=lekker crunchy, maar iets te piekerig in de meeste gitaren, laag vond ik te los.
    SH-6/TB-6 bridge=super strak en modern, maar mag misschien iets meer laag.
    SH-1n '59 (neck)=vond ik een ramp in de neck-pos. van een Les Paul Custom. Veel te zompig, dik.
    SH-2n Jazz (neck)=te hifi/klinisch. Ik wil wel meer PAF achtige tones, maar dan wat meer hot-rodded.

    Ideeën? Orph?
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Doe de custom 5 niet in de hals. dat is a: veel en veel te hot en b: veel te neuzig, woofy, wollig. alsof je je tonepot hebt dichtgedraaid.

    Voor de brug zou ik gaan voor de alt 8. Een van de tofste pups die ik ken. in een superstrat is het echt 'balls to the walls'. Enorm precieze note to note separation, lekker strak, pinches die uit je vingers vliegen. Ik zou in de hals de screaming demon doen. Is een van de lekkerste hals pups. heel vloeiend en open, vol harmonics.

    de alt 8 heeft het agressieve van de sh6 maar het vloeiende van de sh4. het strakke van de sh6 maar het zingende en de 'cut' van de sh4. mids lijken op die van de sh11, maar met een laag dat staat als een huis.

    de distortion neck vind ik te strak, te nasaal, te honky. de screaming demon is een beter hals element. eigenlijk, de beste uit de hele lineup van SD.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.913

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Doe de custom 5 niet in de hals. dat is a: veel en veel te hot en b: veel te neuzig, woofy, wollig. alsof je je tonepot hebt dichtgedraaid.
    Daar kan ik me -afgaande op ie in de brug van m'n Randy Rhoads LPC reageert- weinig bij voorstellen. Hij heeft best wat laag, maar het is heel strak laag, heb ik het idee. Goeie helderheid ook.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    de distortion neck vind ik te strak, te nasaal, te honky. de screaming demon is een beter hals element. eigenlijk, de beste uit de hele lineup van SD.
    Maar strak/nasaal/honky klinkt mij ook als een PAF Pro. Ik moet zeggen dat ik -toen ik hem in een Cort Viva Gold had (soort Ibanez S-serie kloon, superstrat, HSH met Floyd, soft maple body) hem juist veel dikker vond klinken, dan ik verwachtte gezien z'n naam en z'n brug-broer. Wel strak ja, maar toch ook nog best vloeiend.

    Hoe is de Alt8 gesplit trouwens? En vergeleken met de Custom/59 Hybrid? Zou dat ook nog wat zijn? Custom 5 brug, 59/C Hybrid neck?
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    in de hals reageert dat element heel anders dan in de brug. de 59/custom is cool. maar de screaming demon is echt veel, veel beter in de hals. het element pikt heel goed de 'sound' van de positie op, zeg maar. als de tone strak is op de brug (van nature), dan pikt die pup dat op. als je de custom 5 hebt, kan je t altijd zelf even proberen. Ik vind het echter helemaal geen lekker geluid. als je de 59 als zompig vind, ga je de custom5 al helemaal zompig vinden. tis EN overwound EN 43 awg. 43awg past imho alleen in de hals als je 'm underwound. De 43awg op 14k levert gewoon teveel mids van zichzelf, die moet je scoopen met een alnico5 magneet en door 'm te under-winden. De sh6n is ook 43 awg, en ook underwound (12k). maar die dikke ceramische magneet verpest de boel.

    de alt8 split als een JB. redelijk veel power, maar als je de volumepot wat terug draait gaat het wat meer sprankelen. ik vind 'm wel lekkerder dan veel andere pups, by the way.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top