Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard Stacked coils vervangen door single coils

    De SCN elementen uit mijn Telecaster Deluxe zou ik graag willen vervangen door exemplaren die wat minder klinisch klinken, en tevens wat meer pit hebben. Nou heb ik de schakelaar en pots even van de body gelicht, en geconstateerd dat er behalve een signaal en aarde draden, ook nog groene draden van de pickups naar de toonpot lopen. Kan iemand mij de functie van deze groene draden uitleggen? Hebben ze te maken met de S1 schakelfunctie? Wil ff weten wat er gebeurt als ik het zaakje los soldeer voordat ik een setje Texas Specials erin soldeer...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  2. #2

    Standaard

    Snap er niks van dat hierop niet is gereageerd. Komt zeker door het overlijden van Reggie van de Tielman broeders.

    Kijk, ik kan wel een prachtverhaal ophangen. Ik denk namelijk dat ik het wel weet.
    Van mij ga je het verlossende woord hier ook niet horen, want S1 is de sociale zekerheidstructuur in Spanje, begrijp je?
    Ik denk ook dat ik het niet voor 100% weet.
    En ik geloof dat jij niets opschiet met zo'n quasi belangrijk verhaal.

    Zend eens een PM aan bijvoorbeeld Aaronstonebeat. Die is niet alleen vernuftig met schema's en draden en dat gedoe, maar hij kan hetr ook nog eens geweldig uitleggen.

    Andere optie, kijk eens op
    www.gitaarhulp.nl
    wie er bij jou in da buurt woont.

    Dan kun je meekijken en dan leer je het zelf ook.

    Succes.
    Vriendelijke groet, Gus

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Gus, bedankt voor je berichtje. Ik heb in de tussentijd de TX special pickups analoog opgelijnd naar de SCN noiseless pickups. Met dat verschil dat ze de groene draden naar de toonpot missen. Resultaat: een killer Tele met lekker vette pickups en S1 functie. Enige puntje: de toonpot is een 1 meg pot (no load), tikje aan de schelle kant. Als ik binnenkort nog eens in de buurt van een goeie gitarenboer ben (volgende week dinsdag denk ik) dan nog ff zien of ik een 3 kilo Ohm potje kan scoren. Anders dan dat: operatie geslaagd, patiënt doet 't ook nog ;-)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Nog ter aanvulling. Ik heb de hele S1 mikmak uit mijn Fender American Series HSS-strat gesloopt en een nieuwe prewired guard besteld volgens het Suhr-diagram, dus alleen met automatische coilsplit op de vierde positie (humbucker split, middle-singlecoil.) Gitaar klinkt nu veel opener. Alle standen leveren bruikbare sounds op. Pots 2x 500k/1 x 250k voor de sc's.

  5. #5

    Standaard

    OK, opgelost.
    De korte klap als je alles in één keer vervangt.

    Het is geen hogere wiskunde, zon'n bedrading. Maar ik raak altijd toch wat onzeker als ik het spul niet voor me zie.
    Gek hè?

    Maar goed, vraag uit de wereld en een mooi geluid. Opgelost! Have fun.
    Vriendelijke groet, Gus

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Even een kleine update; gisteren bij mij lokale gitarenboer een CTS 250 K Ohm potje gescoorde en de 1Meg toonpot vervangen. De gitaar is nu echt naar m'n zin! Het ultra schelle is ervan af, de Texas Specials klinken zoals je ze verwacht: het ultieme pittige Tele geluid. Als je de volume pot een tikje terug draait, wordt 'ie iets ouderwetser (minder output). Ben er helemaal blij mee!




    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  7. #7

    Standaard

    Kijk effe wat een mooi ding dit is.
    En als ie dan ook nog lekker klinkt pak je m ook met meer plezier.

    All's well that ends well. Goed gedaan!
    Vriendelijke groet, Gus

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Pots en capacitors doen veel, maar worden dikwijls over het hoofd gezien als belangrijk onderdeel in de geluidsketen. Zo begrijp ik nog steeds niet helemaal waarom Gibson 300k-pots in zijn LP's steekt. Ik zou voor 500k gaan.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  9. #9

    Standaard

    Da's waar. Daarop heb ik ook geen duidelijk antwoord.

    Aan de andere kant, de meesten kunnen het hier horen als iemand met wat staalwol zijn glanslak heeft gematteerd, of wanneer een linkshandige Mexicaan een schroefje in een stem mechaniek heeft gedraaid. Maar wanneer een humbucker gitaar met 500 volume pot wordt gesplit in single coil, blijft de pot 500. En dat hoort geen mens. Go figure.

    Nou zijn er een paar slimme pups makers die de overblijvende kant van de humbucker dikker winden, maar dat zijn er maar een paar. Overblijvend als in overblijvend na de split.

    De rest moddert maar door met split Hums in een ontoereikend electronisch milieu.
    Er zijn nog veel mysteries te ontrafelen. Leuk!
    Laten we vandaag beginnen.
    Vriendelijke groet, Gus

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Zo ken ik een gerenommeerde gitaarbouwer - ik ga zijn naam hier niet noemen - die bij zijn HSS-strats uitsluitend 250k pots gebruikt. En je dan afvragen waarom die humbucker zo weinig sprankeling heeft.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top