Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1

    Standaard spelen klinkt "rasperig"

    Hallo,

    Misschien(hopelijk) klinkt iemand het bekend in de oren..
    Maar wanneer ik akkoorden speel van nummers(bijv. DDUUDU) dan klinkt mijn plectrum heel rasperig over de snaren heen..
    Weet iemand wat ik verkeerd doe? Of hoort dit geluid erbij?

    Groetjes All

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Bedoel je het "tikken" van je plectrum als je de snaren raakt? Je kan wat experimenteren met de hoek tov je snaren, dus plectrum iets omlaag laten als je naar beneden gaat, andersom bij de opslag.. Ook kan je je plectrum ietsje draaien in de lengterichting van je plectrum, dus dat je je snaren niet helemaal met een "plat" vlak raakt, maar meer met de zijkant.. Niet overdrijven.. Helemaal weg gaat het niet, maar je kan een end komen!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    mss gebruik je een heel dun plectrum, vele beginners doen dat merk ik. dikker plectrum is beter, strakkere attack, meer controle, en een radius op de rand die minder krasgeluiden geeft

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Is je versterker ineens "slecht" van geluid?
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  5. #5

    Standaard

    Ik gebruik inderdaad de dunste plectrum, omdat deze het meest mee veert met akkoorden.
    De dikkere voelden zo stug.
    Welke dikte/merk zou goed zijn voor akoestisch?(en welke voor elektrisch of toonladders?)
    Het geluid is voornamelijk op m'n akoestische gitaar, bij elektrisch hoor je het niet zo omdat de versterker er boven uit komt.

    Wat ik met rasperig bedoel is inderdaad het tikken van de plectrum op de snaren.
    Het geluid dat je hoort, als je je snaren afdekt met je hand tijdens het spelen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Dan moet je de plectrum korterbij vastpakken... (om een beginnetje te maken).... En veel oefenen... Je bent gewoon aan het tobben met een nieuwe techniek. Zie het als een uitdaging!!
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2013
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    17

    Standaard

    Ik herken dit ook maar al te goed. Het hielp van mij om de plectrum iets te draaien zodat hij bij de Upstrokes niet de snaren loodrecht raakt, maar ietsje scheef. Hierdoor heb je al iets minder weerstand en gaat het wat soepeler. Ook kun je het plectrum iets meer vasthouden zodat je hij niet blijkt steken tussen de snaren of iets dergelijks. Ik experimenteer hier zelf ook nog mee.

  8. #8

    Standaard

    bedankt! ik ga de tips proberen!

  9. #9

    Standaard

    Dunne plectrums tikken meer... overigens, juist het percussieve bijgeluid is de enige reden voor mij om soms (heel soms) met een dun plectrum te spelen. En zelfs dan eigenlijk alleen voor slaggitaar op een 12 string. Dikke plectrums is echt beter, je hebt een veel betere controle. Maar voor slag kan het in het begin fijn zijn om een dun plectrum te gebruiken, klinkt wat minder lomp. Dat kan met dikke plectrums ook prima, maar vereist wel meer beheersing. Komt wel. Hoek van aanslag is idd. erg belangrijk. En die hoek gaat in twee richtingen op. De hoek tov de snaren, en tov de kast van de gitaar. Je plectrum moet over de snaren springen als een steentje dat je over het water laat stuiteren voor slaggitaar.

    Dikke plectrums klinken wel wat doffer/warmer, minder hoog. Maar ik heb zelfgemaakte plectrums van kokosnoot, zeer dik, met wel een heel helder geluid. Materiaal maakt ook uit.

    Gitaristen klussen van alles aan hun gitaar, kopen speciale kabels, vervangen elementen, sommigen zweren zelfs dat ze kunnen horen in welke richting de kabel gebruikt wordt, maar kijken je raar aan als je wat meer voor een plectrum uitgeeft... rare jongens die gitaristen! Experimenteren met plectrums loont de moeite.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.395

    Standaard

    Dikker plectrum is beter, de manier van vasthouden is ook belangrijk: de hoek maar ook hoe stijf je je plectrum vasthoudt en hoe lang het stuk is wat tussen duim en wijsvinger uitsteekt. Experimenteren en daarbij op geluid en gevoel letten!
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top